הצעה: ועדת חקירה פרלמנטרית לסוגיית אוצרות הטבע

ח"כ דב חנין יזם הצבעה בכנסת על הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת התנהלות המדינה ביחס לאוצרות הטבע שבתחומה

הכנסת תדון ותצביע היום בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת התנהלות המדינה ביחס לאוצרות הטבע שבתחומה. את ההצעה לוועדת החקירה יזם חבר הכנסת דב חנין (חד"ש).

"חייבים ועדת חקירה כדי להביו איך נוהלו לאורך השנים אוצרות הטבע בצורה בלתי מקצועית ובזבזנית", אמר חנין. לדבריו, "רבים מאוצרות הטבע התגלגלו לידיים פרטיות. התוצאה הסופית היא שהמדינה מקבלת סכומים מזעריים בלבד מאוצרות הטבע המצויים בה: מים מינרלים נמכרים לחברות המפיקות אותם דווקא במחיר מוזל של מים לתעשייה, על כריית הפוספטים מקבלת המדינה תמלוגים בשיעור של כ-2% ובגין החומרים המופקים מים המלח - תמלוגים של פחות מ-10%. אוצרות הטבע, מעצם טבעם, הם משאבים מתכלים, והפקתם המהירה תביא לחיסולם. בעוד הציבור כולו לא נהנה מרווחי אוצרות הטבע, הוא כן נאלץ לשלם, והרבה, על הנזקים החברתיים, הבריאותיים והסביבתיים הנגרמים כתוצאה מדרכי ההפקה הזולות בהן משתמשים הטייקונים כדי לחסוך על חשבוננו".

ח"כ חנין הוסיף: "אם צריכים עוד דוגמאות ללמה צריך ועדת חקירה, אפשר רק לחשוב על המיליארדים הרבים שהיו מוזרמים לקופת המדינה אם ההתמלוגים היו גבוהים יותר ועל איך לא היינו בכלל צריכים לדבר על העלאת המע"מ, קיצוצים בקצבאות ועוד. סוגיית אוצרות הטבע משפיעה על כולנו ותשפיע עמוקות על הדורות הבאים".