ירידה בהתחלות הבנייה ברחבי הארץ; זינוק ביהודה ושומרון

הלמ"ס: התחלות הבנייה ברבעון הראשון ירדו ב-8% ל-10,304 יחידות דיור

רק אתמול (ד') פרסם שר האוצר את ההצעה לתוכנית הדיור הממשלתית שמטרתה טיפול במחירי הדירות הגבוהים והמחסור בהיצע והיום מקבל הענף נורת אזהרה נוספת מכיוון נתוני התחלות הבנייה שממשיכים לרדת.

על פי נתוני התחלות הבנייה שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נרשמה ירידה של כ-8% ברבעון הראשון של 2013 אז התחילו להיבנות 10,304 יחידות דיור ברחבי הארץ לעומת הרבעון האחרון של 2012 אז עמד נתון זה על 11,210 יחידות דיור. במקביל, נתוני שלושת החודשים הראשונים של השנה נמוכים גם בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ירידה של 3.4%, וגם בהשוואה לרבעון הראשון של 2011 בכ-5%.

המספר הגדול ביותר של דירות שבנייתן החלה ברבעון זה נרשם במחוז המרכז (2,889 יחידות דיור), מספר המשקף עלייה של כ-22% מהרבעון הקודם אך במקביל מסמן ירידה של כ-20.5% מהרבעון המקביל אשתקד. במחוזות הצפון, חיפה, תל אביב והדרום נרשמה ירידה במספר התחלות הבנייה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד כאשר בירושלים ובאזור יהודה ושומרון דווקא נרשמה עלייה.

בעוד בירושלים מדובר בעלייה של 48% מאז הרבעון המקביל אשתקד ביהודה ושומרון מדובר בזינוק של ממש בהיקף התחלות הבנייה שעמד על לא פחות מ-176%. זינוק מרשים אפילו יותר נרשם באזור זה בהשוואה לרבעון הקודם (רבעון אחרון של 2012) שעמד על 355%.

בפילוח התחלות הבנייה בערים השונות, ניצבת ירושלים בראש הטבלה עם 910 יחידות דיור שהתחילו להיבנות ברבעון הראשון של השנה. מדובר בעלייה משמעותית בהתחלות הבנייה בבירה לעומת הרבעון המקביל בכל אחת משלושת השנים האחרונות. עוד בראש הטבלה, פתח תקווה (450 יחידות דיור שהחלו להיבנות) ותל אביב-יפו (420 יח"ד).

עוד על פי נתוני הלמ"ס, בערים ביתר עילית, טירת הכרמל, מודיעין עילית, גבעתיים, באר יעקב, טבריה גני תקווה וחיפה זינקו התחלות הבנייה במאות ואף אלפי אחוזים בהשוואה בין הרבעון הראשון של 2013 לרבעון המקביל אשתקד. אולם הבדלים אלו נעוצים בעובדה שמספר התחלות הבנייה בערים אלו בשלושת החודשים הראשונים של 2012 היה דו ספרתי בלבד בחלק מהערים ואפסי בשאר. כך, בביתר עילית התחילו להיבנות ברבעון הנסקר כעת 265 יחידות דיור לעומת 6 בלבד ברבעון המקביל אשתקד, בטירת הכרמל החלה בנייתן של 263 יחידות דיור לעומת 0 התחלות בנייה בתקופה המקבילה ובמודיעים עלית זינק המספר מ-10 התחלות בנייה בינואר מארס 2012 ל-241 התחלות הבנייה בינואר מארס 2013.

בתגובה לנתוני התחלות הבנייה נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי: "הנתונים מלמדים כי מספר התחלות הבנייה ירד בצורה מינורית, אולם עדיין עומד על למעלה מעשרת אלפים יחידות דיור לרבעון ושומר על הקצב שנרשם בשנים 2010-2012 של כ-42 אלף יחידות דיור בשנה.עם זאת, לאור קצב התחלות בנייה של כ-31-32 אלף דירות בשנה בעשור האחרון נוצר מחסור של עשרות אלפי יחידות דיור בשוק, והממשלה פועלת בדרכים שונות להגדיל את שיווק הקרקעות ואת היצע הדירות כדי להתגבר על המחסור במלאי ועל מצוקת הדיור. לפני כשבועיים הוקם קבינט דיור בראשות שר האוצר ובמהלך השבועות הבאים משרד הבינוי והשיכון יציג לקבינט מספר הצעות מחוץ לקופסה, שחלקן הוצגו בשבוע שעבר בכנס התאחדות בוני הארץ ומטרתן להתמודד עם עליית מחירי הדיור".

עוד נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי כדי לשמור על קצב גבוה של התחלות בנייה ואף להגביר אותו על הממשלה להציב פתרון ראוי ודחוף לבעיית המחסור בידיים עובדות ובקשיי המימון של ענף הנדל"ן.