גבאי: "אין שום דבר אישי נגד דנקנר; שיביא כסף"

אמר באסיפת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות: "אם בעל השליטה יביא עוד המון כסף, יש על מה לדבר" ■ אי.די.בי: אסיפות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות זומנו באופן מגמתי, מבלי שיינתן למחזיקי אגרות החוב של החברה מידע מהותי לצורך קבלת החלטה מושכלת ביחס למתווה

"בנסיבות הנוכחיות, כל אחד ממקסם את הפוזיציה שלו", כך אמר היום ל"גלובס" אייל גבאי, המומחה המקצועי שמינה בית המשפט לקונצרן אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר.

גבאי אמר את הדברים בעקבות אסיפה שכינסה נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות. מטרת האסיפה הייתה לדון ולהעלות שאלות מקרב מחזיקי האג"ח לגבי המתווה להסדר החוב המשותף אליו הגיעו לפני כשבוע נציגויות האג"ח של החברה ושל החברה הבת, אי.די.בי פתוח, שעיקרו נטילת השליטה מידי דנקנר.

"אין כאן שום דבר אישי נגד דנקנר, ואני לא מחלק פה ציונים. אם בעל השליטה יביא הצעה טובה יותר, כלומר עוד המון כסף, אז יש על מה לדבר ואני אברך על כך, אבל נדמה לי שהזמן שלו נגמר", ציין גבאי. הוא הוסיף כי עד הדיון הבא בביהמ"ש בבקשת נציגות אי.די.בי פתוח לכפות הסדר חוב על החברה, "אנחנו צפויים לראות בשבוע הקרוב עוד הרבה פרוצדורות משפטיות בין שני הצדדים".

באולם הקטן שבמלון סיטי בת"א נדחקו בחסות החום הכבד סוללת עורכי הדין של שתי הנציגויות ומחזיקי אג"ח פרטיים רבים, שנראה כי לפחות לחלקם היה מטען כבד נגד ההסדר שגובש. "מי שחושב שאפשר להסדיר חוב של 8 מיליארד שקל בקבוצה עם 200 מיליון שקל שיזרים לתוכה אדוארדו אלשטיין, לא מבין את הקונצרן. צריך הרבה יותר", אמר להם גבאי.

"בחודש מארס חשבתי שההסדר עם אלשטיין הוא הכי טוב, אבל בינתיים אלשטיין לא מתקדם אלא מתרחק. המתווה הנוכחי הוא בסופו של דבר ההסדר הכי טוב שיש עכשיו על השולחן", הוסיף גבאי. "האלטרנטיבה האחרת היא 185 מיליון השקל ששוכבים בקופה של אי.די.בי אחזקות (פחות מעשירית החוב הפיננסי לנושים, א.פ.)".

גבאי אף הרחיק לכת ואמר כי "צריך לשקלל בתוך המהלך הנוכחי את הסיכוי שבהמשך גם אי.די.בי פתוח תהיה חדלת פירעון, ולכן זה לא ייגמר אם לא יהיה הסדר בין שתי הקומות".

בתגובה לדברי גבאי היום, ציין מקור בשוק ההון באזני "גלובס" כי "אייל גבאי קצת התבלבל, התפקיד שייעד לו בית המשפט הוא של מומחה כלכלי לחברה, ובוודאי לא של מי שבא להדיח בעלי שליטה".

"אף אחד לא שמע מאלשטיין"

במהלך האסיפה התבטאו גם חברי נציגות האג"ח. "לקח לנו יותר מחודשיים שדנקנר יתחיל לדבר איתנו על הסדר חוב", אמר אלכס סורז'קו מבית ההשקעות אקסלנס. "הוא העדיף להשתמש בכל מונח אחר רק לא במונח הזה".

לגבי הסדר החוב שהציע דנקנר בסופו של דבר, אמר סורז'קו כי "ביקשנו לקבל ודאות - לראות את הכסף כאן בישראל בנאמנות. אדוארדו אלשטיין אמר שהוא לא מכיר מושג כזה. עד היום לא התקדמנו עם ההסדר של דנקנר ואלשטיין. אף אחד מאתנו לא שמע שום דבר מאלשטיין".

יואב ערמוני מקרן הפנסיה גילעד הוסיף כי "לנו יש מצפן אחד - להביא מקסימום ריקברי עבור העמיתים. מי שעוד לא פגש את המציאות, אז נעים מאוד - הסכם אלשטיין לא עומד להתממש... תחת האווירה הזו לא ניתן לקיים מהלך עסקים תקין".

ערמוני ציין כי הגיעה הצעה ל"שקט תעשייתי" מאי.די.בי, "אבל מדובר על תקופה שבמהלכה המצב רק ילך ויורע, כי יש חוב שצריך לשלם. ואם זה יקרה בסוף - נושי אי.די.בי פתוח יכולים עוד לקבל הערת 'עסק חי', וזה יכול לקרות עוד הלילה".

מקבוצת אי.די.בי נמסר: אסיפות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות זומנו באופן מגמתי, מבלי שיינתן למחזיקי אגרות החוב של החברה מידע מהותי לצורך קבלת החלטה מושכלת ביחס למתווה. העדרו של מידע חיוני זה עלול ליצור מצג שווא ביחס להיתכנותו של המתווה והוא אינו מאפשר קבלת החלטה כלשהי בעניינו. הבקשה לזימון פורסת תמונה בלתי מאוזנת ביחס לחלופות העומדות בפני המחזיקים ואינה עומדת בכללים לזימון אסיפות וניהולן. לא נדרש קוורום, הרוב הדרוש בהצבעות לא פורסם מראש ואינו ידוע ואין כוונה לפסול קולות של מצביעים הנגועים בניגוד עניינים. המחזיקים אינם מיודעים אודות ההשלכות השליליות המהותיות של אישור המתווה על החברות הבנות של קבוצת אי.די.בי, לא מתאפשר להם לבחון אלטרנטיבות ולא עומדות בפניהם חוות דעת כלכליות המנתחות את המתווה. גם לא הוסבר להם דבר וחצי דבר על הסיכון הרב הכרוך באישור המתווה על ידי אסיפות נושי אי.די.בי פיתוח.

עוד נמסר מאי.די.בי: "היעלה על הדעת שהחלטה כה עקרונית ומהותית, מגלמת ויתור דרסטי וקיצוני ביותר על ערך כלכלי מצידם של מחזיקי האג"ח, תיסמך על מסד כה רעוע וחסר? למרבה הצער, כינוס אסיפה זו בחיפזון בלתי מוסבר מהווה המשכה של התנהלות חד צדדית וקלוקלת, שהובילה לגיבוש וחתימת הסכם הנציגויות בחוסר תום לב ובחוסר סמכות. בנסיבות אלה, משלא תוקנו הפגמים והכשלים כאמור, מדובר בהתנהלות שלא כדין הפוגעת פגיעה חמורה בזכויותיהם של כל הנוגעים בדבר, ובכללם המחזיקים עצמם".