חיסול ממוקד

הטכנולוגיות "הירוקות" חייבות לעלות לראש סדר העדיפויות

בתוך מאות עמודי התקציב השנוי במחלוקת שהגיש משרד האוצר, הסתתרה גם החלטה מקוממת - לדחות את "התוכנית הלאומית להפחתת פליטות של גזי חממה" בשלוש שנים נוספות. התוכנית המקורית להפחתת רמות הפליטה של מזהמים ב-20% עד שנת 2020, נפלה שוב קורבן להיעדר לובי שידבר בשם כדור-הארץ המתחמם והאוויר המתמלא בגזים רעילים בדרכם לריאות שלנו. רק לפני שנים ספורות הכריז נשיא המדינה שמעון פרס על בימת ועידת האקלים בקופנהגן בגאווה ש"ישראל מתחייבת, יחד עם שאר אומות העולם המפותחות, להפחית משמעותית את פליטת גזי החממה.

תחום הקלינטק, האנרגיה המתחדשת והטכנולוגיה הירוקה אינו מותרות חברתית, אלא חלק מאג'נדה כלכלית של כל מדינה מפותחת. לחיסכון בהוצאות הבריאות בעקבות הקטנת הזיהום, להשקעה במו"פ ירוק, לתוספת מקומות עבודה, לעמידה בסטנדרטים בינלאומיים ועוד, יש תרומה מכרעת לכלכלת המדינה ולהפיכת התחום הירוק לקטר צמיחה למשק.

יצירת פוזיציה ומובילות ישראלית בתחום האנרגיות הירוקות יקרו רק מתוך תפיסה הוליסטית ותוכניות ארוכות טווח, לעשר שנים ויותר. פרויקטים לאומיים בעלי סיכון אפסי המבוססים על טכנולוגיות קיימות ומוכחות (כמו שנעשה למשל עם מפעל התפלת המים), מוכרחים לזכות למקורות מימון ממשלתיים ואחרים, כמו בנקים, חברות ביטוח וקרנות פנסיה. יצוין, שגם בכירי התעשייה לא מבקשים לעצמם מענקי ענק או מתנות, אלא מנהיגות מקצועית ואחראית ומעורבות של הממשלה והרגולטורים בעידוד פתרונות מימון ארוכי-טווח שייטיבו עם המשק הישראלי כולו.

איננו עיוורים לבור התקציבי שבו נתונה מדינת ישראל וברור ששר האוצר יאיר לפיד ושר התמ"ת נפתלי בנט נדרשו לנקוט צעדים כואבים בגלל הירושה שקיבלו מקודמיהם בתפקיד. אולם לא ייתכן שעם הנפת חרב הקיצוצים יהיה התחום הסביבתי מהראשונים להיפגע. ההחלטה לבצע סיכול-ממוקד בתוכנית שעליה הכריז פרס, היא בראש ובראשונה תוצר של היחס והתפיסה התודעתית שלפיהם השמירה על הסביבה היא בגדר מותרות, ולא חובה.

הטכנולוגיות, נציין, כבר כאן. המשאבים המידלדלים לאור הגידול החד באוכלוסיית העולם הביאו חברות וממשלות לפתח פתרונות שיסייעו לדורות הבאים להתמודד עם המחסור באנרגיה, מים, אוויר נקי ובמזון. ישראל מובילה בעולם בתחום התפלת המים, וגם הטכנולוגיות להפקת חשמל מהשמש ומהרוח משתפרות משנה לשנה. חברות ישראליות מובילות הצליחו לפתח מזגנים שעובדים על אנרגיית שמש במקום חשמל; לייצר ברזים חכמים שחוסכים במים ובאנרגיה; לפתח שיטה היברידית לחימום מים למלונות ולבתי-חולים המפחיתה בכ-80% את פליטת הזיהום ועוד.

אך כל הטכנולוגיות הירוקות האלה לא יצליחו לשמור על העולם למען ילדינו ונכדינו, אם לא הן ייושמו בהרחבה ויעלו לראש סדר-העדיפויות של מקבלי ההחלטות בחלונות הגבוהים.

הכותב הוא מייסד קרן הקלינטק הישראלית Terra venture Partners