בדיקת "גלובס": מצלמות חכמות - במקום לצלם בסמארטפון

למי שמעוניין בתמונות איכותיות יותר, מבלי לרכוש מצלמה גדולה, כבדה ויקרה ■ קטגוריית ביניים של מצלמות - MirrorLess - מאפשרת להחליף עדשות, ואפילו wi-fi ■ "גלובס" השווה בין הדגמים המובילים שנחתו לאחרונה בארץ

איכות הצילום בסמארטפונים, במיוחד כאלה מהשנתיים האחרונות, הפכה אותם לפתרון מוצלח עבור מי שנוהג לצלם במצלמה קומפקטית. אך איכות הצילום בסמארטפון ובמצלמה קומפקטית, טובה ככל שתהיה, מגרה את התיאבון למצלמה עם עדשה איכותית שתספק תמונות חדות הרבה יותר.

אם עד לא מזמן הפתרון במקרה הזה היה לפנות למצלמות DSLR כבדות, יקרות ועם מגוון אפשרויות, כעת יש קטגוריית ביניים חדשה: מצלמות MirrorLess. מדובר במצלמות הכוללות חיישן גדול יחסית בגוף קומפקטי ואפשרות להחלפת עדשות.

המירורלס אמורות לענות על הצרכים של צרכנים שלא מסתפקים במצלמות קומפקטיות, אבל עדיין לא רוצים לרכוש מצלמת DSLR, בגלל המשקל הכבד, המבנה היחסית גדול של המצלמה וגם המחירים, שמתחילים ב-2,000 שקל, אבל מגיעים לעשרות אלפי שקלים, וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על עדשות שמחירן מתחיל במאות שקלים ועובר בקלות את האלף שקל.

המירורלס נמכרות עם עדשה יחסית בסיסית במחיר של כ-3,000 שקל. העדשות שמגיעות בערכה הן בסיסיות, וניתן בעלות נוספת של מאות שקלים ויותר, לקנות עדשה טובה יותר. למי כדאי ללכת על מצלמת מירורלס? מי שלא רואה את עצמו קונה מצלמה עם מבנה גוף ענק, שדורשת לצלם דרך עינית ועם ממשקים שלא כל משתמש חובב רוצה ומסוגל ללמוד.

"גלובס" בדק 3 דגמים שיצאו לאחרונה בארץ של מותגים מובילים - פנסוניק, סוני וסמסונג - הן בצילומי יום ולילה והן ברמת הידידותיות של הממשק. כל התמונות צולמו בהגדרות האוטומטיות של המצלמות.

מבחינת איכות התמונה בצילומים באור יום, התוצאות של פנסוניק וסמסונג היו דומות מאוד, עם צבעים בגוון מט ותאורה מחולקת בצורה טובה, בעוד שסוני הציעה צבעים חיים יותר באיכות מוצלחת מאוד. בצילום לילה, פנסוניק הציגה את התוצאות הגרועות ביותר, בעוד שסוני הציגה את התוצאות הטובות ביותר.

מבחינת ממשק, סמסונג מובילה על האחרות בפער גדול: הממשק שלה הוא היחיד בעברית והיא לוקחת קדימה את נושא שיתופיות התוכן מהמצלמה לאינטרנט, בעוד שהפתרון של סוני פחות מצא חן בעינינו ופנסוניק בכלל לא משחקת בתחום הזה.

המסקנה שלנו היא שמבחינת איכות תמונה, לסוני יש יתרון על המתחרות באיכות התמונה, אולם הממשק הפשוט של החברה הקוריאנית, וגם המחיר, כנראה יקרצו ליותר אנשים.

סוני NEX-5R: איכות תמונה גבוהה ביום ובלילה

עדשות ואיכות תמונה: דגם NEX-5R של סוני מגיע עם חיישן המספק רזולוציה של 16 מגה פיקסל, ועדשה של 18 על 55 מ"מ. איכות התמונה מוצלחת, הצבעים חיים, אבל בבדיקה קצת הפריעה לנו חלוקת התאורה, כאשר חלק מהמקומות בתמונה היו חשוכים מעט. מצד שני, סוני יודעת לתקן באופן אוטומטי את הבעיה הזו, כאשר היא פשוט מעבירה את הצילום ל-HDR - יכולת המציעה שילוב של מספר תמונות עם חשיפות שונות, לתוצאת צילום מוצלחת מאוד. בצילום לילה התוצאה ברורה עם תאורה המחולקת בצורה נכונה על כל התמונה.

וידיאו: קבצים בפורמט MP4 באיכות מוצלחת גם במקומות סגורים, בתקן Full HD.

ממשק ו-wi-fi: סוני לא מציעה את הממשק שלה בעברית, אבל התפעול ידידותי (קצת פחות מסמסונג). אפשר למצוא חיבור WiFi, אבל בסוני בחרו בגישה שונה מזו של סמסונג לשיתוף התמונות. במקום שהמצלמה תכלול את כל האפליקציות ותציע שיתוף של התוכן למייל או לאתרי אחסון, בסוני מאפשרים חיבור אלחוטי בין הסמארטפון למצלמה, אשר מאפשר להעביר את התמונות בטלפון ואז להחליט מה לעשות איתן. אנחנו פחות אהבנו את השיטה הזו, אבל יכול להיות שיהיו משתמשים שיראו בכך יותר חופש. מסך: מסך מגע 3 אינץ', נוח לשימוש. ניתן להגביה את המסך ולהפוך אותו, כך שניתן גם לצלם צילום עצמי.

