משחק שחמט מורכב

הרפורמה בנמלים צריכה להכיל את כל הגורמים, לרבות הוועד וההסתדרות

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, כך פורסם, שוקל לקבוע כי נמלי הים באשדוד ובחיפה מהווים קבוצת ריכוז לשירותי פריקת מכולות וטעינתן. עוד פורסם כי הממונה שוקל לאסור על החברות המפעילות את נמל אשדוד ונמל חיפה להפעיל את המסופים החדשים שיקומו באשדוד ובחיפה, ולהורות שלא יקשו על כניסה לשוק של מפעיל נוסף - זאת כדי למנוע פגיעה בציבור או בתחרות.

לתפיסת הממונה על ההגבלים, מקרקעין ותשתיות למתן שירותי נמל הם משאב מוגבל, הנשלט כיום על-ידי חברות נמלי הים. החשש הוא שהעברת מקרקעין או תשתיות חדשים לחברת נמל קיימת תסכל את האפשרות לכניסת מתחרים חדשים לשוק.

בשנת 2010 הסמיך המחוקק את הממונה להכריז על קבוצת ריכוז ולתת הוראות לחבריה. אולם רק השנה זימן הממונה חברות ל"שימוע" לפני הכרזה ומתן הוראות אופרטיביות. ראשונות זומנו חברות המספקות תרכובות מזון לתינוקות. כעת הגיעה שעתם של נמלי הים.

מקרה הנמלים מעניין במיוחד, הן מהטעם ששתי חברות הנמל מצויות בבעלות גורם אחד - מדינת ישראל, והן משום שהפעלת סמכויות הממונה מסתמנת כרכיב מתוך פאזל כולל, מהלך של כלי אחד במשחק שחמט מורכב ואסטרטגי.

ראייה מציאותית מחייבת להכיר בכך שישנם גורמים נוספים, משמעותיים, הנוטלים חלק באותו משחק שחמט - ועדי העובדים וההסתדרות, משרדי האוצר והתחבורה, התעשיינים, יבואנים ויצואנים - כל אלה ועוד נוטלים חלק באותו משחק חשוב ומורכב.

מהעיתונות עולה כי לתפיסת הממונה הפעלת סמכויותיו נדרשת כדי למנוע פגיעה בציבור או בתחרות. חשוב לשים לב לניסוח הממונה, כי הוא מוסמך להפעיל סמכויות גם כדי להגביר את התחרות בענף, ואפילו כדי ליצור תנאים להגברת התחרות בענף. אלא שאז הוא מחויב על-פי החוק הן להתייעץ עם המשרד הממשלתי הרלבנטי, והן גם לקבל את הסכמתו למתן ההוראות האופרטיביות.

כלומר, מתן הוראות שתכליתן להגביר תחרות בענף מסוים כפופות לווטו של המשרד הממשלתי הרלבנטי. הרושם הוא שהממונה מבקש לפעול באפיק המקצועי בלי שגורם ממשלתי כלשהו יפריע לו.

ספק אם הדבר יוביל לתוצאות בשטח

הבעיה היא שגם אם הממונה ואנשי המקצוע ברשות ההגבלים העסקיים ינתחו את השווקים הרלבנטיים באופן מדויק וחד, עד אחרון גיליונות האקסל, וההוראות לנמלים יעמדו בכל אמת-מידה משפטית (חוקתית ואחרת), ספק אם הדבר יוביל לתוצאות בשטח, בעיקר לא בעתיד הקרוב. זאת, אם הרפורמה בנמלים לא תכיל את כל הגורמים הרלבנטיים - לרבות ועדי העובדים וההסתדרות - ולא תפנים את המהלכים השונים שצפויים במשחק השחמט הכולל.

השאלה הפרקטית מתעוררת גם מבחינת לוחות-הזמנים. אפשר לערור על הכרזת הממונה ולהתנגד להוראותיו בבית הדין להגבלים עסקיים, אך ברירת המחדל היא שההוראות ייכנסו לתוקף בתוך 30 יום, אלא אם בית הדין יתלה את תוקפן.

אמנם הנטל לעצור את תוקף ההוראות הוא על המתנגדים להן, אך משצולחים משוכה זו - צפוי להתנהל הליך משפטי ארוך ומורכב, שיארך שנים, בעיקר אם כל "כלי השחמט" יבקשו להישמע בבית הדין.

אין מחלוקת על כך שלמשק הישראלי חשוב מאוד ששירותי הנמל יסופקו לו במחירים תחרותיים, באיכות גבוהה וביעילות רבה. השאלה המפוכחת היא אם הפעלת סמכויות הממונה ללא התחשבות בתמונה הכוללת תוביל לתוצאה המיוחלת.

* הכותבת היא מנהלת מחלקת הגבלים עסקיים במשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון.