נתניהו, יעלון והממשלה הבאה

ראש הממשלה ושר הביטחון חושבים קדימה בסוגיית החרדים

השאלה הרלוונטית בעניין השוויון בנטל אינה ביטחונית, גם לא חברתית. כן או לא סנקציות פליליות - זה היה העניין שבגללו הופסקו הבוקר (ב') דיוני ועדת פרי. זה לא באמת היה השיקול המרכזי. הבעיה היא הבחירות הבאות, או ליתר דיוק יחסי הכוחות שייווצרו בבחירות אלה. ואם לדייק עוד יותר, מדובר בהרכבת הממשלה הבאה.

כדי להבין זאת, כדאי לבחון מי הצביע בעד מה: נציגי הימין (ליכוד, הבית היהודי) מתנגדים לסנקציות פליליות. הם חוברים לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון, המציע כי הסנקציה הפלילית נגד משתמטים ומפרי החוק לא תהיה אוטומטית, שהיא תהיה חייבת באישור שר הביטחון.

נימוק או טיוח?

יעלון וחבריו מנסים להסביר את עמדתם בנימוקים רציונליים. למעשה, הם מטייחים את כוונותיהם האמיתיות. מה שיעלון מבקש להשיג, בעצם, זה ששר הביטחון יהיה המחליט מי יתגייס ומתי, ומי ייענש אם לא יתגייס ואם בכלל יופעל עונש. כי סמכות כזאת מהווה כוח עצום, ואני לא מתכוון לתחום הביטחוני. שר הביטחון, אם יקבל את הסמכויות שהוא מבקש לעצמו, ייהפך לאדם שהמפלגות החרדיות אוכלות מידיו. המשקל המכריע בסוגיית השוויון בנטל יעבור מהחוק - אל שר הביטחון. כלומר, אל המפלגה ששר הביטחון משתייך אליה. בינתיים זה הליכוד. זו יכולה להיות מפלגה אחרת. בכל מקרה, המפלגה של שר הביטחון תחזיק בידיה סמכויות שהן חשובות ביותר עבור החרדים, ולכך חותרים יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו המעורב במהלכיו.

ביבי מאותת לחרדים

נתניהו מאותת באמצעות יעלון לחרדים שלא יעשו לו יותר מדי בעיות עכשיו. כי בעתיד הוא יהיה זה שיקבע בעניין גיוס בחורי הישיבות. לכן, כדאי להם לרקוד על-פי חלילו, כי החלילים האחרים באמת רוצים בשוויון. אולי גם הוא, ביבי, מעוניין בכך, אבל הוא רוצה את השלטון קצת יותר. ובשביל נתניהו, כמו בשביל רבים מהדור המתיישן, שלטון זה חרדים. הפעם קרה הבלתי צפוי. אבל באופן רגיל, גם אם נתניהו יוכל להקים ממשלה נקיה מהמפלגות החרדיות, הוא יעדיף אותם על פני מפלגות אחרות שיבלבלו לו את המוח עם אספירציות חברתיות, כלכליות, תרבותיות. בקיצור, הרבה יותר קל לשלוט עם החרדים.

פירוק הממשלה?

מהרגע הראשון שהשר יעקב פרי התחיל לעבוד על הצעת החוק, הוא עשה עבודה רצינית ויסודית. הוא לא פראייר, הוא מודע היטב לקונסטלציה הפוליטית, אבל נראה שהוא גמר בנפשו להתייחס להצעת החוק כאילו הוא מאמין שכולם רוצים בה. התוצאה היא הצעת החוק הראשונה התופסת בקרניה את סוגיית השוויון בנטל. אבל ההחלטה אם להיכנע ליעלון היא של יאיר לפיד. הבוקר הוא הזהיר, באמצעות "גורמים במפלגה", שהתנגדות יעלון והליכוד עלולה להביא לפירוק הממשלה. נראה.