משקל: 466 גרם, יחסית כבד, כאשר חלק משמעותי מהמשקל כאן הוא העדשה.

בשורה התחתונה: סוני הציעה מצלמה עם ממשק יחסית ידידותי, פתרונות שיתוף וצילום טוב.

מחיר: 3,600 שקל, כולל 3 שנות אחריות של ישפאר וכרטיס זיכרון בנפח 4 ג'יגה.

סמסונג NX300: ממשק ידידותי בעברית וחיבור לרשת

עדשות: דגם NX300 של סמסונג מגיע עם חיישן המספק רזולוציה של 20מגה פיקסל, כאשר העדשה המגיעה בערכה היא 18 על 55 מ"מ. העדשה של סמסונג מספקת זווית רחבה ומצליחה לחלק את האור בצורה טובה מאוד, כאשר הגוונים נעים יותר לכיוון המט. צילום הלילה סביר, ללא גוונים שנותנים תחושה לא אמיתית, אבל התאורה לא מגיעה לכל האזורים בתמונה.

וידיאו: פורמט MP4 בתקן Full HD שעושה עבודה טובה.

ממשק ו-wi-fi: מבין הדגמים שבדקנו, סמסונג היא היחידה שהבינה שאין טעם לסבך את המשתמש בממשקים מעצבנים. ה-NX300 כולל ממשק פשוט בהשראת הסמארטפונים, כולל גיור מלא שלו לעברית. גולת הכותרת של המצלמה הוא חיבור ה-WiFi, המאפשר בצורה קלה מאוד לשלוח את התמונות בדואר אלקטרוני, לגבות אותן לשירותים שונים ברשת (כמו פיקסה של גוגל, סקיידרייב של מיקרוסופט), ולשתף בפייסבוק. מעבר לזה, המצלמה יודעת לתקשר בקלות עם סמארטפונים התומכים בטכנולוגיית אלחוט לטווח קצר מסוג NFC. כך, שבנגיעת הסמארטפון על המצלמה, ניתן לתקשר בין שני המוצרים ולהעביר תמונות. במכשירים שאין NFC, ניתן לבצע אותה פעולה בהגדרות שונות. מעבר לזה, יכולת מאוד נוחה במצלמה, היא שימוש בסמארטפון לצפייה בזמן אמת בתצוגת המסך והפעלת הצילום. בצורה הזו, ניתן לבצע צילום עצמי בקלות.

מסך: מסך מגע מפרקי בגודל 3.3 אינץ'. נוח לשימוש ומאפשר לכוון אותו, כך שניתן לצלם גם כאשר מחזיקים את המצלמה מעל הראש.

משקל: 395 גרם, לא כולל סוללה.

בשורה התחתונה: סמסונג מומחית בממשקים ידידותיים, מאוד קל וכיף לתפעל את המצלמה וגם התוצאות טובות.

מחיר: 3,000 שקל.

פנסוניק GF5: איכות תמונה טובה, הממשק פחות

עדשות ואיכות תמונה: גם דגם GF5 של פנסוניק מסדרת Lumix מחליף את המנגנון השמרני של מראה ועינית אופטית הנהוג במצלמות DSLR, בעינית אלקטרונית ומסך מגע אחורי, המאפשר לצמצם מאוד את גוף המצלמה ולהשתמש בעדשות קטנות יותר. איכות התמונות ביום ובמקומות עם תאורה מוצלחת עם קצת גוון מט, אבל בלילה התוצאות לא טובות ועם רעשים - חיסרון מוכר גם במצלמות הקומפקטיות של פנסוניק. החיישן של המצלמה מספק רזולוציה של 12 מגה פיקסל, כאשר העדשה המגיעה היא 14 על 42 מ"מ.

וידיאו: צילום וידיאו אפשרי גם בפורמט MP4 ולא רק בפורמט שפנסוניק אוהבת לקדם - AVCHD. הרזולוציה היא בתקן Full HD שעומדת על 1920 על 1080 פיקסלים. התוצאות סבירות, אך לעתים קרובות, בצילום אנשים הקצוות אינם חלקים.

ממשק: גם בתחום הממשק פחות התלהבנו מהחוויה שפנסוניק מציעה. התפריטים לא תורגמו לעברית, כך שההסברים וההתמצאות לא יעשו את חיי המשתמשים לקלים. פנסוניק אמורה הייתה לספק למשתמשים שעוברים ממצלמה קומקפטית למירורלס שימושיות נוחה, אך לצערנו, ממש לא עושה את זה.

מסך: מסך בגודל 3.2 אינץ' בטכנולוגיית מגע, שאינה ממש נוחה לתפעול.

משקל: 360 גרם כולל העדשה, סוללה וכרטיס זיכרון.

בשורה התחתונה: ה-GF5 מציעה שדרוג באיכות התמונה ממצלמה קומפקטית, אבל הממשק הלא ידידותי והמחיר הגבוה מאוד ביחס לתמורה, הופכים אותה לבחירה בעייתית. *מחיר: 2,900 שקל, כולל 3 שנות אחריות של יורוקום וכרטיס זיכרון בנפח 8 ג'יגה.