"משקיעים זרים לא רוכשים דירות בתקופה של אי-ודאות"

מנכ"ל חברת ברגרואין, המקימה את מגדל מאייר ברוטשילד: "יש האטה כי השוק בהליך שינוי, אך ההאטה יוצרת ביקושים כבושים, וכשהמציאות נרגעת המשקיעים שבים לשוק"

דו"ח של מינהל הכנסות המדינה שפורסם לאחרונה, חושף כי שיעור התושבים הזרים בשוק הנדל"ן, שהיה בשנים 2005-2006 6% מהשוק ואף יותר, ירד בשנת 2011 ל-4%. מגמת הירידה נמשכת גם בשנתיים האחרונות על רקע אי יציבות ביטחונית ופוליטית בישראל.

"משקיעים זרים לא עושים פעולות בתקופות אי ודאות", מסביר יגאל צמח, מנכ"ל חברת ברגרואין, המקימה את מגדל מאייר ברוטשילד. "התקופה האחרונה של חילופי הממשלה בישראל, יצרה אי ודאות בשוק ההשקעות וכתוצאה מכך חלק ממשקיעי החוץ, כמו גם המקומיים, ממתינים עד שהמצב יתבהר. יש האטה כי השוק בהליך שינוי, אך ההאטה יוצרת ביקושים כבושים, וכשהמציאות נרגעת המשקיעים שבים לשוק.

"שוק מגורי היוקרה הוא שוק נישה, פחות מ-300 עסקאות בשנה. משום כך, שינויים במחיר הדירות באחוזים בודדים למטה או למעלה לא באמת משפיעים על הרוכשים, שהם תמיד אנשים אמידים מאוד. יש לקוחות שרואים תקופה של האטה בשוק כהזדמנות לסגור עסקה בתנאים טובים יותר. זה בעצם כמו שוק מכוניות היוקרה: מי שיכול לקנות בנטלי, יכול לקנות לפני תזוזת מחירים או אחריה. גם מי שיכול לקנות פנטהאוז ברוטשילד, יכול לעשות זאת לפני ואחרי התזוזות בשוק, והן לא מהוות שיקול מכריע".

- מי קונה דירות במגדל מאייר?

"בפרויקט יהיו 146 דירות ועד היום מכרנו 100. קצת יותר ממחצית הרוכשים הם ישראלים שמתכננים לעזוב בתים צמודי קרקע בסביון, כפר שמריהו, צהלה וקיסריה, ולעבור למגדל בעוד שנה או שנתיים. דווקא היום יותר קל למכור דירות בפרויקט, כי סיימנו את השלד, והוא יותר מוחשי. בכלל, תמיד יותר קל למכור דירה שנה לפני אכלוס מאשר שלוש שנים לפני אכלוס".

- אתם משווקים את הפרויקט כבר כמה שנים.

"זה מגדל המגורים הכי גדול שנבנה בישראל אי פעם. אנחנו מוכרים בכל רבעון בערך אותו מספר דירות. בנוסף לכך, הוספנו לבניין 10 קומות בזכות ניוד זכויות, כך שאת כל הדירות שאמורות היו להיות במגדל המקורי כבר שיווקנו. אם הייתי מוכר את כל הדירות במגדל עוד כשהיינו בקושי בקומה שנייה, זה בטח היה במחיר הלא נכון. המחירים שלנו קבועים ולא קשורים לשוק, הם נעים בין 42 אלף שקל למ"ר בקומות הנמוכות ועד 60 אלף שקל בקומות הגבוהות. דירת טריפלקס נע סביב 100 אלף שקל למ"ר.

"בדיוק עכשיו עברנו את סכום ה-200 מיליון דולר מההכנסות ממכירת דירות בפרויקט, שכיסו את עלות ההשקעה בפרויקט. כל דירה שתימכר מעכשיו היא בעצם רווח".

- אין הנחות?

"הלקוחות שלנו מתוחכמים. הם לא מסתכלים על מחיר התחלתי ומצפים להנחות, אלא מסתכלים מראש על המחיר הסופי. ומשווים את המוצר והמחיר לאלטרנטיבות שיכולים לקבל בשוק. גם אין לנו פרסומים בשום מדיום. הקהל שלנו אדיש לפרסום. אנחנו נסמכים רק על אירועים, והפרויקט מוכר בעולם. צריך לזכור גם שכל דירה בפרויקט רואה את הים. גם מקומה ראשונה וגם מדירות שפונות מזרחה אך רואות ים נהדר מצפון או מדרום".

- יש קונה לטריפלקס ב-170 מיליון שקל?

"היו לנו פגישות עם שני לקוחות רלוונטיים לגביו. אני אופטימי".