כך משווקים לציבור תקציב שכולו גזרות: "גלובס" חושף את דף המסרים הפנימי של לפיד

"זהו תקציב שיש בו חזון לצד תקווה"; "כספי המסים הולכים למקומות הנכונים"; "זה ייקח זמן, צריך להיות סבלנים, אבל בסוף יהיה כאן טוב ונכון יותר" ■ כך עובדת מכונת ההסברה של שר האוצר יאיר לפיד

הסערה הציבורית שהוטחה בשר האוצר, יאיר לפיד, ובמפלגת "יש-עתיד" בראשותו לאחר פרסום התקציב והגזרות שבו, הובילו לשינוי הסברתי משמעותי בעמדת לשכת השר - ממסרים שמדגישים את הצורך במהלכים כואבים כדי לשנות סדרי עדיפויות לטובת האדם העובד והוצאת המשק מהבוץ, למהלכים מחויבי המציאות שנועדו למנוע את קריסת המשק. לידי "גלובס" הגיע דף המסרים המלא שהופץ לפני שבועיים, וכן דף מסרים נוסף שהופץ כמה ימים לאחר מכן.

בראש דף המסרים מ-7 במאי - מועד פרסום התקציב וגזרותיו - הודגש כי מדובר ב"תקציב - האדם העובד במרכז". ואולם המסרים שנכללו בו לא הפיסו את דעת הציבור והמבקרים. על רקע זאת, בלשכת השר - שם רואים בדף המסרים ששימש גם את חברי הכנסת של יש עתיד כלי עבודה תקשורתי לגיטימי - שינו ועדכנו את המסרים כעבור כמה ימים, ב-15 במאי. נציין כי דפי מסרים הם כלי עבודה תקשורתי מקובל שמשמש שלל גופים - פוליטיים ומקצועיים - ושנועד לצורך העברת מסרים אחידים ו"עמדת הגוף".

בדף המסרים מ-15 במאי המסרים השתנו משהו, ועברו למסרים מפחידים יותר מבחינת הציבור, והרואיים יותר מבחינת שר האוצר, בנוגע לכך שהצעדים הכואבים בתקציב נועדו להציל את המשק מקריסה. זאת, תוך שלשכת השר הורתה לחברי הסיעה ולאנשי הלשכה לשים יותר דגש על הפעילות מול הטייקונים וחברות הענק, אולי במטרה להסיט חלק מהאש.

"לשנות לוקח זמן"

כך, בה בעת שדף המסרים המקורי דיבר על טובת האדם העובד, "הבוץ הגירעוני" והאוברדרפט הלאומי מבלי להזכיר את המילה "קריסה", הרי שבדף המעודכן כבר הושם דגש אחר. "הצעדים ששר האוצר נאלץ לנקוט היו צעדי חירום שנועדו לעצור את הדימום של המשק. חייבים לסגור את הבור התקציבי - אם לא נסגור את האוברדרפט, המשק הישראלי יקרוס", נכתב בדף המעודכן, תוך שצוין עוד: "הכי קל היה להתנהג כפי שנהגה הממשלה הקודמת שהביאה אותנו לאוברדרפט בלתי נתפס של 35 מיליארד שקל. לפיד בחר לנהוג כמנהיג אחראי ולנקוט בצעדים לא פופולריים, אחרת היינו מתדרדרים למצב של יוון".

כמו כן, הושם דגש רב יותר גם על ההיבט ה"חברתי" שלא תפס את מרכז הבמה בדף המסרים מ-7 במאי. כך, ב-15 במאי נכתב בין השאר: "מה עוד עשינו? הוקצו 200 מיליון שקל לקרן לביטחון תזונתי במשרד הרווחה; הוקצו 500 מיליון שקל לחמש השנים הקרובות לטיפול בניצולי השואה; הוקצו 200 מיליון שקל ב-2013/14 להקמת תשתית לשילובם של חרדים בשוק העבודה; הוקצו 300 מיליון שקל בכל שנה לטובת סל התרופות; תקציב החינוך יגדל ב-6.5 מיליארד שקל; הוטל מס על מוצרי יוקרה; עשירים לא יקבלו קצבאות ילדים"

לצד מסרים אלו הורחבה היריעה גם ביחס לדגלים שיש עתיד הרימה במערכת הבחירות, ובהם ש"התקציב הזה הוא שלב ראשון בדרך להתאוששות. עכשיו יגיע השלב הבא", כשצורפו גם מסרים בנוגע להאשמות בדבר "הפרת הבטחה לבוחר".

המסר שנבחר בהקשר זה הינו ש"הכעס מובן. הגזירות כואבות וקשות... אם לא נתקן עכשיו לא יהיה פה מעמד ביניים, הוא פשוט יקרוס", כאשר "הפגיעה היא לא רק במעמד הביניים, הפגיעה היא בכולם". עם זאת, המסר שהועבר מלשכתו של ראש התנועה הדומיננטי הדגיש: "אנחנו עומדים מאחורי ההבטחות ונמלא אותן, אבל לשנות לוקח זמן".

לסיום, בדף המסרים מ-15 במאי גם הושם דגש על יעד נוסף, אולי כדי להסיט את הביקורת והכעס ציבוריים: הטייקונים, החברות הגדולות והמחירים במשק. כך, בדף המסרים מ-7 במאי הייתה רק התייחסות אחת לטייקונים ("שעיקמו את החוקים לטובתם") כחלק ממסר שבו התייחסות כוללת גם למגזרים אחרים ובהם הפוליטיקאים, העסקנים הממולחים, סקטורים לא יצרניים, מערכת ביטחון תפוחה ו"אנשים שהחליטו לא לעבוד כי מתחשק להם".

ב-15 במאי כבר דובר על מסרים נוספים: "נפתח במו"מ עם חברות הענק שמשלמות מס אפסי במסגרת הסכמים חתומים עם המדינה על מנת לשנות את המצב, ונשלים את חוק הריכוזיות". בהמשך נכתב: "בקרוב תחל את עבודתה ועדה שתמליץ על אמצעים לשמירת האינטרס הציבורי באוצרות הטבע השייכים למדינה. לצדה גם ועדה שתבדוק את הסדרי החוב של הטייקונים". תגובת לשכת שר האוצר לידיעה לא התקבלה.

מכונת ההסברה של לפיד
 מכונת ההסברה של לפיד