"להגיד שיורק ובלנק מסוכנים לעובדים יותר מדנקנר זה פתטי"

בקרן יורק משיבים לטענות של דנקנר נגדם ■ גורם בשוק ההון המתייצב לצד דנקנר: "ג'רמי בלנק יעשה בוכטה של כסף; הקרנות הזרות קניבלים - יעשו עסקה עם השטן רק כדי להרוויח"

ג'רמי בלנק, מנהל קרן יורק בישראל, נמצא בימים האחרונים תחת מתקפה תקשורתית מצד בעל השליטה באי.די.בי, נוחי דנקנר ומנהלי הקבוצה. בלנק, שמוביל מטעם יורק את מהלך ההשתלטות המתואם של מחזיקי האג"ח על אי.די.בי (הקרן מחזיקה בכ-20% מאג"ח אי.די.בי פתוח), שומע השכם והערב שהוא מייצג קרן דורסנית, שלא אכפת לה מה יעלה בגורל עובדי החברות הנמצאות בבסיס הפירמידה של אי.די.בי (סלקום, שופרסל, כלל ביטוח, נכסים ובניין ואחרות).

"ברמה האישית ברור שהוא נפגע", אומרים בסביבתו של בלנק (הוא עצמו מסרב לדבר עם התקשורת), "מדובר בבחור נאיבי שעלה בגיל 27 לישראל לבד עם אשתו (שנפטרה מאז) ובנו. הוא אוהב את ישראל, ומאוד גאה בהשקעות שעשה פה, כמו ההשקעה בפסגות שאותה קנה כאשר היו בה 120 עובדים, ומכר אותה לאייפקס עם קרוב לאלף עובדים. אז המתקפה הזאת לא נעימה לו, בלשון המעטה, אבל אם מישהו חושב שזה מה שישבור את רוחו, הוא לא מבין את רמת הנחישות של ג'רמי".

"יורק יעשו עסקה גם עם השטן"

עם הפרסום בסוף השבוע על איחוד הכוחות בין שתי הנציגויות, יצא דנקנר למאבק תקשורתי כשהוא עם גבו לקיר. בניסיון לצבור אהדה ציבורית אל מול המהלך, המתקפות שלו ושל אנשיו התמקדו בעיקר בקרן יורק הזרה, שבין היתר מתמחה ברכישת חוב של חברות במצוקה, ולצד השקעת הענק שביצעה באג"ח אי.די.בי פתוח, רכשה גם פוזיציה מהותית בחוב של אלביט הדמיה, שבשליטת מוטי זיסר.

"מדובר בקרן זרה ותוקפנית שקנתה ב-50 אגורות לשקל אג"ח שהיא צפויה לקבל עליו פירעון מלא, וכבר עכשיו מורווחת 30%", אמר דנקנר ל"גלובס". בראיונות אחרים בתקשורת הוסיף דנקנר: "המטרה היחידה של הקרן היא לעשות סיבוב מהיר ואין לה שום כוונה להגיע למועד התשלום של החוב. אני והשותפים שלי רכשנו את הקונצרן הגדול בהשקעת ענק, איפה קרן יורק הייתה אז? מישהו הכיר אותה? הם ציונים? אכפת להם מ-40 אלף עובדי החברות באי.די.בי?".

"הקרנות הזרות האלה הן קניבלים", מצטרף גורם בשוק ההון לקו של דנקנר. "מעניין אותן רק הרווח ומצידן הן יעשו עסקה עם השטן רק כדי להרוויח. ג'רמי יתחיל למכור אחד אחד את הנכסים של אי.די.בי ויעשה בוכטה של כסף".

מקורביו של בלנק זועמים, כאמור, על הקו הזה. "להגיד שיורק ובלנק מסוכנים יותר לעובדים מאשר דנקנר זה פתטי", מגיב מקורב. "זה כמו לומר שדנקנר הציל את עובדי מעריב. הרי דנקנר הוא זה ש'העלה' כספים מחברות הקונצרן כדיבידנדים לחברות הפרטיות שבאמצעותן הוא שולט באי.די.בי, ובכך פגע בהן.

"החרדה ל-40 אלף עובדי שופרסל וסלקום וכך הלאה, התעוררה תחת הבעלות הקודמת, שרוקנה את הקופה של החברות הללו, כדי לשלם את החובות. הרי המהלך של יורק נועד להבריא את המאזנים של אי.די.בי פתוח ואי.ד.בי אחזקות. כל הסדר שיורק תוביל יכלול הפחתה משמעותית ברמת המינוף של החברות, אם דרך מימוש אחזקות פיננסיות כמו קרדיט סוויס ואם בדרכים אחרות. קרן יורק היא גוף הרבה יותר חזק מדנקנר, ואם היא תצטרך להזרים כספים היא תוכל לעשות זאת. מצבן של החברות לא יהיה יותר גרוע מאשר תחת הידיים ששילמו שכר עתק למנכ"לים ורוקנו את קופתן".

"ג'רמי לא בא לזרוק את נוחי"

אדם אחר המכיר את בלנק אומר כי למרות שהמאבק באי.די.בי עשוי להצטייר כאישי, הדברים שונים לגמרי. "ג'רמי לא בא 'לזרוק' את נוחי או 'לקחת' לו משהו. אבל להחזיק כמה מיליארדים במניות של קרדיט סוויס בחברה כל כך ממונפת, זה לא משהו שג'רמי מבין. או גיוס כספים לגנדן הפרטית ולא לאי.די.בי אחזקות או פתוח, אלה דברים מאוד מוזרים. אין פה אלמנט אישי, לקחת מנוחי את החברה. אבל כאשר בעל שליטה בחברה חדלת פירעון לא מביא כסף, הוא יוצא מהמשחק".

"המהלך שבוצע באי.די.בי הוא חלק מהפרקטיקה של קרן יורק, תחום מומחיותה", מסביר אדם המכיר היטב את הנפשות הפועלות. "יש לה לקוחות והיא צריכה למקסם את ההשקעה שלה באג"ח האלה. יש לה סבלנות וכסף - שני דברים שלנוחי אין. הם יושבים על המון כסף, ועשו בשנה האחרונה עבודה מאוד עמוקה לבחינת החברות שנכללות באי.די.בי".