תובענה: מנהל מחלקה באברבנאל הטריד מינית רופאה

פרופ' פנחס סירוטה, שהושעה מתפקידו באברבנאל, מואשם במסגרת תובענה משמעתית גם בביצוע מעשים מגונים ברופאה, שהייתה כפופה למרותו

מנהל מחלקה בבית-החולים אברבנאל, פרופ' פנחס סירוטה, הושעה מתפקידו ומואשם, במסגרת תובענה משמעתית המתנהלת נגדו, בביצוע מעשים מגונים והטרדה מינית של רופאה שעבדה תחתיו במחלקה. זאת, תוך ניצול יחסי המרות ביניהם.

מכתב התובענה, שהוגש בידי אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, עולה כי בין ספטמבר 2011 לאפריל 2012 ביצע סירוטה מעשים מגונים ב-מ' ל', רופאה במחלקתו, והטרידה מינית, פעמים רבות ובהזדמנויות שונות.

בתובענה מתואר דפוס קבוע של הטרדות מיניות. סירוטה מואשם בפגיעה במשמעת בשירות המדינה, ביצוע מעשים מגונים תוך ניצול יחסי מרות ביחסי עבודה, הטרדה מינית והתנהגות שאינה הולמת את תפקידו כעובד מדינה והעלולה לפגוע בתדמיתו של שירות המדינה.

בתובענה מתואר כי בהזדמנויות רבות מאוד במהלך התקופה, כאשר נכנסה המתלוננת למשרדו לצרכי עבודה, לאחר שסיימו את שיחתם והמתלוננת קמה לעזוב את משרדו, נהג סירוטה להושיט את ידיו בצורה המזמינה אותה לגשת אליו, בעודו יושב בכיסאו.

המתלוננת, שסברה כי כוונתו ללחוץ את ידה, ניגשה אליו, אך בשלב זה משך אליו סירוטה את המתלוננת והצמידה לגופו בחיבוק שנמשך בין 5 ל-10 שניות, לשם גירויו המיני, ובאופן שהמתלוננת נאלצה להישען עליו בעודו יושב.

מהתובענה עולה כי מעשים אלה נעשו לכאורה בניגוד לרצונה של המתלוננת.

"למה אתה עושה לי את זה"

לפי התובענה, במספר הזדמנויות ניסתה המתלוננת להיחלץ מהחיבוק, והנאשם היה מהדק את אחיזתו בה, ובמספר הזדמנויות אמרה המתלוננת לנאשם: "די, תפסיק".

עוד נכתב בתובענה כי מספר פעמים, בעוד סירוטה אוחז במתלוננת, נהגה המתלוננת להסיט את פניה הצידה כדי שהוא לא יוכל לנשק אותה על שפתיה, אך הוא החל לנשק את המתלוננת מספר פעמים על לחיה ועל צווארה במשך כ-15 עד 30 שניות, לשם גירויו המיני ובניגוד לרצונה, עד שהמתלוננת הייתה דוחקת עצמה מגופו של הנאשם וקמה.

עוד צוין בתובענה כי ההטרדה לכאורה החריפה עם הזמן, ובהזדמנויות רבות, כאשר נכנסה המתלוננת למשרדו של סירוטה לצרכי עבודה, לאחר שסיימו את שיחתם והמתלוננת קמה לעזוב את משרדו, קם סירוטה מכיסאו ונעמד בצמוד אליה, אחז את פניה או כתפיה בשתי ידיו והחל לקרבה אליו. בשלב זה,הניחה המתלוננת יד על פיה ואמרה לו: "פרופ' סירוטה, לא בשפתיים!", וסירוטה נישק את המתלוננת על מצחה ועל לחייה, ולעיתים היה מנשק אותה על צווארה בסמוך לאוזן - וזאת במשך כ-15 שניות, לשם גירויו המיני ובניגוד לרצונה.

עוד נטען כי בכ-3 הזדמנויות מבין המקרים, בהם נישק אותה סירוטה על צווארה בסמוך לאוזן, נאנח הנאשם באוזנה של המתלוננת ואמר למתלוננת: "איזה בושם יש לך", "איזה ריח יש לך".

בהזדמנות אחרת, נכתב בתובענה, כשהסתובבה המתלוננת לסגור את דלת משרדו של פרופ' סירוטה אחריה, הוא נצמד אליה מאחור, חיבק אותה והצמיד את גופה לגופו, לשם גירויו המיני ובניגוד לרצונה. בשלב זה אמרה המתלוננת לנאשם בתקיפות: "למה אתה עושה לי את זה? זה מרגיע אותך?", ופרופ' סירוטה הרפה מאחיזתו בה. למחרת, לאחר שנכנסה המתלוננת למשרדו של פרופ' סירוטה בענייני עבודה, שאל אותה הנאשם: "למה אותך זה לא מרגיע?", והמתלוננת השיבה: "לא. אותי זה מלחיץ ולא נעים לי".

"יש לי גבולות"

לפי התובענה, בהשמך, באפריל 2012, התגלע ויכוח בין המתלוננת ופרופ' סירוטה בנושא מקצועי, וכשהיא ניגשה אל משרדו של הנאשם כדי להתנצל על דבריה, הושיט הנאשם את ידיו בעודו יושב, כדי שהיא תיגש אליו, אך בשלב זה אמרה המתלוננת לנאשם: "לא! לא פרופ' סירוטה, זה לא! אני לא אישה כרגע בשבילך, אני רופאה"; ולכך השיב סירוטה: "את אישה, את אישה".

בשלב זה, נטען, קמה המתלוננת כדי לצאת ממשרדו של פרופ' סירוטה, והאחרון נעמד, אחז את המתלוננת בשתי ידיו והצמיד את גופה לגופו, לשם גירויו המיני ובניגוד לרצונה של המתלוננת.

מאוחר יותר במשרדו, כשביקש שוב שתיגש אליו, ענתה המתלוננת לסירוטה: "יש לי גבולות. אני אישה, ואלה הגבולות שלי", והתיישבה בלי לגשת אליו.