ישי דוידי: "צריך לקחת יותר מהעשירים ולהטיל מס ירושה"

ישי דוידי, מייסד קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל, הציג אתמול בוועידת שוק ההון של "גלובס" את ה"אני מאמין" שלו ■ "ברגע שאתה בונה חברה ומנסה לנצל אותה, אתה עלול שלם מחיר גבוה מאוד" ■ על אל על: "לא יכול לתת הסתברות להשלמת העסקה" ■ על אורמת: "בעוד שנתיים תהיה במקום אחר"

"אנחנו משקיעים רק איפה שאנחנו כקרן פימי יודעים לתת ערך מוסף. אנחנו מחפשים חברות שנמצאות בנקודת פיתול או שיש להן בעיה ומשביחים אותן. הביטחון שיש לנו ביכולת ההשבחה של החברות נובע מהניסיון שלנו - אני לא חושב שיש עוד הרבה גופים בארץ שהשקיעו ב-70 חברות, מכרו 40, והם פעילים ברחבי העולם. ניסיון זה כוח שצריך לדעת להשתמש בו בצורה מושכלת, והניסיון זה היתרון שלנו, שגורם לכך שברוב המקרים אנחנו מצליחים באופן משמעותי".

כך הסביר ישי דוידי, מייסדה ומנהלה הבכיר של פימי, את הצלחתה של קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה ביותר בישראל שגייסה עד היום כ-2 מיליארד דולר ב-5 קרנות, והניבה למשקיעים בה תשואה שנתית ממוצעת יוצאת דופן של כ-30%. דוידי אמר את הדברים בשיחה עם עורך "גלובס", חגי גולן, במהלך ועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט שנערכה אתמול.

"הרעיון, וזה חד משמעית, הוא לא לרדוף אחרי האקזיט ולעשות סיבוב על החברה, אלא להביא אותה לתוצאות טובות יותר בפרמטרים תפעוליים אמיתיים, ואז הקונים הפוטנציאליים מגיעים. למרות שאנחנו קרן השקעות פרטית, ההסתכלות שלנו על חברות שאנחנו משקיעים בהן היא לטווח ארוך.

"אנחנו מייצרים חברות הרבה יותר טובות ממה שהיו בנקודת הכניסה שלנו, שמשקיעות בציוד, קולטות עובדים ונכנסות לשווקים חדשים, ובעצם נוצרת תשתית חזקה. העצה הטובה ביותר שאני יכול לתת: לעולם לא לרדוף אחרי האקזיט. ברגע שאתה בונה חברה ומנסה לנצל אותה, או מנסה להגיע למצב שבו אתה מראה רווחיות עודפת בנקודת זמן מסוימת, אתה עלול לשלם מחיר גבוה מאוד".

"אל על צריכה שינוי תפיסתי"

דוידי לא מתבייש להתגאות בהישגים אליהם הגיעה הקרן, שפעילה כבר 17 שנה. "פימי מדורגת במקום הראשון בעולם מבין קרנות הפרייבט אקוויטי, וגם אם לא נישאר שם - כי זה קשה לאורך זמן - אני מאמין שנישאר בצמרת".

לאחרונה חתמה פימי על הסכם השקעה בחברת התעופה אל על, במסגרתו היא תזרים כ-75 מיליון דולר לחברה, הנתונה כיום במצב פיננסי מאתגר, ותרכוש 47% ממניותיה, במספר שלבים. מעבר לאישורים הרגילים הנדרשים להשלמת העסקה, כגון אישור אסיפת בעלי מניות החברה ואישור המדינה, ביצוע הסכם ההשקעה תלוי בתנאי נוסף: הגעה להסכם עבודה קיבוצי חדש עם עובדי החברה.

- מה הסיכוי שתשלימו את העסקה ותיכנסו לאל על?

"מי שמנהל כעת את המו"מ זה הנהלת החברה מול העובדים. פימי אינה מעורבת בו. היות שהנקודה הספציפית הזו אינה תלויה בנו, אני לא יכול לתת הסתברות להשלמת העסקה. אני חושב שהסכם עבודה חדש, שיביא לידי ביטוי שינוי תפיסתי של הנהלת החברה, העובדים ובעלי המניות לגבי היכולת של אל על לפעול ולהתחרות בתנאי השוק הנוכחיים הוא חשוב, וגם העסקה עם פימי חשובה לחברה".

