"אם שר האוצר לא ישקם אמינותו, יהיה לו מאוד קשה לתפקד"

ד"ר דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר, על שר האוצר לפיד: "הוא עומד בפני בעיית אמינות קשה, מאחר והתקציב עומד בסתירה להבטחותיו טרם הבחירות"

"שר האוצר עומד בפני בעיית אמינות קשה, מאחר והתקציב עומד בסתירה להבטחותיו טרם הבחירות", כך אומר ד"ר דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר, בכנס מרכז מאקרו לכלכלה מדינית שהציג היום (ד') מודל חלופי לתקציב המדינה לשנים 2013-2014.

המודל, שהוצג במסגרת כנס האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה השנתי ה-39, מפרט כיצד על ידי יישום מספר חלופות לתקציב הנוכחי, ניתן יהיה לכסות את הגירעון ויתרה מכך להישאר עם עודף תקציבי. על פי המודל של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית ניתן להגיע להכנסות של 13,668 מיליון שקל במקום 13,445 מיליון שקל על פי הצעת האוצר בתקציב הנוכחי. החלופות אשר הוצעו כוללות מספר צעדים פשוטים דוגמת: הטלת מע"מ דיפרנציאלי, עליה הוגנת במס הכנסה, קיצוץ חלקי בקצבאות הילדים, השקעה בקידום השוויון בחינוך, שינויים בחוק עידוד השקעות הון, הטלת מס עיזבון ומיסים ירוקים. בנוסף, המודל מתאר כיצד הגדלת קרן הסיוע לעסקים קטנים והשקעה בהכשרה מקצועית עשויים לשמש מנועי צמיחה מרכזיים עבור המשק.

בכנס נערך דיון סביב סוגיית התקציב לשנים 2013-2014 בהשתתפות ד"ר דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר, אילן לוין, ראש אגף עבודה בהתאחדות התעשיינים ומיכל צוק, משנה למנכ"ל משרד הכלכלה.

ד"ר דוד קליין טען כי "יש לנהל את תקציב המדינה לפי יעדים בתחומים שונים. נראה כי בתקציב הנוכחי גובש יעד כמותי בלבד של כיסוי הגירעון, והוא בא על חשבון יעדים אחרים, בעיקר יעדים של מדיניות חברתית. שר האוצר עומד בפני בעיית אמינות קשה, מאחר והתקציב עומד בסתירה להבטחותיו טרם הבחירות. הוא צריך לשקם האמינות שלו והוא יכול לעשות זאת על ידי קביעת יעדים כמותיים לניהול המדיניות החברתית ובנוסף להתחייב על דיווח מהימן לציבור. לספק שקיפות ונראות מלאה אודות פעולות וצעדי האוצר. אם לא יעשה זאת, יהיה לו מאוד קשה לתפקד כשר אוצר".