השיא החדש של באיירן ודורטמונד: כל אחת תקבל כ-64 מיליון אירו מאופ"א

ישברו את השיא של צ'לסי, שקיבלה אשתקד מאופ"א תמלוגים בגובה 62.9 מיליון אירו עבור זכויות שידור והישגים בליגת האלופות

באיירן מינכן סיימה את עונת 2012/13 עם מענק בגובה 35.9 מיליון אירו מאופ"א בגין הקמפיין האירופי שלה, במהלכו זכתה בליגת האלופות. מדובר על מענקים בגין הישגים (Prize Money) שמחלק ארגון הכדורגל האירופי למשתתפות בצ'מפיונס ליג, בהתאם לתוצאות שהן משיגות על המגרש. הפיינליסטית שהפסידה בגמר בוומבלי בשבת, בורוסיה דורטמונד, לא נשארה מקופחת ושלשלה לקופתה 32.4 מיליון אירו. ברצלונה, שהודחה בחצי הגמר, במקום השלישי בדירוג זה עם 25.4 מיליון אירו; ריאל מדריד רביעית עם 24.9 מיליון אירו, ואת החמישייה הראשונה משלימה פ.ס.ז' הצרפתית (21 מיליון).

הקבוצות שהסתפקו בסכום המינימום מהישגיהן הן דינמו זאגרב הקרואטית ונורדסלנד (דנמרק), עם 9.1 מיליון אירו כ"א.

יש לציין כי הקבוצות שמשתתפות בליגת האלופות מקבלות תמלוגים נוספים מאופ"א, בגין זכויות השידור של המפעל (Market Pool). גובה התמלוגים נקבע לפי מספר מרכיבים, כשהעיקרי מביניהם הוא היקף התשלומים שמקבלת אופ"א מזכייני השידור המקומיים בכל מדינה עבור שידורי הצ'מפיונס ליג.

בעונה הקודמת (2011/12) התחלקו שלוש הקבוצות הגרמניות שלקחו חלק בשלב הבתים של ליגת האלופות ב-Market Pool בסך 51.75 מיליון אירו. אלא שהעונה הנוכחית, שהיתה הראשונה מבין שלוש במסגרת הסכמי זכויות השידור והספונסרשיפ של ליגת האלופות לשנים 2015-2012, הביאה איתה צמיחה משמעותית בהיקפי מענקי זכויות השידור של הגרמניות, עקב העלאת הסכומים ששילמו הערוץ הממלכתי ZDF וערוץ הפיי "סקיי דויטשלנד" בגין הזכויות לאופ"א: שלוש הגרמניות שהשתתפו בבתים העונה (כולל גם את שאלקה; מנשנגלאדבך נשרה במוקדמות) יחלקו ביניהן 78 מיליון אירו מהזכויות.

השורה התחתונה של כל זה? לפי חישוב שערך הבלוג bundesligafanatic.com, באיירן תסיים את העונה הזאת עם 64.3 מיליון אירו שתקבל בסך הכל כבונוסים ומענקים שונים מאופ"א, הן עבור זכויות שידור והן עבור הישגים. דורטמונד תקבל 64.7 מיליון אירו (למרות שהפסידה בגמר, הנתח שלה יהיה מעט יותר גבוה מזה של באיירן, כיוון שעשתה תוצאות טובות יותר בשלב הבתים, בו מקבלים מיליון אירו לניצחון וחצי מיליון עבור תיקו; וגם כיוון שזכתה בעונה הקודמת באליפות גרמניה, פרמטר נוסף שקובע בחלוקת כספי זכויות השידור). שתי הקבוצות ישברו בכל את שיא כל הזמנים, ששייך לצ'לסי האנגלית: קיבלה בעונה הקודמת 62.9 מיליון אירו בתום קמפיין בו זכתה בליגת האלופות.

כשמוסיפים לכל הסכומים האלו את הכספים הרבים שנכנסו לחשבונות של באיירן ודורטמונד ממכירת כרטיסים ומנויים למשחקי האלופות השנה, וכל מה שמסביב (מכירת מרצ'נדייז במהלך המשחקים הללו, מזון וכו') - אפשר להבין עד כמה גדולה בוננזת הצ'מפיונס ליג, וכמה היא משמעותית עבור מועדוני הכדורגל באירופה.

אגב, בסך הכל תחלק אופ"א ל-32 המשתתפות בעונה הנוכחית בליגת האלופות סך של כ-910.3 מיליון אירו, עלייה של כ-15% לעומת העונה שלפני כן, שהתאפשרה בזכות הסכמי הזכויות והספונסרשיפ המשופרים למעגל השנים 2015-2012.

הזוכה בליגת האלופות - תשלומים מאופ
 הזוכה בליגת האלופות - תשלומים מאופ