עקב לחצים: האוצר השיג שינוי בהרכב ועדת התדרים

האוצר דרש להקים ועדת תדרים ייעודית לשינוי תחומי תדרים, אלא שבעקבות הסתייגות משרד התקשורת הוחלט לגנוז את ההצעה ובתמורה קיבל האוצר חבר בוועדת התדרים הלאומית

הקמתה של ועדת תדרים ייעודית המשותפת למשרד הביטחון, האוצר והתקשורת, הוצאה מחוק ההסדרים ברגע האחרון, וזאת לאחר שהאוצר קיבל "אחיזה" בוועדת התדרים בראשות משרד התקשורת. ועדת התדרים הייעודית שהייתה אמורה לקום תוכננה לעסוק בהקצאה מחדש של תחום התדרים 790 - 960 מגה הרץ, וזאת בשים לב לכך שמדינות אירופה החליטו שתחום זה יוקצה לטובת החברות הסלולריות.

משרד האוצר דחף להקמת הוועדה, שהייתה אמורה להיות מורכבת ממנכ"לי המשרדים האוצר, ביטחון ותקשורת, משום שחש שניתן וצריך לעשות רפורמות בתחומי התדרים האלה, שיעזרו למדינת ישראל להשתלב במרחב האזורי מצד אחד, ומצד שני יטיבו וייעלו את ניהול התדרים של ישראל.

במשרד התקשורת לא אהבו את הרעיון של האוצר להקים ועדה ייעודית וטענו כי בדיוק בשביל זה יש את ועדת התדרים הלאומית שזה תחום עיסוקה והתמחותה ולכן אין מקום להוציא לוועדת משנה עבודה מעין זו. הפשרה שהושגה, הייתה דרך כך שהאוצר ישפיע על ועדת התדרים באופן שלגופי הביטחון לא יהיה בה רוב. כלומר נציג האוצר שהיה עד כה משקיף, הופך להיות חבר בוועדה ולא רק משקיף, ובמקרה של חילוקי דעות בתוך הוועדה מי שמכריע הוא היו"ר שהוא סמנכ"ל ספקטרום במשרד התקשורת.

בכך תוקנה שגיאה היסטורית שנעשתה בתקופתו של שר התקשורת אריאל אטיאס כאשר משרד הביטחון הפך להיות גורם בעל משקל דומיננטי בוועדה. נדגיש שבדרך כלל ישנו תיאום בוועדת התדרים בין צרכי הצבא לבין צרכי השוק האזרחי, אבל ישנם גם מקרים שבהם ויכוחים בין האוצר למשרד הביטחון נמשכים זמן רב ופוגעים בהקצאות לשוק האזרחי כפי שקרה בשנתיים האחרונות ביחס לתדרים שמיועדים לטובת הדור הרביעי בסלולר.