האוצר ומשרד הביטחון מיישרים קו עם התקנים האירופיים בסלולר

הצדדים סכמו על הקמת ועדה ייעודית שתגבש המלצות להקצאה מחדש של תדרים בתקן אירופאי, כך שישראל תפעל בתיאום עם מדינות שכנות בפחות הפרעות

משרד האוצר ומשרד הביטחון סיכמו על הקמתה של ועדה ייעודית שתעסוק בשינוי מהותי בהקצאות תדרים, וזאת ללא מעורבות משרד התקשורת. מפרטים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי משרד התקשורת מודע להחלטה על הקמתה של הוועדה הייעודית, ובעצימת עיניים נתן לזה לעבור, וזאת מתוך ידיעה שבכל מקרה כל סיכום שיושג בוועדה הייעודית יצטרך לבוא לאישור בוועדת התדרים העליונה שהיא הסמכות הקובעת ובראשה עומד סמנכ"ל המשרד נתי שוברט.

הוועדה הייעודית אמורה לעשות סדר בכל הקשור להקצאות תדרים בתחום ה-790-960 מגה הרץ. מדובר בתדרים אירופאיים שישראל אמורה באופן עקרוני להתאים את עצמה אליהם כיוון שגם מדינות ערב הסובבות אותנו פועלות בתקנים האירופאיים. הסיכום אמור היה להופיע בחוק ההסדרים אך בסוף הוחלט שאין חובה להכניסו לשם וניתן לבצע את העבודה על-פי סיכום כתוב בין הצדדים.

בטווח התדרים הנ"ל יושבות החברות פלאפון, סלקום, המשטרה, מירס, צה"ל ועוד גופים נוספים. זהו תחום שהאירופאיים החליטו שחלק ממנו כ-60 מגה, יוקצה לדור הרביעי בסלולר. המשמעות של דבר כזה עשויה להיות מאד משמעותית לכל החברות והגופים כיוון שייתכן שהם יצטרכו לזוז מהתדר שבו הם פועלים כעת, או להתמודד במכרז חדש עליו, או שיצטרכו להגיע איתם להסכם כלשהו לפיו הם יקבלו תדרים לפי פרמטרים של קיבולת שלה הם נדרשים.

בכל מקרה מדובר בתהליך ארוך שעשוי להימשך מספר שנים טובות אבל אי אפשר יהיה להימנע ממנו כיוון שבסופו של דבר ישראל לא תוכל לפעול לאורך זמן ללא תיאום תדרים עם שכנותיה, שכולן עובדות לפי תקנים אירופאיים.

הסיבה לכך שישראל עובדת בתדרים אמריקאיים ולא אירופאיים קשורה לנסיבות היסטוריות של החרם הערבי כאשר יצרנים אירופאיים לא הסכימו למכור מערכות תקשורת בתדרים אירופאיים וכתוצאה מכך נאלצה ישראל להתאים את עצמה למערכות אמריקאיות. ואילו משרד התקשורת נותר מחוץ להסכם משום שככל הנראה האינטרס שלו הוא ששני המשרדים יגיעו לסיכומים ביניהם והוא יתערב רק בשלב מאוחר יותר. כל פינוי תדרים או הקצאה מחדש מחייבת פיצוי של הצבא ולכן מוטב ששני הצדדים יסכימו ביניהם ואז יוכלו להביא את הסיכום לוועדת התדרים בראשות משרד התקשורת - כך יהיה פשוט יותר לאשר אותו.

הערכה היא שהצבא מוכן לתת יד למהלך של הקצאה מחדש משום שהוא יקבל תדרים חדשים או פיצוי כספי, ומשום שהוא גם מבין שלא יהיה מנוס מלעשות סדר בתדרים האירופאיים בתוך כמה שנים אחרת יווצר כאוס לא רצוי.