"3.5% מס על רוכשי הדירות? זה יצית מחאה גדולה"

מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן: "אני שומע על כל מיני תוכניות... לא יודע מאיפה הן מגיעות"

"אני לא מאמין שהממשלה תצליח להעביר את הגזירה הקובעת מס רכישה של 3.5% על כלל רוכשי הדירות. אין בזה היגיון וזה רק יצית מחאה חדשה גדולה מזו שהייתה שהממשלה לא תוכל לעמוד בה" - כך אמר היום (ג') מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן מקבוצת אריסון, תמיר דגן. את הדברים אמר דגן במסיבת עיתונאים במסגרתה השיקה החברה פרויקט חדש בראש-העין.

עוד אמר דגן, "אני שומע על כל מיני תוכניות. יוגין קנדל הציע שבוע שעבר תוכנית שאומרת שצריך לחלק את הארץ לאזורים ולראות איפה המחירים עולים בקצב גבוה מדי ואז לשווק שם קרקעות בהיקף גדול כדי לווסת את המחירים. אני לא יודע מאיפה מגיעות התוכניות האלה".

לצד דבריו של דגן, גם ראש עיריית ראש-העין, משה סיני, שנכח במסיבת העיתונאים של החברה בחר לתקוף את מדיניות הממשלה בכל הנוגע לטיפולה במחירי הנדל"ן הגבוהים: "יש אטימות רגשית של השלטון המרכזי למצוקת הזוגות הצעירים. אין שום פיתרון באופק או תוכניות מגירה סודיות לטיפול בבעיה, וכל יוזמה שלנו נתקלת בדלת סגורה. כמעט כל יום מגיעים אליי ללשכה זוגות צעירים עם ילד על הידיים ומתלוננים שאין באפשרותם לרכוש דירה. שהמדינה מבטיחה ולא מקיימת. אנחנו היום במצב חירום והממשלה צריכה להתעורר. 26% מהאוכלוסייה במדינת ישראל הם צעירים ואין אף אחד שמטפל בהם. יש רק זלזול ואדישות מצד הממשלה. עוד חמש שנים תהיה ועדת חקירה מה קרה עם כל הזוגות הצעירים".

כאמור, הדברים נאמרו על רקע אירוע שערכה היום חברת שיכון ובינוי נדל"ן לפתיחת שיווק פרויקט חלומות ראש-העין החדשה בשכונת פסגות אפק. מדובר באחד הפרויקטים הראשונים שיצאו לשיווק בשכונה החדשה שעתידה לכלול בסך הכל כ-14 אלף יחידות דיור. הפרויקט הנוכחי של החברה מונה 212 דירות בשני מגדלי מגורים בני 23 קומות כאשר מחצית ממנו ישווק לתושבי ראש-העין, שיקבלו עדיפות לרכישה, במסגרת הגרלה העתידה להיערך בתחילת חודש יולי.

במסגרת הפרויקט עתידות להיבנות 28 דירות 3 חדרים בשטח 90 מ"ר עם מרפסת בשטח 9 מ"ר. פרסום החברה מצביע על כך שבמסגרת הפרויקט ישווקו דירות בפחות ממיליון שקל, כלומר בהחל מ-999 אלף שקל. עם זאת יש לציין שמתוך כלל הדירות בפרויקט מדובר בשתי דירות בלבד מתוך 212 הדירות כולן שמשווקות במחיר זה, זאת על-פי המחירון הרשמי של החברה. שאר הדירות הקטנות ישווקו במחירים שבין קצת יותר ממיליון שקל בקומה השנייה ועד 1.129 בקומה ה-14.

באותו הזמן חשוב לציין כי לעומת מחירי שיווק של חברות אחרות הבונות במתחם, מחיר המחירון של החברה דווקא שואף כלפי מטה. כך, חברות אחרות שבונות במתחם עתידות לשווק דירות 4 חדרים בהחל מ-1.3 מיליון שקל בעוד המחירון של שיכון ובנוי מתחיל ב-1.14 מיליון שקל. "רכשנו את המגרש הנוכחי מחברת צ. לנדאו לפני מספר חודשים", מסביר דגן, "על-פי מחיר של כ-250 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. זו הסיבה שאנחנו משווקים דירות במחירים הללו. היזמים האחרים שיתחילו לשווק עוד מעט יצטרכו להתמודד עם זה". עוד סיבה לשיווק המוקדם של שיכון ובינוי בשכונה החדשה בראש-העין היא מבצע מתוכנן של חברות יזמיות אחרות במתחם, תדהר ו-CPM יחד עם מועדון הלקוחות של חבר. המבצע הזה תוכנן להתקיים עוד כחודש וכעת, לאחר המחירון שפרסמה שיכון ובינוי נדל"ן, יצטרכו החברות להתאים עצמם לרמת המחירים.

את הפרויקט המדובר עתידה לבצע חברת צ.לנדאו כמו גם פרויקט נוסף של שיכון ובנוי נדל"ן בחלק אחר של השכונה. פרויקט זה טרם יצא לשיווק והוא עתיד לכלול 256 יחידות דיור (לפני הקלת שבס). סביר להניח שפרויקט זה יאלץ את החברה לשווק את הדירות במחירים גבוהים יותר משום שאת הקרקע הזו רכשה החברה ממינהל מקרקעי ישראל ב-2011 בעבור כ-110.5 מיליון שקל כולל פיתוח, סכום המשקף כ-432 אלף שקל ליחידת דיור כולל פיתוח.