אורי אריאל: "לפיד אמר לי שמס משפרי הדיור הוא אומלל"

שר השיכון אורי אריאל בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ: "לא יכול להיות שמי שמוכר דירה ב-1.7 מיליון ומי שמוכר דירה ב-17 מיליון שקל משלם אותו דבר, צריכה להיות דיפרנציאציה ביניהם. לא כולם הם אותו הדבר"

"יש הרבה גורמים שלא מבינים את מצב החירום שאנחנו נמצאים בו בתחום הדיור", כך אמר הערב (ה') שר השיכון אורי אריאל בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ במלון "הרודס" באילת.

"בסופו של דבר מבחן התוצאה הוא שקובע, ושיווק קרקעות מבחינתי הוא הפיתרון המרכזי והוא שם המשחק", אמר אריאל. "אנחנו נמצאים במירוץ עם רשות מקרקעי ישראל לגבי שיווקים כאשר לראשונה יש צוות משולב שכולל את ראש מינהל התכנון במשרד הפנים בינת שוורץ, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן סגן הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר ראובן קוגן, ומנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו ולשמחתי מפלס האגו שם נמוך, והתוצאות הן הרבה יותר טובות אך עדיין לא מספקות".

אריאל התייחס גם לנושא המיסוי, ומתח ביקורת על יוזמת משרד האוצר להטיל מס רכישה על משפרי הדיור. "אין היגיון שזוג מבוגר שרוצה לעבור מדירה גדולה לקטנה, צריך לשלם עוד 3.5% מס רכישה וזה יבוא לידי ביטוי במחירי הדיור כמו שהמע"מ יבוא לידי ביטוי, וזה מבחינתי - אנטי דיור. שר האוצר אמר לי שהמס הזה הוא 'הדבר הכי אומלל' שקרה לו. לא יכול להיות שמי שמוכר דירה ב-1.7 מיליון ומי שמוכר דירה ב-17 מיליון שקל משלם אותו דבר, צריכה להיות דיפרנציאציה ביניהם. לא כולם הם אותו הדבר".

אריאל התייחס לנושא שיווקי הקרקעות, וציין כי הוא "מחוייב להורדת מחירי הדיור", והוסיף כי כאשר יש תחרות התוצאות טובות יותר. "ככה זה במלונאות וככה זה בסלולר, ולכן צריך את אותו הדבר לעשות גם בדיור, ובפרט בדיור להשכרה. אנחנו עושים מאמץ גדול להביא שיווקים משמעותיים, מאוד רוצים להגדיל את השיווק בראש העין, שם אנחנו יכולים לשווק קרקעות לעוד אלפי יחידות דיור. כך גם במודיעין ובקרית גת. בצפון נשווק קרקעות בטירת הכרמל וקרית ביאליק".

אריאל נשאל גם לנושא ההתחדשות העירונית, והעובדה כי הרשויות המקומיות מונעות בחלקן מימוש של םרויקטים כמו תמ"א 38. "נכון שצריך לקדם פרויקטים כאלה אבל אסור לשכוח שראשי הערים הם נבחרי ציבור, ואנחנו מדינה דמוקרטית".