מועד השלמת העסקה נקבע לאמצע חודש יולי, ולמרות הדחיפות שבביצועה לאור מצבה של חברת התעופה, לא נראה שבאל על ממהרים לפתור את נקודת המחלוקת המרכזית. עד עתה טרם התחיל מו"מ עם ועד העובדים ורק בשבוע הבא ייקבעו פגישות עם נציגי הועד. דוידי, כאמור, סירב להעריך את סיכויי העסקה לצאת לפועל, והיה מוכן לומר רק כי "נבצע עוד שתי עסקאות עד המועד שנקבע להשלמת עסקת אל על".

בשוק, על כל פנים, כבר מתייחסים כנראה לעסקה כעסקה סגורה. מניית אל על טיפסה מאז דווח המו"מ, והיא נסחרת כיום בשווי הגבוה במעט מזה שלפיו אמורה פימי להשקיע בחברה.

"מייסדי אורמת ראויים להערכה"

ההשקעה הגדולה ביותר של פימי עד היום, בחברת האנרגיה הגיאורתמית אורמת, הושלמה לפני שנה וחצי. פימי השקיעה כ-150 מיליון דולר בחברה, ועל פי מחיר השוק הנוכחי בו נסחרת החברה, פימי נמצאת ברווח צנוע מאוד על השקעתה.

- אתה מרוצה מההשקעה באורמת?

"אנחנו אומרים את זה הרבה פעמים - אסור להסתכל על החברה בתהליכים הראשונים שלה", עונה דוידי ומזכיר את ההשקעה שביצעה פימי בריטליקס: מנייתה של חברת התוכנה מרעננה צנחה בעשרות אחוזים לאחר ההשקעה הראשונה של פימי בה ב-2008, אולם לאחר כניסתה של פימי לגרעין השליטה בחברה לצד קבוצת יוצאי אמדוקס והחלפת ההנהלה חל שינוי משמעותי בביצועיה. בשנה שעברה רכשה חברת NCR האמריקנית את ריטליקס בתמורה ל-800 מיליון דולר, בעסקה שהותירה את פימי וקבוצת יוצאי אמדוקס עם רווח ניכר.

"אורמת היא חברה מצוינת, עם מייסדים שראויים להערכה על העסק שהם הקימו ב-20 אצבעות (בני הזוג ברוניצקי). היא נמצאת בשוק מרתק של אנרגיה חלופית, יש לה אסטרטגיה ותוכניות עבודה מסודרות לעתיד. מאחר שזו חברה ציבורית, אני אגיד במלוא הזהירות: בעוד שנתיים אורמת לא תהיה באותו מקום שהיא נמצאת בו היום".

- סיבה לאופטימיות באל על?

"כך הצלנו את תדיר גן"

ההשקעה העתידית באל על, שנמצאת במצב מאתגר בפעילותה, מיקדה את תשומת הלב הציבורית בפימי, אך אין זו הפעם הראשונה שבה קרן הפרייבט אקוויטי משקיעה בחברה הנמצאת בקשיים. "לפני שנתיים השקענו בחברה שנקראת תדיר גן, שמייצרת מכלולים לתעשיית הרכב. רכשנו 66% מהחברה הציבורית ביום חמישי בערב, ואם לא היינו מבצעים את העסקה, ביום ראשון היא הייתה הולכת לכינוס נכסים", מספר ישי דוידי. תדיר גן הגיעה למצב זה לאחר הידרדרות של כמה שנים בפעילותה, וזאת כשהייתה בשליטת חברת אינספייר של אבי ורטהיים, אשר השלים את רכישת החברה מפימי עצמה בשנת 2006.

"כשרכשנו אותה, החברה מכרה בקצב שנתי של כ-220 מיליון שקל, רשמה EBITDA (רווח בנטרול ריבית מס, פחת והפחתות) שלילי של 25 מיליון שקל, והייתה עם הון עצמי שלילי של 20 מיליון שקל.

"אתמול פרסמה החברה את דוחות הרבעון הראשון. אחרי שנתיים שאנחנו בחברה, היא מוכרת בקצב שנתי של 350 מיליון שקל, בעלת רווח EBITDA של 20 מיליון שקל, ואת ההון העצמי נשלים בקרוב ל-120 מיליון שקל".

