לדור: "יש הבדל משמעותי בין צבי בר לאביגדור ליברמן"

פרקליט המדינה בכנס לשכת עוה"ד באילת: "כתב האישום נגד צבי בר מצדיק את העמדה שהחלטת מועצת ר"ג להשאירו בתפקיד ראש העיר הייתה בלתי סבירה; ח"כ ליברמן אינו מכהן כיום במשרה, וזה ההבדל העיקרי בינו לבין בר"

"כאשר הליך משפטי מתמשך יתר על המידה, הדבר מקשה על קבלת החלטה לגבי העמדה לדין. בפרשת אביגדור ליברמן עסקנו באירועים שהתחילו בשנת 1996, והמערכת שלנו לא פעלה בקצב מספיק משביע-רצון" - כך אמר היום (ב') פרקליט המדינה, משה לדור, בפאנל הפתיחה של הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, שעסק בהשפעת המשפט הפלילי על המפה הפוליטית בישראל.

"שחיתות איננה מתמטיקה"

בפאנל התייחס לדור לסגירת התיק העיקרי נגד ח"כ ליברמן, בעקבות שאלה שהעלה עו"ד אסף אבן-חן. בדבריו ציין לדור כי למרות שהוא תמך בהגשת כתב אישום בתיק חברות-הקש, בניגוד לעמדת וינשטיין, הוא סבור כי החלטת היועץ אינה מחוץ למתחם הסבירות.

"שחיתות שלטונית איננה מתמטיקה, ויכולות להיות דעות שונות. גם היועמ"ש חשב בזמן מסוים כי יש סיכוי להרשעה של ליברמן בפרשת חברות-הקש. רק אחרי שקילה נוספת ובדיקות נוספות, הכף נטתה אצל היועץ לכך שאין סיכוי סביר להרשעה. המערכת היא דמוקרטית, וההחלטה בסופו של דבר היא שלו", הדגיש.

כאמור, ‏לדור גם מתח ביקורת על קצב התנהלות הפרקליטות בתיק. "בפרשת ליברמן עסקנו באירועים שהתחילו בשנת 1996, והמערכת לא פעלה בקצב מספיק משביע-רצון. כאשר הליך משפטי מתמשך יתר על המידה, הדבר מקשה על קבלת החלטה לגבי העמדה לדין", ציין.

‏‎‎‏"הבדל משמעותי בין צבי בר לליברמן"

על רקע העמדה שהביע אתמול (א') וינשטיין בפני בג"ץ בעניינו של ראש עיריית רמת-גן צבי בר, לפיה עליו להתפטר מתפקידו בשל כתב האישום נגדו בגין לקיחת שוחד - נשאל לדור כיצד מתייחסת הפרקליטות לביקורת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על כך שהוא שומר לליברמן את תיק החוץ, בשעה שהוא עומד לדין.

"אני רואה הבדל משמעותי מאוד בין המקרים" הבהיר לדור. "במקרה של צבי בר, כתב האישום מדבר בעד עצמו ומצדיק את העמדה, שהחלטת מועצת העיר להשאירו בתפקיד ראש העיר הייתה בלתי סבירה. בעניין ההסכם לכאורה של נתניהו עם ליברמן, אני לא יודע אם הוא קיים או לא קיים. ליברמן אינו מכהן כיום במשרה, וזה ההבדל העיקרי בינו לבין בר".

עם זאת, לדור ציין כי "בהנחה שהסכם כזה קיים ושהוא מחייב את ראש הממשלה למנות את ליברמן, נדמה לי שזה מובהק פחות. אבל אני מסכים שהשאלה הזאת מעוררת קשיים - לנהל תיק נגד מי שהיה שר החוץ, כאשר יש אפשרות שהוא יחזור לכהן במשרה הזאת, זה עניין מוקשה שהתשובה לגביו - האם נכון להתערב משפטית - היא מורכבת".

‏ליברמן עומד בימים אלה לדין בגין מירמה והפרת אמונים בפרשת השגריר בבלארוס - פרשיית משנה, שבה הוא מואשם כי לחץ למינויו של זאב בן-אריה לשגריר בלטביה, לאחר שזה הדליף לו חומר סודי הנוגע לחקירותיו הפליליות, בעת כהונתו כשגריר בבלארוס. ‏‎‎‏

"הפרקליטות היא עיוורת צבעים"

לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים זיכה את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מהאישומים נגדו בפרשות מעטפות הכסף וראשונטורס, היו מי שקראו לפרקליט המדינה, משה לדור, להתפטר מתפקידו. זאת, משום שהחלטת לדור להעיד בעדות מוקדמת את משה טלנסקי, העד המרכזי בפרשת מעטפות הכסף, היא שהובילה להתפטרותו של אולמרט מראשות הממשלה.

‏"אתה גאה להיות פרקליט המדינה הראשון שהדיח ראש ממשלה מתפקידו, בגלל נושא שעליו הוא זוכה בסופו של יום?", נשאל לדור בכנס לשכת עורכי הדין באילת על-ידי אילנה דיין.

"תרשי לי לרכון קדימה ולומר בצורה הברורה ביותר - זה פשוט קשקוש", השיב לדור. "הפרקליטות היא עיוורת צבעים, והיא הוכיחה את זה במהלך השנים. אני גאה להיות אדם מקצועי שכיהן במערכת".

‏לדברי לדור, "מי שטוען ששיקולים פוליטיים משמשים את הפרקליטים, לא יודע על מה הוא מדבר. בית המשפט קיבל בעצם את התשתית העובדתית שהצגנו לו (במשפט אולמרט). לא התערבנו במשחק הפוליטי, אלא מילאנו את תפקידנו. לא הייתה לנו בכלל אופציה אחרת. אילו נהגנו אחרת לאורך כל ההליך, היו מאשימים אותנו שלא כולם שווים בפני החוק".

לדור ציין כי הוא משלם מחיר אישי על החלטותיו, ומצד שני גם זוכה לתמיכה. "להיות נתון למתקפה אישית, זה לא בדיוק גורם לך לתחושת חדווה", אמר.‏

לדור דיבר גם על הקושי הרב של אנשי הפרקליטות לקבל החלטות בתיקים של נבחרי ציבור החשודים בפלילים. "בתיקים מסוימים שמעניינים את הציבור, אנחנו נתקלים במערכה מסוג שונה מזו שהכרנו לפני שנים... אסור לנו להגיש כתבי אישום במקום שבו התיק איננו מבוסס ואין ראיות קבילות שבכוחן לשכנע את בית המשפט בכך שפלוני עבר עבירה. במקביל, אנחנו מפעילים את חוש המשפטן שבנו ומנסים להעריך את עוצמת הראיות. זה מאוד קשה", אמר.

‏לדור, שכהונתו כפרקליט המדינה מתקרבת לסיומה, התבקש לומר מהי העצה הכי טובה שהוא ייתן למי שיחליף אותו בתפקיד. "הייה אדם ראוי במקום שאתה מכהן בו, ודאג לכך שעבודתך תהיה נטולת השפעות", השיב לדור.

‏פרקליטו של אולמרט, עו"ד נבות תל-צור, הגיב לחלק מדברי פרקליט המדינה בעניין אולמרט, וטען כי משפט אולמרט מהווה דוגמה קלאסית לרגישות יתר של אישי ציבור להליך הפלילי.

"מעמדם של נבחרי ציבור במשפט הפלילי הוא שביר. בתיק של אולמרט הבקשה לעדות מוקדמת של טלנסקי וחומרת החשדות הביאו לכך שאולמרט נאלץ להתפטר מתפקידו", ציין.