ומה עם דנינו?

אם הבנות מערד התריעה יום לפני הרצח - ואף שוטר לא יצא לבדוק

"מפקד תחנת ערד ועוד כמה מהעובדים בה הודחו" - זה היה המסר ברוב אמצעי התקשורת. ההדחה נעשתה לאחר שאם הבנות הנרצחות סיפרה כי יום לפני הרצח היא באה לתחנת המשטרה בערד, והתריעה כי אביהן של הבנות עלול לרצוח אותן בכל רגע. דבר לא נעשה. אף שוטר לא יצא לבדוק, וכאשר זה כבר נעשה - כבר לא היו ילדות, אלא גופות. האב כבר הספיק להימלט.

הדחה ממה?

מהדיווחים היה ברור, כאמור, שהאחראים למחדל הרצחני הודחו. ברוב הדיווחים לא נאמר ממה הודחו. רק באמצעי תקשורת מעטים הסבירו בתוך הידיעות כי מדובר בהדחה מהתפקיד - לא מהמשטרה.

הודעת המפכ"ל על ההדחה לא תרמה לבהירות. גם הוא לא מצא לנכון לפרט. נראה כי הוא היה עסוק מדי בלהיות נורא גאה על עצם ההדחה, לא משנה ממה.

האם יש ליוחנן דנינו סיבה להיות מרוצה מהחלטתו? לא כאשר ה"מודחים" ממשיכים לשרת במשטרה. לא כאשר דרגותיהם נשארו כשהיו; לא כאשר הם ממשיכים לקבל משכורות זהות לאלה שהם מקבלים בערד.

ה"עונש" היחיד, כך נראה, הוא הצורך (אולי) לעבור למקום אחר. נאמר שהם יועברו לתפקידים מנהליים. זה טוב או רע? לא בטוח שיש כאן הרעת תנאים, אולי להיפך. מדובר בתחנה די זניחה, שספק אם יש במשטרה הרבה, או בכלל, קופצים עליה. זה יכול להיראות יותר כפרס מאשר עונש.

לא במשטרתנו

מדובר במחדל כה גדול, באטימות כה מקוממת, עד שנראה לא ראוי שהאחראים ימשיכו לשרת במשטרה בתפקיד כלשהו. מה שהיה מצופה מהמפכ"ל זה מסר פשוט וחד: אין מקום לאנשים כאלה במשטרה.

ומה עם המפכ"ל עצמו? אני שואל זאת קודם כל מכיוון שמתברר שתחנת ערד אינה היחידה. האם פנתה כמה פעמים גם לתחנת מעלה-אדומים, שם נתקלה באותה אדישות וחוסר מעש, ולאורך תקופה יותר ארוכה.

דנינו כלל לא התייחס לתחנה זו ואנשיה. והיו עוד מקרים רבים דומים של רשלנות וחוסר אכפתיות בתחנות אחרות. כלומר, נראה כי הכשל אינו נקודתי, אלא מערכתי. ועל המערכת אחראי האדם העומד בראשה. הוא ולא אף אחד אחר.

מבוקש: מטאטא חדש

לסיכום: שתי ילדות איבדו את חייהן כאשר ניתן היה למנוע זאת. האחראים למחדל הנורא, בין בערד ובין במעלה-אדומים, ימשיכו להיות במשטרה, ובאותן דרגות! המפכ"ל דנינו קיבל החלטה שלא ממש מענישה, לא ממש מרתיעה.

השורה התחתונה: המשטרה זקוקה למטאטא חדש, שרגישותו ושיקול-דעתו משופרים מאלה של המפכ"ל הנוכחי.

נסראללה ודנקנר

היה משהו משותף להופעותיהם האחרונות של נסראללה ונוחי דנקנר: שניהם דיברו גבוהה-גבוהה ממצב נמוך-נמוך.