אישום: חברת המרת מט"ח וירטואלית סייעה להלבין 6 מיליארד דולר

‎‎התובע האמריקאי על התיק נגד ליברטי ריזרב: "זה אולי תיק הלבנת ההון הגדול ביותר שטופל אי-פעם על-ידי ארה"ב"‏

‎‎התביעה בארה"ב הגישה כתב אישום נגד מפעילי חברת המרת המט"ח הווירטואלית ליברטי ריזרב מקוסטה ריקה, בטענה כי סייעה לעבריינים בעולם להלבין יותר מ-6 מיליארד דולר שקשורים לפעילויות פליליות מסועפות, מפורנוגרפיה של ילדים עד תוכנות פיצוח של חשבונות בנקים.

‏לפי האישום שנחשף אתמול (ג'), לליברטי ריזרב (‏Liberty Reserve‏) יש יותר ממיליון משתמשים ברחבי העולם, כולל לפחות 200 אלף משתמשים בארה"ב, ולמעשה כל עסקיה קשורים כנראה לפעילות עבריינית.

עוד נכתב בגיליון האישום כי ליברטי ריזרב, עם כ-12 מיליון עסקאות בשנה, הלבינה מעל 6 מיליארד דולר בהכנסות לא חוקיות מאז שהיא החלה לפעול ב-2006.

‏התובע האמריקאי פריט ברארה כינה את התיק הזה "אולי תיק הלבנת ההון הגדול ביותר שטופל אי-פעם על-ידי ארה"ב".

"ליברטי ריזרב הפכה לאחד האמצעים העיקריים שבהם עברייני סייבר מכל העולם מפיצים, מאחסנים ומלבינים את הכספים שמתקבלים מפעילותם הלא חוקית", אומר כתב האישום שהוגש לבית המשפט הפדרלי במחוז הדרומי של ניו-יורק.

‏מקורות רשמיים מסרו כי בספרד, בקוסטה ריקה ובניו-יורק נעצרו ביום שישי שעבר 5 בני אדם, ביניהם מייסד ליברטי ריזרב, ארתור בודובסקי, ונתפסו חשבונות בנק וכתובות אינטרנט שקשורים בחברה זו.

כתב האישום מתאר מערכת של תשלומים שאיפשרה למשתמשים לפתוח חשבונות בשמות בדויים עם כינויים כמו "האקרים מרוסיה" ו"חשבון האקרים".

‏השימוש במטבעות דיגיטליים התרחב בעשור האחרון, ומשך אליו משתמשים שונים - משחקני וידיאו שקונים או מוכרים סחורות וירטואליות ועד אנשים שאין להם אמון במערכת הבנקאית. התופעה הזו עוררה את תשומת-ליבם של המפקחים בארה"ב, שמנסים למנוע הלבנות הון באמצעותה.

‏משרד האוצר האמריקאי מסר אתמול כי הכניס את ליברטי ריזרב לרשימת החברות שבמעקב במסגרת "חוק הפטריוטיות", בחשד שהיא "הוקמה במיוחד למטרת הלבנת הון במרחב הסייבר, ועושה זאת לעיתים תכופות".

זוהי הפעם הראשונה שחברת המרת מט"ח וירטואלית מוכנסת לרשימה זו, ופירוש הדבר הוא שבנקים וחברות תשלומים אחרות מנועים מעשיית עסקים עם ליברטי ריזרב, אפילו תחת שם חדש. ‏

‎‎המטבע הווירטואלי של ליברטי ריזרב, שנקרא ‏LR‏, שימש גם לקנייה ומכירה אנונימיות של תוכנה לגניבת מידע פרטי ממוסדות פיננסיים. אחת הדוגמאות לכך היא רשת של האקרים שגנבה באחרונה 45 מיליון דולר משני בנקים במזרח התיכון על-ידי פריצה לכרטיסי חיוב משולמים מראש, והשתמשה בליברטי ריזרב כדי להפיץ את הכספים הללו, לפי כתב האישום.

‏בלוגר ההייטק בריאן קרבס, עיתונאי לשעבר ב"וושינגטון פוסט" שמנהל כיום את הבלוג ‏Krebs On Security‏, כתב אתמול כי "הפעולה נגד ליברטי ריזרב היא חלק ממסע רחב יותר של הממשל האמריקאי נגד מטבעות וירטואליים".

‏תת שר האוצר הממונה על טרור וביון פיננסי, דייוויד כהן, אמר במסיבת עיתונאים כי הפעולה נגד ליברטי ריזרב באה בתגובה לשימוש ספציפי לרעה במערכת הפיננסית. "אני רוצה להבהיר כי הפעולה של היום אינה אומרת שאנחנו מנסים לחסל את המטבעות הווירטואליים ואת הספקים שלהם", הוא אמר.

‏מלבד בודובסקי, שנעצר בספרד יחד עם סגנו עזדין אל-אמין, נעצר המייסד השני של החברה, ולדימיר כץ, בברוקלין (ניו-יורק). שני מתכנתים, מקסים צ'וקרב ומארק מרמילב, נעצרו בקוסטה ריקה ובניו-יורק.

‏שני עובדים נוספים של החברה מבוקשים וטרם נעצרו בקוסטה ריקה: אחמד יאסין עבדולראני ואלן אסטבן הדלגו חימנז. לפי התביעה, כמעט כל הגברים הללו השתמשו בשם הבדוי אריק פלץ.

משטרת קוסטה ריקה תפסה במעונו של בודובסקי בפרבר עשיר מחשבים וקבצים וכן 6 מכוניות: 3 רולס-רויס, שתי יגואר ומרצדס בנץ אחת. ‏‎‎‏

איך פועלת ליברטי ריזרב
 איך פועלת ליברטי ריזרב