ברודט: "עלולים לקום בבוקר ולגלות שהבורסה מתה"

שר האוצר יאיר לפיד ינהל שיחה אישית עם עורך "גלובס", חגי גולן ■ יו"ר בנק לאומי: "עבור המשקיעים הרגולציה מייצרת חוסר ודאות בלתי נסבל"

"בוועידה זו מתכנסים בכירי המגזר העסקי והציבורי, במטרה ליצור דיון סביב ההתפתחויות הפיננסיות בישראל ולדבר על הסוגיות העומדות על הפרק", כך אמר דני מרגלית, יו"ר משרד רו"ח BDO זיו האפט. האפט אמר את הדברים בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט 2013, אשר מתקיימת היום (ב') במלון דויד אינטרקונטיננטל בת"א.

לדברי מרגלית, "נדון היום בשלל סוגיות בשוק ההון, תרשו לי להיות לא פופולרי ולפרגן לשר האוצר, אשר יכבד אותנו בנוכחותו בהמשך היום. כן, לפיד עדיין רק חודשיים בתפקיד, יש גירעון עצום וחובה לצמצם אותו, אבל היה נכון לטפל בו ורק אז להתפנות לבעיות הקיימות במשק הישראלי כבר למעלה מעשור".

"התקציב הישראלי מראה לעולם כי בכוונת האוצר להחזיר את המשק למסלול של צמיחה לצמצום הגירעון בתוך שנתיים", אמר מרגלית. "יחד עם זאת, צריך לשים לב שהעלאת המסים באופן כללי פוגעת בצמיחה ועלולה גם להעלות את האבטלה".

"על הממשלה להמשיך לעודד את פיתוח הארץ, לעודד חברות זרות להיכנס לשוק ולעודד פוטנציאל השקעה נוסף בכלכלה. במקביל, חייבים למצוא פתרון לתגמול ראוי לפירות ההשקעה במחקר ופיתוח אשר מתבצעים בבתי החולים, בצבא ובתעשייה - פיתוחים אשר מוצאים את דרכם לשוק האזרחי ללא כל תגמול", המשיך.

"זה לא סוד כי הבורסה הישראלית רדומה לחלוטין בשנים האחרונות", העיר מרגלית. "אין צורך להכביר במילים אודות חשיבותו של שוק הון חזק עבור הכלכלה הישראלית. שוק הון חזק נותן את הגב למדיניות הכלכלית הממשלתית שאנחנו כה מייחלים לה. קיימת חשיבות מכרעת לרמת הסחירות בשוק".

"לצערי בשנתיים האחרונות אנו עדים לירידה משמעותית במחזורי המסחר. מאז 2008 מחזורי המסחר בבורסה הצטמצמו מ-2.5 מיליארד שקל ביום, למחזורים של מאות מיליוני שקלים ביום בלבד", המשיך מרגלית. "ברור היום כי לאחר מספר שנים של הכבדת הרגולציה, הרגולטורים הבינו את היקף נזף הפעילות שלהם".

ברודט: "מעולם לא זכור לי שיח כלכלי שהציבור היה כה מעורב בו"

יו"ר בנק לאומי דוד ברודט ציין כי "לא מעט נושאים כבדי משקל מונחים בימים אלה על כתפיהם של מקבלי ההחלטות הכלכליות במדינת ישראל. תהליך אישור התקציב, יוקר המחייה, מחירי הדיור - וכל אלה ונושאים נוספים שמדאיגים את הציבור הרחב הופכים את הדיון הנוכחי במשק ובכלכלה הישראלית לחשוב ומורכב".

"מעולם לא זכור לי שיח כלכלי שהציבור היה כה מעורב בו ויתרה מכך, שיח רווי אמוציות ותסכול, כפי שאני רואים בימים אלה", המשיך ברודט, והתפנה להתייחס למדיניות הפיסקאלית של הממשלה ולהשפעות שלה על שוק ההון: "ממשלת ישראל קבעה את יעד הגירעון ל-2014 בשיעור של 3% מהתוצר, ועל בסיס הנתונים הנוכחיים זה יעד מאתגר מאד וחשוב מאד".

ברודט הסביר כי "יעד זה מהווה איתות חשוב לכוונות הממשלה לחזור לתוואי תקציבי מתכנס. היציבות הפיסקאלית היא תנאי הכרחי ליציבותו של שוק ההון הישראלי. קיבלנו גם אזהרה מ-S&P לדירוג האשראי השקלי של ישראל, כאיתות לדאגת סוכנויות הדירוג מהגירעון הממשלתי. קביעת יעד של 3% הינה שינוי מגמה, ואם לא נרגיע את חששן של סוכנויות הדירוג הבינלאומיות - אז אחרי יריית האזהרה, עלולה להתרחש צעדים חמורים יותר שישפיעו על שוק ההון ועל כולנו".

