המפעילים מתכנסים כדי לשמוע על יוזמה חדשה לשוק הסיטונאי

אגף הכלכלה מציע להוסיף מודל נוסף לחיבור בין ספקיות האינטרנט לבין חברות התשתית ולפיו הספקיות ירכשו פס רחב מחברות התשתיות וינהלו אותו בעצמן במקום שחברת התשתית תעשה זאת

פורום המפעילים יתכנס ב-10 ליוני על מנת לקיים דיון בחלופה שמציע אגף כלכלה במשרד התקשורת בכל הקשור לאופן השימוש של ספקיות האינטרנט בתשתיות בזק והוט.

במסגרת הפורום יסביר סמנכ"ל הכלכלה של המשרד, הרן לבאות, את המודל החדש שהוא מציע ושבמסגרתו הספקיות קונות מחברות התשתית רוחב פס מסוים ומנהלות אותו מול הלקוחות שלהן כראות עיניהן. במודל המסורתי של שוק סיטונאי חברות התשתית מספקות את השירות לספקיות האינטרנט מקצה לקצה. הרציונל שעומד מאחורי היוזמה של אגף הכלכלה היא שאם יאפשרו לספקיות האינטרנט לנהל את הקווים ללקוחות כפי שהן רוצות, הן יוכלו בסופו של דבר לקנות קיבולות מבזק ומהוט ביעילות רבה יותר.

על פי המודל החדש יוכל ספק האינטרנט להחליט שהוא מספק שירותים באיכויות שונות ללקוחות. למה הכוונה? ספק שיודע לזהות שלקוח מסוים נחשב למשתמש כבד, ניתן יהיה לספק לו תמיכה רשתית כך שביצועיו יהיו טובים יותר. לעומת זאת לקוח שפרופיל השימוש שלו יהיה יותר צנוע, כמות המשאבים שתוקצה לטובת ניהול הקו שלו, תהיה יותר נמוכה.

בשפה המקצועית קוראים למונח יחס העמסה, שמשמעותו היא מהירות המינימום שספק האינטרנט יעניק ללקוחות שלו בשעת שיא. ככל שיחס העמסה גדול, אזי הספק מאפשר ללקוחות שלו ביצועים טובים יותר בשעות עומס, וההיפך. רשתות התקשורת פועלות לפי יחסי העמסה משום שהן רשתות סטטיסטיות שזה אומר שלא ניתן לספק לכולם את כל המשאבים בנקודת זמן נתונה ולכן הרשת מנוהלת על פי יחס הביקושים מול המשאבים.
אחת הבעיות שנוצרו בשוק האינטרנט היא שבזק והוט שדרגו לקוחות למהירויות גבוהות, כאשר חלק מהלקוחות בכלל לא צריכים את המהירויות הללו. במודל המסורתי התשלום הוא פר קו אך במודל החדש שמציע אגף הכלכלה, לקוח שמזוהה כמי שלא צורך קצבים גבוהים, הספק יוכל לתעדף את התעבורה שלו בהתאם.

אגף כלכלה מעריך שבמודל זה ניתן יהיה להוזיל את עלויות השימוש של ספקי האינטרנט בבזק ובהוט, וליצור חלופה נוספת בשוק הסיטונאי, מה שתמיד ישחק לטובת ספקי האינטרנט. אלא שברקע הדברים כבר מתחילות להישמע ספיקות כלפי המודל משום שלא בטוח עד כמה המפעילים יוכלו לחסוך בעלויות לפיו, ובנוסף הן יצטרכו להשקיע כסף בציוד יותר מתקדם כדי שיוכלו לנהל את השירותים ללקוחות בצורה יותר ממוקדת. לבאות צפוי להודיע למפעילים כי הוא מתכוון לדרוש מחברות התשתית לעשות זאת עבור הספקיות, כך שהן לא יצטרכו להרחיב השקעותיהן.