עורכי דין בכירים: יהיה קשה להמליץ לילדינו ללמוד עריכת דין

עו"ד מאיר לינזן בכנס לשכת עוה"ד: "עקב הצפת המקצוע יש ירידה דרמטית גם ברמה וגם באינטגריטי של עריכת הדין. השם שלנו כאנשי מקצוע נשחק" ■ עו"ד יודי לוי: "הצפת המקצוע פוגעת ברמה המשפטית הכללית של כלל העוסקים בתחום"

"יהיה קשה מאוד להמליץ לילדינו להיכנס למקצוע עריכת הדין. עקב הצפת המקצוע יש ירידה דרמטית גם ברמה וגם באינטגריטי. השם שלנו כאנשי מקצוע הולך ונשחק" - כך אמר אתמול (ד') עו"ד מאיר לינזן ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן בכנס לשכת עורכי הדין באילת, שבו השתתפו ראשי פירמות עורכי הדין הגדולות בארץ.

עו"ד לינזן ציין כי ההצפה של מקצוע עריכת הדין כבר התרחשה. "כגודל הציפייה של אנשים להיות עורכי דין - כך אכזבתם מרמת ההכנסה במקצוע", אמר.

לינזן הצביע בדבריו על תופעה במשק שבה התחרות העיקרית בין המשרדים היא על המחיר ולא על פרמטרים של איכות. "תחרות זה חשוב, אך פרמטרים אחרים שלא משחקים תפקיד חשובים לא פחות". אמר.

עו"ד יודי לוי ממשרד גולדפרב-זליגמן, שמאחד בתוכו שני משרדים גדולים שהתמזגו למשרד ענק לפני כשנתיים, אמר כי "בסופו של דבר ולמרות הסיכונים, מיזוג הוא דבר מומלץ למי ש'קיבתו חזקה' והוא בוטח ביכולות הניהול שלו".

לוי התייחס אף הוא לסוגיית הצפת המקצוע ואמר כי יש כיום היצע עודף של נותני שירותים משפטיים ביחס לצרכנים ולכלכלה המקומית. "עודף ההיצע נובע אולי מהתרבות היהודית, לפיה משאת-נפשה של אם יהודייה היא שבנה יהיה עורך דין או רופא. הצפת המקצוע פוגעת ברמה המשפטית הכללית של כלל העוסקים בתחום".

גם עו"ד צבי פירון מפירמת מ. פירון התייחס לסוגיה הישנה אך הכואבת של הצפת מקצוע עריכת הדין, ואמר כי "זהו כבר מעשה עשוי". עם זאת, פירון העריך כי התהליך של הצפת המקצוע הוא לקראת סופו, ולדבריו כוחות השוק יעשו את שלהם, וכמות הנרשמים למכללות למשפטים תלך ותרד.

"יש את אלה ש'בצינור', שישלימו את לימודיהם; חלקם יחשיבו את הלימודים כהשכלה כללית, וחלקם ישתלבו בתחום ויעזבו", אמר פירון.

לדבריו, להצפת המקצוע יש כמה אספקטים כלכליים. "מחד, זה הגדיל את היקף העבודה, למשל בתובענות ייצוגיות. מצד שני, התחרות עושה את שלה, ונוצר לחץ כלכלי שקיים היום, וילך ויגבר, על רמת המחירים בשוק, וזה ישפיע על רמת ההכנסה לעורכי דין, לא רק ברבדים הנמוכים אלא גם בגבוהים".

עו"ד פירון הוסיף ואמר כי כמי שעומד בראש משרד גדול הוא מצר על כך, אך לא כאזרח. "כאזרח אלה לא חדשות כל-כך גרועות. התהליך הזה מקבל תאוצה כתוצאה מהמצב הכלכלי והלחצים החברתיים. אין סיבה שעורך דין ירוויח יותר ממהנדס", אמר פירון.

את הפאנל הנחה עו"ד דודי זלמנוביץ, מנכ"ל GLAWBAL, והשתתפו בו גם עורכי הדין דן שמגר, זאב פרל וארז אהרוני; וכן יובל יועז, פרשן וכתב לענייני משפט מ"גלובס".