סוף הבצורת: מים מהכנרת יוזרמו לירדן הדרומי

רשות המים תזרים מדי שנה כ-30 מיליון מ"ק לירדן הדרומי כדי לשקם המערכת האקולוגית ■ ההזרמה: לראשונה מאז הקמת סכר דגניה בשנות ה-60'

לראשונה מאז הקמת סכר דגניה ב-1964, היום (א') החלה הזרמה יזומה של מים מהכנרת אל הירדן הדרומי. הזרמת המים אל ערוץ הנחל נעשית דרך סכר אלומות, שמרוחק כ-2 ק"מ דרומית לסכר דגניה. ברשות המים אמרו כי בשלב ראשון חברת מקורות תזרים מאלומות כ-1000 מ"ק לשעה וכי הכמות תגדל בהדרגה, עד לכ-30 מיליון מ"ק בשנה.

הזרמת המים מהכנרת נעשית במסגרת מימוש תוכנית רב שנתית לשיקום המערכת האקולוגית לאורך הירדן הדרומי, שאליו הוזרמו בעשרות השנים האחרונות מים מליחים באיכות ירודה ומי שפכים, שגרמו להתמלחות הערוץ ולזיהומו. התוכנית שהושקה היום כוללת הקמה של מתקנים לטיהור שפכים באופן שיאפשר להזרים בעתיד מים באיכות טובה יותר לירדן הדרומי מאזור העיר טבריה ומיישובים באזור עמק המעיינות.

לתוכנית שותפים גם מקורות, רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה. ברשות המים אמרו כי בשנים הקרובות הרשויות המעורבות בה יקצו למען יישומה בין 400 ל-500 מיליון שקל ובכך תתאפשר הורדת רמת המליחות בערוץ הנחל, שיקום המערכת האקולוגית שלו ופיתוח התיירות לאורכו.

ההחלטה על הזרמת המים מהכנרת אל הירדן הדרומי באה אחרי חורף גשום במיוחד ששיפר את מצב הכנרת והעלה את מפלס האגם. זאת, בנוסף להקמת מפעלים להתפלת מי ים ברחבי הארץ, שמאפשרת למקורות לשאוב פחות מהכנרת. לפי נתוני רשות המים, כ-50% ממשק המים בארץ הם מים שהותפלו או מים מושבים ומגמה זו עתידה להמשיך ולהתפתח גם במהלך השנים הבאות, בשאיפה להפחית את התלות במי הגשמים.

עם זאת, ברשות המים הנמיכו היום ציפיות בנוגע להשפעת המהלך של הזרמה קבועה מהכנרת אל הירדן הדרומי על מצבו של ים המלח: שם אמרו כי האגן הצפוני והטבעי של ים המלח מאבד בממוצע כמיליארד מ"ק מדי שנה, כך שגם הזרמה קבועה של מים מהכנרת אל הירדן הדרומי לא תפתור את הבעיות הסביבתיות באזור ים המלח.

מנכ"ל רשות המים, אלכס קושניר אמר היום כי משק המים הישראלי כבר התאושש מהמשבר הגדול שפקד אותו בשמונה השנים האחרונות - מה שמאפשר כעת להגדיל את הקצאת המים לטבע: "הקמנו מערך של מתקני התפלה, מערכות לטיהור מים והשבת קולחין. לצד ייעול השימוש והחיסכון של האזרחים, אפשר את הגדלת הקצאת המים לטבע בלי לפגוע באמינות אספקת המים לצרכנים", אמר.

למרות האמירות החגיגיות שנשמעו ברשות המים, לא צפויה בקרוב הוזלה של תעריפי המים לציבור, וזאת בנימוק שמחירי המים הגבוהים שנגבים מהציבור מכסים את העלות הגבוהה של הקמת תשתיות המים מהשנים האחרונות, כמו מתקני התפלה וקווי הולכה של המים על הערים.