שינוי שעות המסחר בת"א: האוזר מחזיר את הכדור לבורסה

רשות ני"ע ביטלה את המהלך לקיצור המסחר ביום א' ■ הבורסה תדון הבוקר בהארכת שעות המסחר עד 17:30, וכי יום המסחר ביום א' לא יקוצר

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, מחזיר את הכדור בעניין שינוי שעות המסחר של הבורסה לדירקטוריון. הוועדה שבראשה עמד האוזר הודיעה כי היא תומכת בהארכת שעות המסחר בימים א'-ה' עד 17:30, ומתנגדת לקיצור המסחר בימי א' ל-14:30.

האוזר בחר שלא לפסול את המהלך כולו, אך גם לא לאשר את עניין קיצור שעות המסחר, שרק לגביו יש לו סמכות. לתמיכתו בעניין הארכת שעות המסחר בשאר ימי השבוע יכולה להיות השפעה מסוימת, אך למעשה מי שמכריע בעניין זה הם חברי דירקטוריון הבורסה.

היום (ה') צפוי דירקטוריון הבורסה להתכנס כדי לדון בנושא ולהביאו להכרעה. משיחות שקיים "גלובס" עם גורמים בשוק עולה כי רוב חברי הבורסה - וביניהם חלק מהבנקים - צפויים להתנגד ליוזמה המתוקנת, בשל עלויות התפעול הכרוכות בה. ההצעה של הבורסה בראשות אסתר לבנון מאריכה את שבוע המסחר ב-5 שעות (כמעט יום מסחר נוסף), ומשיתה על הגופים עלויות תפעול גדולות (מבלי שהמסחר המקוצר ביום א' יקזז אותן), לרבות תוספות שכר לעובדים. בנוסף, מרבית הדירקטורים סבורים שהארכת המסחר לא תגדיל את המחזורים.

מבחינת האוזר, ההכרעה אותה העביר, מסייעת לו לצלוח את הנושא הרגיש מבלי להתעמת עם אף אחד. תמיכתו בהארכת יום המסחר לצד התנגדותו לקיצור מאפשרות לו לשמור על יחסים תקינים עם הנהלת הבורסה, תוך שהוא מאלץ את הבנקים לבחור האם לטרפד את המהלך בעצמם, ולשאת באחריות.

האוזר האריך את המסחר בעבר

ההצעה לשינוי שעות המסחר, נזכיר, אושרה על ידי דירקטוריון הבורסה לפני כשלושה חודשים. לבנון, שיזמה את ההצעה, הציגה אותה כניסיון להתמודד עם הירידה המתמשכת בהיקפי המסחר בבורסה ולמשיכת משקיעים זרים אליה. בבתי ההשקעות הגיבו אז בזעם להחלטה, מכיוון שלדברי חלק מהם היא צפויה רק להכביד עוד על עלויות התפעול שלהם, מבלי לפתור את בעיית הסחירות. הבנקים - שצפויים להיות המרוויחים העיקריים מהגדלת החפיפה בשעות המסחר בין ישראל לארה"ב - תמכו במהלך וסייעו לאישורו בדירקטוריון הבורסה, בין היתר בשל קיצור המסחר ביום א', שהיה אמור לקזז חלק מהעלויות הנוספות, וכעת, כאמור, בוטל.

בשנת 2005 כבר המליץ האוזר, בעת שעמד בראשות ועדה שנקראה על שמו, להאריך את יום המסחר עד 17:30, על מנת לייצר חפיפה עם פתיחת המסחר בוול-סטריט. שעות המסחר בבורסה שונו בהתאם, אך ארבע שנים לאחר מכן החליטה לבנון להחזיר את שעות המסחר למתכונת המקוצרת, לאחר שבבורסה הגיעו למסקנה שבפועל החפיפה בשעות המסחר לא הביאה תועלת.