עמדת המיעוט על הסכם שדה דב: "ההסכם מלא חורים"

ד"ר מיכאל שפטלר, הנמנה עם מנהלי הגוש הגדול המייצגים בעלי קרקע פרטיים, התייחס היום לטיוטת ההסכם שהושג בין מינהל מקרקעי ישראל לרשות שדות התעופה, הקובע עקרונות לפינוי שדה דב והוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב

ד"ר מיכאל שפטלר, הנמנה עם מנהלי הגוש הגדול המייצגים בעלי קרקע פרטיים, התייחס היום (ג') לטיוטת ההסכם שהושג בין מינהל מקרקעי ישראל לרשות שדות התעופה, הקובע עקרונות לפינוי שדה דב והוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

ההסכם שאושר על ידי הנהלת מינהל מקרקעי ישראל, צפוי לקדם את הפשרה שהושגה בין מנהל הגוש הגדול, לבין משרד האוצר, לפיה בעלי הקרקע הפרטיים ייפרדו מ-20 מיליון שקל וישתתפו בעלויות פינוי שדה דב המוערכות ב-230 מיליון שקל.

מנהלי הגוש הגדול עוה"ד משה ליפקה, רחל זכאי, גלית רוזובסקי, אלי מינקוביץ', תומכים בפשרה שהושגה, ואילו המנהל ד"ר מיכאל שפטלר עומד להגיש לבית המשפט עמדת מיעוט לפיה הוא עומד להתנגד לפשרה, במסגרתה ישתתפו העלי הקרקע בעלויות פינוי השדה. הרקע להתנגדותו של שפטלר, הסכם שנחתם בשנת 2007 בין בעלי הקרקע למדינה, לפיו בעלי הקרקע יוותרו על 50% מההכנסות בגין שיווק קרקעותיהם, בתמורה לכך שהמדינה תקדם את פינוי שדה דב.

"כאשר הבעלים מוותרים על 50% מהזכויות בקרקע ודמי שימוש, והמדינה משתלטת על רכושם ללא פיצוי ,מכריזה על שטח השדה כשטח צבאי ונותנת היתרים לחברות תעופה מסחריות ופרטיים להשתמש בשדה ובמתקניו ובתמורה מקבלת תשלום מהמשתמשים הרבים וזאת משך עשרות שנים אין זה סביר להיענות לבקשת המדינה לשלם עבור הכשרת שדה חלופי כאשר המדינה החליטה לפנותו". שפטלר הוסיף כי "אין אבסורד גדול מזה".

"דעת הרוב בוחרת באפשרות שהמדינה תצחק כל הדרך לקופתה ובעלי הזכויות, שכבר היטיבו עם המדינה בסכומי עתק,- יבכו", הוסיף שפטלר. "הסכמת הרוב לשלם אותם 20 מיליון שקל בנסיבות המתוארות אינה יכולה לעמוד במבחן הסבירות".

שפטלר התייחס גם להסכם שהוגש היום לבית המשפט על ידי מינהל מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה, ציין כי הוא "מלא חורים כגבינה שוויצרית. ההסכם אינו קובע תאריך לביצועו ומה הסעד כנגד המדינה אם מפרה אותו, אינו שם סוף פסוק לתביעות עתידיות להשתתפות הבעלים, לא קובע דבר למקרה שהאוצר לא יסכים לוותר על מס שבח ורכישה, לא קובע דבר אם גורמים אחרים כמו שר התחבורה למשל, מלבד רש"ת יבקשו להאריך הצו מעבר ל 2016. ההסכם אינו מקנה למנהלים מעמד כלשהו ונוסחו המלא לא הונח בפני בית המשפט ומהדיון האחרון שבו דיברו על 20 מיליון שקל, עלה הסכום לכ -23 מיליון שקל בגין הדרישה החדשה להצמדה של הסכום עד 2018".

.