אחרי זינוק של 300% במניה: גייר יקים תחנת כוח בפלמחים

ההשקעה הצפויה: 1.9 מיליארד שקל ■ מניית איי.אי.אס של גייר קפצה 300% ב-5 שנים, והיא משקפת לחברה שווי של 450 מיליון שקל

למרות זינוק של קרוב ל-40% מתחילת השנה, ותשואה של קרוב ל-300% בחמש השנים האחרונות, מתנהלת חברת ההשקעות איי.אי.אס (IES), שבשליטת חיים גייר, הרחק מאור הזרקורים. המצב עשוי להשתנות בעקבות כניסתה המתוכננת של החברה - שכיום מתמקדת בתעשייה ובנדל"ן - לפרויקט ענקי בתחום ייצור החשמל.

דוחותיה הכספיים של החברה, שפורסמו השבוע, מספרים על השקעת ענק של 1.9 מיליארד שקל שמתכננת איי.אי.אס לבצע בהקמת תחנת כוח לייצור חשמל, בהיקף של 400 מגה-ואט (לשם השוואה, כושר ייצור החשמל של תחנת רידינג בתל אביב עומד על כ-430 מגה-ואט). תחנת הכוח מתוכנתת לקום בשטח פארק התעשיות פלמחים, שם מחזיקה איי.אי.אס 266 דונם.

לאחרונה דיווחה החברה שרשות החשמל החליטה להעניק לה רישיון מותנה להקמת התחנה. הרישיון ייכנס לתוקף עם קבלת אישור שר האנרגיה, ויוענק לה לתקופה של 66 חודשים.

דרכה של איי.אי.אס להקמת התחנה עוד ארוכה: כדי לקבל את האישור המיוחל פועלת החברה לקבל את אישורי רשויות התכנון, בדרך להצגת תכנון מפורט של הפרויקט. כמו כן עליה לחתום על חוזים למכירת חשמל ולגייס משקיעים ושותפים בעלי ידע וניסיון בתחום, וכך להשלים את המימון הפיננסי הנדרש.

שווי הקרקע של איי.אי.אס בפלמחים מוערך בכ-275 מיליון שקל, ובין היתר ממוקם עליה מפעל ספנקריט שבבעלותה, הפועל בתחום הבנייה המתועשת, ואחראי לעיקר הכנסותיה.

שוכרת נוספת של חלק מהקרקע בפלמחים היא חברת דרך הים מקבוצת עזריאלי, שזכתה במכרז להתפלת מי ים, וכן מושכרים שם שטחי אחסנה, לוגיסטיקה וייצור עסקים מתחום הבנייה, התשתית והרכב. הגדלת חלקה של איי.אי.אס בקרקע סייע לה להציג ב-2011 רווח נקי של 87 מיליון שקל, בעקבות שערוך נדל"ן.

החברה הבת ספנקריט מייצרת פלטות חלולות המשמשות למבנים, קורות וקירות, וכן מספקת שירותי הובלה והרכבת המוצרים. עיקר לקוחותיה הם קבלנים וחברות בנייה. על ספנקריט והקרקע בפלמחים השתלט גייר במהלך 2006, אחרי שהחברה, שהייתה בידי קיבוץ פלמחים, נקלעה לקשיים. מאז העביר אותה הליך הבראה, ובשנים האחרונות יש לה תרומה משמעותית לתוצאות איי.אי.אס.

אשתקד עמד מחזור ההכנסות השנתי של ספנקריט על כ-50 מיליון שקל, וברבעון הראשון של 2013 על כ-13 מיליון שקל - כ-75% מהכנסות איי.אי.אס. רווחי איי.אי.אס עמדו אשתקד על 21 מיליון שקל ואת הרבעון הראשון של 2013 היא סיכמה ברווח של כ-5 מיליון שקל.

איי.אי.אס, הנסחרת בשווי של 450 מיליון שקל, גם יוזמת הקמת מתחם באזור בסיס חיל האוויר עובדה שבדרום הארץ, שישמש לחניה ואחזקת כלי טיס, מפיצה ומוכרת בארץ צבעים וציפויים של חברת דופונט (Dupont) ומחזיקה חלק בזכיינות פיצה דומינוס בגרמניה.

תחנת הכח
 תחנת הכח