פרל: "המערכת הבנקאית תצטרך להתייעל, זה ברור"

מנכ"ל איגוד הבנקים בוועידת שוק ההון של "גלובס": "היקף הסדר החוב בישראל הוא חצי ממה שמקובל בעולם"

"השיח על הרגולציה תמיד מתמקד איכשהו בצד של העוצמות. כולם מדברים על כך שהסדרה של מערכת כלשהי מתחילה, בשלב כלשהו, להפסיק לתרום ולהתחיל לחנוק אותה", התייחס היום (ב') משה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים, להגברת הרגולציה על המשק.

פרל אמר הדברים במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט 2013, אשר התקיימה במלון דויד אינטרקונטיננטל בת"א. פרל שוחח עם רו"ח צבי שיף, שותף וראש האשכול הפיננסי ב-BDO זיו האפט, בפאנל "הבנקאות בישראל לאן?".

"המערכת הבנקאית בישראל מוסדרת באופן רב-פיקוחי, גם דרך הפיקוח על הבנקים, אבל גם דרך אגף שוק ההון באוצר וגם דרך הרשות לני"ע, אך אני מוטרד כי כל רגולטור אימץ פה גישה מאד אקטיביסטית", ציין פרל, "ומצד שני - לא בוצע סנכרון ולא תיאמו את התמונה הגדולה, בין הרגולטורים".

"מה שחשוב לי להדגיש, זה כאשר ניהלנו דיונים עם האוצר לגבי ניהול הסיכונים בגוף מוסדי ואילוצו לפזר השקעות - היה לנו ברור שזה יקשה על המוסדיים, כי האוצר הסתכל על הדברים האלה דרך פריזמה אחת, דרך סוגיית הנזק הפוטנציאלי למשק והיכולת להגדיל את האשראי בזווית הראייה הפנסיונית", המשיך פרל. "כשהאוצר מסדיר משהו הוא מסתכל על הדברים בזווית מסוימת, זווית אחרת משל שאר הרגולטורים".

לדברי פרל, "הרגולטורים מסתכלים על הדברים לפעמים דרך זווית ראיה מאד צרה, וצריך לשקול לשנות את זה". בהתייחס לשאלה אם כדאי להכפיף את רגולטורים ולרגולטור-על אחד, אמר: "אני בעד ליצור גוף אחד שמנהל כסף. אין סיבה שיהיה גוף שמסתכל על כסף קצר וגוף שמסתכל על כסף ארוך, אולי רשות ני"ע היא מקרה נפרד, אבל בגדול - אין סיבה. אני נזהר בדברי ויש המון מודלים לפיקוח, אבל אין סיבה לפצל את ההתעסקות הזו".

"כשאתה מסתכל על הזעם במערכת הבנקאית, אתה רואה ספק מסוים לגבי יכולת הבנקים לנהל חוב", התייחס פרל לזעם הציבורי סביב גל הסדרי החוב האחרון. "כשמסתכלים על העובדות מסביב, קשה מאד להגיע למסקנה הזו - יש פער לא ייאמן בין מה שקורה כשמסתכלים על העובדות, לבין מה שקוראים בעיתונים. היקף הסדר החוב בישראל הוא חצי ממה שמקובל בעולם".

"אם באמת הייתה אפליה או חוסר יכולת מקצועית, אני מניח שהיינו רואים שיעורים שונים של הפרשות ומחיקות, אבל המצב הוא הפוך - במשקי הבית שיעור ההפרשות הוא גדול יותר מהמגזר העסקי", דברי פרל. "זה לא אומר שאין ולא היו בעיות בעסקאות ספציפיות, אבל זה לא צריך להטריד אותנו ברמה המערכתית".

"הוועדה לבחינת הסדרי החוב תבדוק את הנושא ותעביר המלצות, אבל אני לא צופה כאן מהפכה דרמטית", סיכם פרל את הנושא. "אני מאד מקווה שעוצמת הביקורת סביב הסדרי החוב, לא תשפיע על ההמלצות".

באשר לסוגיית העמלות במערכת הבנקאית, אמר פרל: "לא אתלה באילנות גבוהים ואצטט את שר האוצר לפיד על תחושות, אבל אציין בפני כל המבקרים שעליהם לשאול את עצמם, אם השטף הזה לא באמת מייצג את המציאות. הפער בין העובדות והמציאות למה שמתואר בתקשורת, הוא קיצוני".

"יש איזה סנטימנט בסיסי בארץ. לא אוהבים בנקים, לא אוהבים מתווכים, ואנחנו הבאנו את זה לציבור הישראלי בעוצמה יותר גדולה", המשיך פרל. "אבל עלינו להבין שככל שמדובר בשירותים בנקאיים, בעיקר למשקי הבית, הייתה פה ירידה בעלויות בשנים האחרונות - גם בריבית, גם במרווחים וגם בעמלות. הכל מתחת לממוצעים בכל מקום שאנחנו רוצים להידמות לו בעולם".

באשר לצורך לייעל את המערכת הבנקאית, השיב פרל והבהיר: "המערכת תצטרך להתייעל, זה ברור. לא צריך להיכנס לדוגמאות ספציפיות בבנק כזה או אחר, ואני מניח שכל הבנקים יבחרו לעשות זאת בצורה שתהיה כמה שפחות משברית וכמה שפחות אגרסיבית. יש פה צורך להשביח את ההון, ומצד שני יש פגיעות בהכנסות של הבנקים - וזה מסמן כיוון. בשנתיים הבאות נראה את התהליך הזה".