קנס של 20 אלף שקל לרעיית היועמ"ש על העסקת עובד זר

בית הדין האזורי לעבודה הרשיע היום במסגרת הסדר טיעון את אביבה וינשטיין, רעייתו של היועמ"ש יהודה וינשטיין, בהעסקת עובד זר ללא היתר בביתה

סוף לפרשת העסקת העובד הזר על-ידי אביבה וינשטיין, רעייתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין: בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הרשיע היום (ד') במסגרת הסדר טיעון את אביבה וינשטיין בהעסקת עובד זר ללא היתר בביתה, וגזר עליה קנס בסך 20 אלף שקל שישולמו ב-10 תשלומים חודשיים שווים.

בכך קיבל בית הדין את הסדר הטיעון שערכה הפרקליטות עם עורכות דינה של וינשטיין, אורנה לין וורד קינר.

וינשטיין יושבת בימים אלה שבעה על אחותה שנפטרה, ולכן לא הגיעה לבית הדין כדי לשמוע את גזר הדין. ואולם, עו"ד לין מסרה בשמה כי "וינשטיין מצטערת מאוד על המקרה, היא פעלה בתום-לב והאמינה כי היא פועלת כדין, והעסיקה את העובד הזר לאחר שהוא אמר לה שהוא חוקי והציג בפניה אישור לכך".

לטענת וינשטיין, היא לא הבינה שמדובר באישור העסקה לסיעוד בלבד ולא למשק-בית. "אילו היא הייתה יודעת שאסור לה להעסיק אותו, לא היה עולה על דעתה לעשות כן. זו הייתה טעות, והיא לוקחת את מלוא האחריות הבלעדית על העניין ומצטערת מאוד על מה שקרה. היא גם שילמה מחיר אישי כבד", הבהירה עורכת דינה.

עונש רגיל בנסיבות העניין

יצוין כי העונש שקיבלה וינשטיין נחשב לעונש רגיל בנסיבות העניין. העונש המקסימלי בחוק לעבירה של העסקת עובד זר שלא כדין על-ידי אדם פרטי, שהיא עבירת קנס מינהלית במהותה, מגיע לכ-60 אלף שקל. כשמדובר בעסק שמעסיק עובדים ללא היתר, הענישה יכולה להיות חמורה בהרבה.

העובד הזר הועסק שלא כחוק בביתם המשותף של הזוג וינשטיין בהרצליה ב-2009 בעבודות משק-בית שונות, אולם כתב האישום הוגש נגד אביבה וינשטיין בלבד. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מסר עדות ברשות האוכלוסין במסגרת חקירת המקרה, ואמר כי לא ידע שמדובר בעובד זר ללא היתר.

המקרה של נילי פריאל

בימים אלה עומדת לדין בגין העסקת עובדת זרה בביתה בניגוד לדין גם נילי פריאל, רעיית שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק. פריאל, המיוצגת בידי עו"ד נבות תל-צור, בחרה להתגונן מפני האישום. לטענתה, ההליך הפלילי נגדה מהווה "אכיפה בררנית ושרירותית על יסוד שיקולים זרים, שכן במקרים דומים מקובל להטיל על הנאשם קנס מינהלי".

עוד טוען תל-צור, בשמה של פריאל, כי "לא יעלה על הדעת שהנאשמת, שהיא עקרת-בית, מעידה לראשונה בחייה בהעסקת עובדת זרה לתקופה של כמה חודשים בביתה הפרטי, ויהיה דינה כדין סוחרי עובדים זרים, שרומסים את החוק ברגל גסה למטרות רווח, תוך פגיעה במשק העבודה הישראלי".

עוד טען תל-צור כי עצם הגשת כתב האישום נגד פריאל, בהתחשב בנסיבות המקלות והושבתה על ספסל הנאשמים, הוא "מעשה אפליה הדוקר את העין", כלשונו.