רנו דורשת מבטר פלייס: החזירו לנו 65 מיליון אירו

(עדכון) - רו"ח ועו"ד סיגל רוזן-רכב מונתה למפרקת זמנית ■ רנו תוקפת את בטר פלייס: "לא הודיעה לנו על הפירוק" ‏‎■ הכנ"ר: "אי-אפשר להציל את בטר פלייס"

הליך הפירוק של בטר פלייס מתחמם: החברה מבקשת פירוק, רוכשי ומחזיקי הרכבים מבקשים להפעיל את החברה באמצעות מפרק זמני, ויצרנית הרכב רנו מבקשת לקבל חזרה את החוב שהחברה חייבת לה כנושה מובטח, שעשוי להגיע אף ל-65 מיליון אירו.

בנוסף, היום (ב') מינה השופט אילן שילה את רו"ח ועו"ד סיגל רוזן-רכב ממשרד ראב"ד-מגריזו-בנקל ושות' כמפרקת זמנית לחברה. בנוסף, נקבע דיון במעמד הצדדים למחר (ג') בבוקר.

"רנו - נושה מובטח"

יצרנית הרכב רנו, שמכוניותיה החשמליות משמשות את בטר פלייס, תוקפת את קבוצת בטר פלייס על כך שנודע לה רק עקב הידיעות בתקשורת על בקשת הפירוק של הקבוצה ועל חוסר שיתוף-הפעולה מצד בטר פלייס בהעברת החומר המשפטי לידיה.

בבקשה שהגישה רנו אמש (א') לבית המשפט היא מבקשת לצרפה כצד להליך הפירוק ולהורות על קבוצת בטר פלייס להעביר לבאי-כוחה את כל המסמכים שהוגשו בתיק. זאת, עקב היותה נושה מובטח.

מהבקשה עולה כי נרשם שיעבוד ספציפי לטובת רנו עד לסך של 65 מיליון יורו, ויתרת החוב ליצרנית הרכב עדיין נבדקת. מקורו של החוב, כפי שעולה מהבקשה, באספקת סוללות למכוניות חשמליות מדגם רנו פלואנז, כאשר השיעבוד לטובת רנו הוא על סוללות אלה.

בבקשה, שהוגשה בידי עורכי הדין דן גרוס ואמנון דרדיק, צוין כי "בקשה זו מוגשת לאחר שנודע בעיתונות בדבר הגשת בקשת פירוק על-ידי החברה. הח"מ (עורך הדין של רנו, א' ל"ו) פנה לבאי-כוחה של בטר פלייס, הבהיר כי רנו היא נושה מובטחת וביקש לקבל עותק הבקשות שהוגשו, אך למרבה הצער לא הועברו בקשות כאמור, למרות שהובטח כי ייעשה כן".

לטענת רנו, כנושה מובטח היא "צד ראוי ונחוץ בתיק הפירוק", ו"אף נכון היה לפנות אליה בטרם הגשת הבקשה ולצרפה כצד". בנוסף, נטען כי החברה מחזיקה בסוללות רבות של רנו, אשר בחלקן נמצאות אצל הלקוחות.

רנו מוסיפה כי במקרה הצורך, במקבלי להליך הפירוק בכוונתה להגיש בקשות למינוי כונס נכסים שיממש את זכויותיה בקשר לסוללות.

מבטר פלייס נמסר בתגובה: "חברת רנו הייתה שותפה מלאה לניסיונות בטר פלייס למצוא פתרון להמשך פעילותה של החברה. במסגרת המגעים שהתקיימו בין בטר פלייס לרנו יומיים לפני קבלת ההחלטה על פירוק החברה, הודיע הדרג הבכיר ביותר בחברת רנו להנהלת בטר פלייס כי לרנו אין כל כוונה לשתף פעולה עם מגוון ההצעות שהציעה החברה.

"כמו כן, בניגוד לטענותיה של חברת רנו, יש לציין כי החברה עודכנה בדבר עיתוי ישיבת הדירקטוריון של החברה, בה הוחלט להגיש בקשה לפירוק החברה ומינוי מפרק זמני".

"רוכשי המכוניות - נפגעם מרכזיים"

במקביל, גם מחזיקי רכבים שאותם מכרה בטר פלייס פנו לבית המשפט עם הגשת בקשת הפירוק של החברה, בבקשה לקבוע דיון דחוף בבקשת הפירוק לפני מתן החלטה על מינוי מפרק זמני. זאת, על מנת לשקול את האפשרות למנות מבריא לחברה, שיפעיל אותה באופן זמני במקום למנות מפרק.

לטענת הרוכשים, באמצעות עו"ד דוד פורר ממשרד גרוס-קליינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, הרוב המכריע של ההשקעה בחברה נעשה בדרך של השקעת בעלים, ולכן החוב לנושים נמוך יחסית לסכום ההשקעה בחברה. בנסיבות אלה, נטען, הליכי הפירוק יפגעו בעיקר ברוכשי הרכבים ולא בנושים.

"נפגעים מרכזיים מקריסתה של החברה הם הרוכשים של המכוניות, המחזיקים עתה במכוניות אשר הפעלתם תלויה בחברה, אולם צפויים להימצא בפני שוקת שבורה, עם כניסתה להליכי פירוק".

על הרקע הזה, מבקשים הרוכשים מבית המשפט לשקול את האפשרות להפעיל את החברה באמצעות מפרק זמני, ולו רק לתקופת מעבר, על מנת להקטין את הפגיעה בהם.

בנוסף, נטען כי לאור האופי המיוחד של החברה יש מקום לבדוק את האפשרות לקבל מימון ממשלתי להמשך הפעלתה.

הכנ"ר: אין מנוס ממינוי מפרק

הבוקר הגיש גם כונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, את תגובתו לבקשת הפירוק, במסגרתה ציין כי "במצבה של קבוצת בטר פלייס אין מנוס ממינוי מפרק זמני לחברות בקבוצה".

אתמול הגישו 4 חברות מקבוצת בטר פלייס בישראל לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לפירוקן ולמינוי דחוף של מפרק זמני, לאחר שהפכו חדלות פירעון.

מהבקשה עולה כי חובן של החברות לספקים חיצוניים עומד על כ-40 מיליון דולר, ושווי הנכסים מסתכם בכ-9.5 מיליון דולר בלבד. עוד צוין בבקשה כי היקף הכנסות החברה ב-2012 עמד על 7 מיליון דולר בלבד, ויש לה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת. ב-2012 לבדה הפסידה החברה 454 מיליון דולר, ומאז הקמתה צברה הפסדים אדירים של 812 מיליון דולר.

בניגוד לבקשות שונות של קבוצות ענק שקרסו בשנים האחרונות, בבקשה שהוגשה על-ידי בטר פלייס לא מתבקש בית המשפט להקפיא את ההליכים בעניין קבוצת החברות על מנת להמשיך את פעילותה של הקבוצה, אלא מבוקש להורות על פירוק הקבוצה ועל מינויו של רו"ח יואב כפיר כמפרקה הזמני.

מה נשאר בבטר פלייס
 מה נשאר בבטר פלייס