קופות-החולים מאיימות בבג"ץ נגד שרת הבריאות גרמן

טוענות: "שרת הבריאות יעל גרמן דואגת לבתי-החולים הממשלתיים על חשבוננו"

ראשי קופות-החולים מתכוונים לעתור לבג"ץ נגד הסיכומים האחרונים בין משרדי הבריאות והאוצר שאמורים להיכלל במסגרת תקציב המדינה לשנים 2014-2015 - כך נודע ל"גלובס". כפי הנראה, קופת-חולים כללית תעתור ראשונה ומכבי תצטרף אליה או להפך - וזאת כדי להימנע ממראית של תיאום עמדות.

בקופות-החולים זועמים על כך שמשרדי הבריאות והאוצר הציגו בפני הציבור מצג שלפיו התקציב הקרוב יכלול תיקון היסטורי שישים קץ לשחיקה בתקציבי קופות-החולים בהתאם לדרישת בג"ץ, בשעה שבפועל כנגד אותו תיקון ישנה שורה של סעיפים בתקציב שמכבידים על הקופות אפילו יותר.

כך למשל, נקבע כי המקדם הדמוגרפי שנכלל במנגנון תקצוב הקופות יגדל לכדי 1.5% לעומת 1.2% כיום. לא רק שמדובר בתיקון חלקי, היות שאוכלוסיית המדינה גדלה ב-2.4%; הרי שמן הצד השני תקציב התמיכות של הקופות יקטן ב-40 מיליון שקל בשנה.

במקביל, הן נדרשות להגדיל את הפרשות המעסיק לביטוח לאומי ולקרנות הפנסיה של העובדים. אפילו שיפור תנאי ההעסקה של עובדי השמירה והניקיון על-פי ההסכם בין המדינה להסתדרות מגדיל את ההוצאות של הקופות, כאשר לקופת-חולים כללית לבדה מדובר בתוספת של 24 מיליון שקל בשנה.

"ביד אחת הם נותנים כסף וביד השנייה לוקחים", אומר מנכ"ל הכללית, אלי דפס, בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "זה כמו לתת לילד 10 שקלים ולבקש ממנו לקנות ב-50".

"העדפה בוטה"

עיקר הזעם של ראשי קופות-החולים נובע ממה שהם מכנים "העדפה בוטה" של בתי-החולים הממשלתיים. מספר ועדות ציבוריות קבעו מאז שנות ה-70 כי משרד הבריאות מצוי בניגוד עניינים כמי שמתפקד כרגולטור מחד וכבעלים של בתי-החולים הממשלתיים מנגד, אולם בקופות-החולים סבורים כי השיא הגיע דווקא במשמרת של יעל גרמן כשרת הבריאות.

כך למשל, מחיר יום אשפוז שמשלמות הקופות לבתי-החולים צפוי לעלות ב-5.5%, בין היתר בגין העלאת דמי הביטוח הלאומי למעסיקים, זאת בזמן שהקופות עצמן לא מפוצות על כך כאמור. בנוסף, הקופות נדרשות מעתה לרכוש 98.4% מסך השירותים שהן רכשו בכל אחד מבתי-החולים בשנה שעברה.

"אתה מבין מה זה אומר? בית-חולים ממשלתי לא צריך לעבוד או להתייעל כמו שדורשים תמיד מאתנו, כי מובטחת לו הכנסה מראש - ולא משנה אם הוא שירותי או לא. אין סיכוי שבתי-החולים הממשלתיים יתייעלו בצורה כזו", טוען דפס.

לדבריו, בחוק ההסדרים לא קבעו הגבלה על תיירות רפואית בבתי-החולים, כך שלמעשה "קופות-החולים מחויבות להפנות מבוטחים גם לבית-חולים שיאשפז את כל ברית-המועצות לשעבר במחלקות שלו על חשבון תורים ארוכים לישראלים".

גורם אחר מקרב קופות-החולים תוקף חזיתית את שרת הבריאות: "גרמן מובלת כמו אדם עיוור בזרועו של מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו, שהגיע מבית-חולים ממשלתי ודואג לבתי-החולים הממשלתיים".

ממשרד הבריאות נמסר כי "במסגרת הדיונים עם משרד האוצר על תקציב המדינה וחוק ההסדרים הצליח משרד הבריאות לעגן בחקיקה תוספת מקורות לקופות-החולים בהיקף מצטבר של מעל 1.3 מיליארד שקל לשנים הקרובותף על-ידי תיקון מדד יוקר הבריאות והמקדם הדמוגרפי בסל. תוספת מקורות אלה בולמת על-פי התחזיות את השחיקה בתקציבי הקופות שהחריפה בשנים האחרונות".

תגובתה של השרה גרמן לא התקבלה עד לסגירת הגיליון.