תדיר גן, הנסחרת ברשימת השימור לפי שווי של 120 מיליון שקל, דיווחה אתמול על הנפקת זכויות שבכוונתה להשלים בחודש הבא, ובמסגרתה תגייס עד 50 מיליון שקל מבעלי מניותיה. 90% ממניות החברה נמצאות בידי פימי וקרן המנוף אוריגו, אשר כבר הודיעו כי יזרימו את חלקן. רוב תמורת ההנפקה תשמש להחזר הלוואת הבעלים שהועמדה לתדיר גן, לצורך מימון רכישת שתי חברות, בפולין ובגרמניה.המוניטין שנרשם בגין רכישות אלו סייע לתדיר-גן לסיים את הרבעון הראשון ברווח של 3.5 מיליון דולר.

על התקציב של לפיד: "להטיל מס נוסף על העשירים"

"למישהו שנמצא חודש וחצי בתפקיד, מוקדם לתת ציונים. אני מעריך את יאיר לפיד, שעזב את מקום עבודתו הקודם והלך לסקטור הציבורי. אני מסכים מאוד עם הצורך להקטין את הגירעון, שבמדינה כמו ישראל הוא קריטי. ההערה היחידה שיש לי על התקציב - היא עשויה להישמע מתנשאת אבל היא לא באה מהמקום הזה בכלל - זה שצריך להפיל על העשירים יותר מאשר על בעלי המשכורות ומעמד הביניים. אנשים שהרוויחו ביושר והגינות, יכולים בשנתיים שלוש הקרובות לתרום יותר". כך התייחס דוידי לאתגר שעמו מתמודד כיום שר האוצר יאיר לפיד ולביקורת הציבורית הקשה שהוא סופג בשבועות האחרונים. דוידי, נזכיר, הוא בין בעלי ההון שהעמידו לפני הבחירות ערבות למפלגתו של לפיד.

"התחשיבים מאוד ברורים: מי שמרוויח מעל 40 אלף שקל, תעמיסו עליו מס נוסף של 5%, ומי שמרוויח מעל 100 אלף שקל, ישלם מס נוסף של 10%, לתקופה שתהיה קצובה לשנתיים. זה יביא למצב שבו אפשר יהיה להוריד את שיעורי המס על השכבות הנמוכות יותר, או הורדת שיעור המע"מ. דבר נוסף שצריך לעשות, הוא הטלת מס עיזבון - אין סיבה שבמדינת ישראל לא יהיה מס כזה".

"את הדברים הרעים מהעולם למדנו מהר"

- אתה חושב שהשיטה הכלכלית הנוכחית מובילה לשנאת עשירים?

"אני לא מרגיש את התחושה הזו ולא חושב שזה המצב. בשוק הישראלי קרו הרבה דברים, ורעידת האדמה הגדולה ביותר שקרתה ועדיין לא הושלמה, זה התפרקות חברות ההחזקה והפירמידות, ובתוך זה יש גם את שכר הבכירים ששם באמת יש הגזמה. את הדברים הרעים מהעולם למדנו מהר מאוד".

אם יש משהו שדוידי חושש ממנו בהתייחס לכלכלה המקומית הרי שמדובר בהתחזקות השקל. כ-80% ממכירות החברות בהן מושקעת קרן פימי הן מחוץ לישראל, ולדבריו "לנוכח העוצמה שעשויה להגיע מתגליות הגז והדולרים שיזרמו למשק הישראלי, נראה שהשאלה היא לא אם השקל הולך להיחלש, אלא כמה הוא יתחזק. יכולת התחרותיות של חברות ישראליות תלויה בזה, והתחזקות השקל יכולה לפגוע בהן".

דוידי חושב שצריך להמשיך ולהוריד את הריבית כדי להתמודד עם השקל החזק והוא מציע "להחזיר את מדיניות רצועת האלכסון שבוטלה ב-2005". רצועת האלכסון, שהוכנסה לשימוש ע"י בנק ישראל ב-1991, נועדה לווסת את שער המט"ח ולהיטיב את השליטה בקצב האינפלציה. שער הדולר היה יכול להשתנות בגבולות הרצועה כלפי מעלה או מטה, בלי התערבות הבנק. ביוני 1997 נפתח המשק לתנועות הון חופשיות והחל תהליך הדרגתי של הסרת הפיקוח על תנועות במטבע חוץ. "הייצוא חשוב לכלכלת ישראל, והביטחון שרצועה מהסוג הזה תיתן ליצואנים הוא גדול, ותאפשר להם לתכנן את המהלכים שלהם קדימה", אמר דוידי.