"זה משפיע על שוק ההון, שוק האג"ח ובסופו של דבר על משקי הבית. במשק הישראלי בו שליש מהחיסכון ארוך הטווח מושקע באיגרות החוב הממשלתיות והפרטיות, כל מדיניות פיסקאלית פרועה תשפיע על הציבור כולו - לא רק על שוק ההון", הזהיר ברודט. "ולכן מדיניות תקציבית אמינה ומתכנסת, התואמת את ציפיות הגורמים הבינלאומיים, הם תנאי הכרחי לשמירה על ערך החיסכון של משקי הבית בישראל".

לאחר ששוחח על התקציב, נפנה ברודט לדבר על "הדרמה השקטה" שמתרחשת כיום בשוק ההון הישראלי. "בעשור האחרון היינו עדים להרבה מאד צעדים ורפורמות בשוק ההון הישראלי, אך נראה שלא די בהם - לפחות לפי התוצאה. כדי להגיע לשוק הון עמוק, גדול ובריא יותר, יש צורך במהלכים נוספים", הבהיר ברודט.

"המצב בבורסה הישראלית בת"א מדאיג מאד את המשק. בשנים האחרונות התכווצו מחזורי המסחר בלמעלה מ-50% - עדות לעומק המשבר בשוק ההון", המשיך ברודט וציין את הגורמים השונים לירידה במחזורי המסחר: הרגולציה, הרחבת הפעילות של המוסדיים בבורסות בינ"ל, המצב הכלכלי המשקי של מדינת ישראל, ועוד. "כל המציאות הזו משפיעה בשנים האחרונות על שוק המניות ושוק האג"ח הקונצרניות".

ברודט עבר להעלות מספר רעיונות, אשר לדעתו, יובילו לשיפור במצבו של שוק ההון הישראלי. הרעיון הראשון, הינו הקמת עושי שוק בתחום איגרות החוב הקונצנרניות. "תפקידו לעשות שוק, כשמו - כאשר השוק איננו, וזה המצב בו אנחנו נמצאים היום. ולכן, חשיבותו של עושה השוק גדלה ככל שמצטמצמים מחזורי המסחר והיקף השחקנים הפועלים בו", אמר ברודט.

רעיון נוסף של ברודט, נוגע - איך לא - לסוגיות הרגולציה. "ממצב של רגולציית חסר, עברנו למצב של התערבות מוגזמת בכל אחד מהתחומים המפוקחים, מה שהוביל לפגיעה בפעילות המשקית וגם בשוק ההון. עבור המשקיעים הרגולציה מייצרת חוסר ודאות בלתי נסבל. ההשקעה בת"א הופכת למסוכנת ותמחור הסיכונים הופך לבלתי אפשרי", ציין ברודט.

לסיכום, ציין ברודט כי "על מקבלי ההחלטות לא להתבלבל. שוק ההון הוא נושא מאד מקצועי ומאד מורכב, שאולי לא מצטלם טוב בוועדות הכנסת ולא מוציא את הציבור לכיכרות, אבל בעיני רבים בציבור - שוק ההון ומצבו אמנם נתפסים כבעיה של בעלי ההון, אבל זה בעיה של כולנו. הביטחון של שוק ההון קריטי לציבור הישראלי, לפנסיה של כולנו".

"אם לא נעשה זאת, אנו עלולים לקום יום אחד ולגלות שהבורסה הישראלית מתה", סיים ברודט.

בהמשך היום: שר האוצר בשיחה עם עורך "גלובס"

מאוחר יותר, שר האוצר יאיר לפיד ינהל שיחה אישית עם חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס".

ועידת שוק ההון 2013 של "גלובס" וזיו האפט מהווה גורם דומיננטי בדיאלוג הישיר בין בכירי המשק וקהילת שוק ההון בישראל. במסגרת הוועידה יועלו הסוגיות הבוערות, תידון המציאות הפיננסית, הדילמות, המגמות והאתגרים, במטרה להתוות את סדר היום הכלכלי-ציבורי.

הוועידה מכנסת את בכירי מערכת הבנקאות, גופי הרגולציה ושחקנים נוספים בשוק ההון וביניהם: פרופ' שמואל האוזר יו"ר הרשות לני"ע, דודו זקן, המפקח על הבנקים וישי דוידי מייסד ומנכ"ל פימי.

בין הנושאים שיועלו במסגרת הוועידה: גל הסדרי החוב, היכן כדי לשים היום את הכסף, וגם פאנל מיוחד בהשתתפות מנכ"לים של החברות המובילות במשק שידון בדרכים לטפל בהתייבשות הבורסה.