יהודה זיסאפל: "אנו כל הזמן מתכננים שינויים בחברות שלנו"

זיסאפל שהחליף את אחיו זהר כיו"ר רד-בינת: "כאשר אחד מאיתנו מוביל פעילות מסוימת, השני ברקע. זה דבר שקרה הרבה פעמים אצלנו בקבוצה"

השנה האחרונה הייתה שנה דרמטית בקבוצת רד-בינת שנמצאת בשליטת האחים זהר ויהודה זיסאפל. זהר, שהוביל את רד כיו"ר, עזב את התפקיד במפתיע והוחלף על ידי יהודה. למנכ"ל החברה מונה דרור בין, שהחליף את אפי וכטל אחרי 15 שנות כהונה. רד, אחת מחברות ההיי-טק הוותיקות במדינה, נמצאת ללא ספק בתקופה של שינוי.

יהודה זיסאפל התייחס היום למינוי שלו כיו"ר במקום אחיו זהר. "אני וזהר פועלים ועובדים ביחד", אמר יהודה במסגרת הכנס השנתי בינת אקספו של קבוצת בינת, "אחד היתרונות שלנו שכאשר אחד מאיתנו מוביל פעילות מסוימת, השני ברקע. היו חברות בהיסטוריה של הקבוצה שפעם זוהר היה יו"ר, כמו R&D (החברה המקורית שממנה צמחו רוב חברות הקבוצה - ש.ש) שזוהר היה היו"ר או בסיליקום, ואחר כך אני החלפתי אותו. ואצלנו יו"ר זה יו"ר פעיל. הוא היה היו"ר ברד תקופה ארוכה וביקש שאחליף אותו. זה דבר שקרה הרבה פעמים אצלנו בקבוצה כך שזה מוציא את זה מההקשר. זה לא משהו מיוחד".

הדברים נאמרים על רקע זעזועים בעולם ציוד התקשורת והערכות על כך שגם שיתוף הפעולה בין האחים כבר אינו מה שהיה. זיסאפל הכחיש בעבר את ההערכות כי החילוף בראשות רד כלל גם סכסוך בין האחים. בכל מקרה, המשך הדרך בחברה, רומז זיסאפל, כולל כיוונים אסטרטגיים שונים מאלו שהיו ברד במשך תקופה ארוכה.

"תחום תחרותי"

"אנחנו כל הזמן מתכננים שינויים אסטרטגיים, בכל החברות שלנו, כי תחום ציוד התקשורת מאוד תחרותי", הוא אומר, "רד יצרה את כל התחום בארץ. יש ארבע ישראליות שפועלות בתחום בארץ, וכולן אני חושב קשורות באיזו שהיא צורה לרד. התחום תחרותי ודורש שינויים לעיתים קרובות. זה ה-DNA של התעשייה. צריכים כל הזמן שינויים אסטרטגיים".

האחים זיסאפל ידועים כמנהלים שמרניים יחסית, וזו גם אחת הסיבות ההיסטוריות לכך שרד - שלמרות שהתפתחה בצמוד לענקיות עולם ציוד התקשורת כגון סיסקו - לא הפכה לענקית בעצמה ומונה כיום אלף עובדים בלבד. לפיכך, ספק אם השינויים אותם מזכיר יהודה זיסאפל יכללו אירועים אסטרטגיים מהותיים, כגון רכישת חברה אחרת. "רוב המיזוגים והרכישות נכשלים", הוא מעריך, "עשינו מיזוגים ורכישות בחברות שלנו, חלק הצליחו וחלק לא. זה לא נכון להגיד שהדרך לגדול היא באמצעות רכישות ומי שלא יעשה את זה לא ישרוד".

קבוצת רד בינת מונה היום 4,500 עובדים ב-16 חברות. הקבוצה סיימה את 2012 עם מכירות של 4.6 מיליארד שקל. בקבוצת רד עצמה, שבה מפותחים ומשווקים פתרונות בעיקר בתחומי התקשורת, ישנן תשע חברות, חלקן ציבוריות עם פרופיל גבוה כגון רדוור וסרגון. אחד האתגרים שיש לחברות הקבוצה כבר מספר שנים הוא האיום מספקיות ציוד התקשורת הסיניות. לדברי זיסאפל: "זה איום רציני, אך לא רק על תחום ציוד התקשורת. הסינים אלופים בהעתקות אבל אני חושב שבקרוב יעצרו אותם".

תערוכת בינת אקספו מוגדרת על ידי המארגנים כתערוכה הגדולה בישראל בתחום הטכנולוגי, ואמורים היו לבקר בה כ-4000 איש. קבוצת בינת, שמונה 7 חברות, סיימה את 2012 עם מכירות של מיליארד שקל ועם 825 עובדים. לדברי, אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת, החברה הגדולה בקבוצה, מנועי הצמיחה של החברה כוללים את הכפלת הפעילות של החברה בחו"ל השנה וכן פתרונות אבטחת מידע. "אחד מכל שלושה לקוחות שלנו הותקף בשנה האחרונה. האיומים הם אדירים", הוא מוסיף.