"נכשלה מתקפת סייבר סורית על מערכת המים בחיפה"

יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח חשף היום באירוע "שבתרבות" בב"ש כי סוריה ביצעה לפני שבועיים מתקפת סייבר על מערכת המים של חיפה ■ לדבריו, המתקפה נכשלה

המתיחות בין ירושלים לבין דמשק עוברת למישור הקיברנטי? יושב-ראש המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח חשף היום כי לפני שבועיים ניסתה סוריה לתקוף את מערכת המים של חיפה. לדברי פרופ' יצחק בן ישראל, התקיפה הסורית נכשלה.

באירוע "שבתרבות" בבאר שבע אמר בן ישראל כי מדובר בתקיפת סייבר, שבוצעה בידי "הצבא הסורי האלקטרוני". בן ישראל, שהקים את מערך הסייבר של ישראל, הוסיף שמדי דקה מתבצעות מאות תקיפות רשת על מתקני תשתית לאומיים קריטיים, כמו חשמל, מים, רכבת ובורסה. לדבריו, השבוע פרסמה חברת קספרסקי נתונים לפיה "יש לנו בכל יום בשבוע 200 אלף וירוסים חדשים".

בן-ישראל התייחס גם לחשש הישראלי מפני זליגת נשק כימי מסוריה לארגוני טרור: "כל עוד אנחנו מול הסורים, יש מאזן וכל אחד יודע את כוחו היחסי. גם אם יש להם כלי נשק מתוחכמים, הם חושבים שמונה פעמים לפני שהם מפעילים אותו". הוא הדגיש כי ישראל אינה חוששת מהטילים עצמם - "הבעיה שלנו היא העברתו של הנשק לגורמים אחרים - ראשית לחיזבאללה, ושנית, סוריה הולכת להתפרק והשאלה היא בידי מי יימצא הנשק הזה".

לדבריו של פרופ' בן ישראל, המשטר הסורי חמוש בנשק כימי זה עשרות שנים והנשיא אסד לא עושה שימוש בנשק הזה עקב החשש מתגובה כואבת. "אסד חושש מישראל, שעשויה להשיב לו מכה גדולה שבעתיים. החשש הזה ייעלם אם הנשק הזה יועבר לארגון כלשהו".

"האיראנים זקוקים לכמה חודשים בשביל להגיע לפצצה"

פרופ' בן ישראל התייחס גם לאיום מכיוון טהראן והתריע כי הרפובליקה האיסלאמית עשויה לפתח פצצה גרעינית בתוך כמה חודשים: "האיראנים חכמים ובעלי יכולת ואסור לזלזל בהם. כיום יש בידיהם יכולת של העשרת אורניום ברמה צבאית והם זקוקים למספר חודשים בשביל להגיע לפצצה ראשונה", אמר.

לדבריו, האיראנים אינם עושים זאת עקב החשש מתקיפה אמריקנית או ישראלית. "העולם כולו יושב להם על הצוואר. אם הם ילחצו על הכפתור וירוצו להעשרה מלאה אז המתקנים שלהם יופצצו. כל עוד הם לא עושים את זה, המצב הזה יכול להימשך גם 100 שנה".

בנוגע לאפשרות של תקיפה אמריקנית על מתקני הגרעין של איראן אמר פרופ' בן ישראל כי הוא מאמין בכוונותיו של הנשיא אובמה. "לאמריקנים יש יכולת לעשות מה שלישראל אין - פתיחה המלחמה ממושכת עם איראן, כזו של הפצצות אוויריות. גם לארה"ב אין אינטרס שאיראן תפתח פצצה גרעינית ולכן זה גם האינטרס שלהם לתקוף שם".

ארה"ב: "איראן פתחה במתקפת סייבר נגדנו"

מוקדם יותר היום פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי חברות אנרגיה ותאגידים בארצות הברית נמצאים בימים אלה תחת מתקפת סייבר נרחבת שמקורה באיראן. על פי גורמי ממשל, מטרות ההתקפה היו מספר חברות נפט, גז ואנרגיה אמריקניות, אך הם סירבו לנקוב בשמן. לדבריהם, מטרת המתקפה איננה ריגול אלא חבלה. הגורמים תיארו את מתקפות הסייבר כניסיון להשתלט על מערכות הפעלה קריטיות.

מהדיווח עולה כי חקירת המתקפות המקוונות החלה כבר לפני מספר חודשים, אז פרסמה המחלקה לביטחון לאומי אזהרת מעורפלת בנושא. גורם בממשל מסר כי "כמעט כל המתקפות שראינו מגיעות מהמזרח התיכון".

עוד עולה מהדיווח כי מתקפת הסייבר שונה ממתקפות קודמות נגד חברות אמריקניות, וכי גל התקיפה הנוכחי מתוכנן על מנת להשמיד מידע ולבצע מניפולציה על מכשירים המפעילים מערכות שליטה קריטיות, כמו צינורות נפט. גורם בממשל תיאר את המתקפה כ"ניסיון המראה שמישהו בודק כיצד ניתן להשתלט על המערכות הללו".