"מביאים שוערים מחו"ל, אחרי זה יש כתבות 'למה אין שוערי עתיד'"

בוריס קליימן, שישמור על השער של הנבחרת הצעירה ביורו 2013, מסומן כדור העתיד של הכדורגל הישראלי, שדווקא מעדיף לבזבז את זמנו על זרים. ראיון

ביום רביעי תחל נבחרת ישראל הצעירה את הופעותיה ביורו 2013. הנבחרת בעלת השנתון המאוד בינוני, שהחלה את ההכנות שלה לפני יותר משנתיים, בדרך מהוססת, הצליחה לגבש סגל איכותי, שרובו משחק ובאופן משמעותי בליגת העל. רק בדבר אחד קשה לשנות את הכדורגל הישראלי. גם שוערים בני 23, טובים ומוכשרים, מתקשים לתפוס מקום של קבע בין הקורות.

שבעה מתוך 14 השוערים הראשונים בליגת העל הם זרים במקורם. שלושת השוערים בסגל ליורו הם לא שוערי דרג ראשון, למרות ששלושתם מוכשרים. ברק לוי (20) רואה את וינסנט אניימה מהספסל של מכבי ת"א, אריק ינקו (21) הוא שוער קבוצת התחתית מהלאומית, הכח עמידר ר"ג, והשוער הראשון הוא בוריס קליימן (23), יליד אוקראינה, מגיל עשרה חודשים בארץ, שבשנתיים האחרונות שימש כמחליפו של אפולה אדל בהפועל ת"א ובעונה הקרובה, באיחור רב, צפוי להיות השוער הראשון של רן בן שמעון. לא סופי.

להגיע ככה לאליפות כזו, כשבנבחרת ספרד עומד דויד דה חאה, שוערה הראשון של מנצ'סטר יונייטד, זו בעיה, אלא שקליימן, בראיון ל"גלובס", חושב אחרת: "הרבה תלוי במאמן השוערים, אם זה בקבוצה ואם זה בנבחרת. זה תלוי באימונים. אם יש לך בטחון בעצמך ואתה מאמין בעצמך, אז לא חשוב איפה שיחקת וכמה שיחקת".

הפוקוס הפתאומי הזה עליכם לא מלחיץ?

"משתדלים להיות כמה שיותר רגועים, לא להילחץ, אבל כשיתחילו הכתבות ונרגיש את התקשורת, זה אולי ישתנה".

אין מהנבחרת הרבה ציפיות.

"אין הרבה ציפיות כי התרגלו להרבה אכזבות מהרבה נבחרות, אם זה מהבוגרת ואם זה מהאולימפית. גם זה שעלינו אוטומטית הופך אותנו לאנדרדוג, אבל דווקא בגלל זה אני חושב שנוכל להתמודד שווה בשווה, כפי שעשינו מול גרמניה והולנד במשחקי ההכנה".

בנבחרת הצעירה הקודמת שהגיעה לטורניר הגמר היו שישה שנתונים, כמה מהם מוכשרים ומוצלחים ביותר. הנבחרת הזו מייצגת שנתונים שחונים ביותר, ללא הצלחה בטורניר גילאים אחר.

"זה כל היופי, עכשיו אנשים מתחילים להכיר ולהגיד: 'וואלה, שחקן'. מכירים את דאבור ממכבי, את אור ברוך שהגיע מבני יהודה ועומרי בן הרוש ועופר ורטה, או אלי דסה. אייל גולסה וניר ביטון אלה שחקנים טובים מאוד בליגת העל ומשחקים כל משחק".

מבחינת סיכויים, לא רק שתצטרכו לנצח את נורבגיה, תצטרכו לנצח את אחת משתי המעצמות: איטליה או אנגליה, כדי להגיע לחצי הגמר.

"אנחנו תלויים בעצמנו ואנחנו מאמינים בעצמנו. אפשר לנצח כל קבוצה. קודם כל שהקהל יגיע ויעודדו אותנו. לא חושב שנבוא לשחק הגנתי, אלא להציג כדורגל יפה. נבוא לשחק, ליהנות, לשחק בשביל הקהל ובשביל אלה שיבואו לראות אותנו".

מגלי הכישרונות מחו"ל?

"לא מתעסקים בזה. מי שחשוב שיגיע זה המשפחה והחברה".

***

היית אמור לסיים את החוזה שלך בהפועל ת"א העונה. השאלה היא למה להאריך חוזה במקום שבו אתה מסתכן לשבת עוד עונה על הספסל?

"אני לא חושב על הדברים האלה. אני מאמין בעצמי. זה שהארכתי לעוד שלוש שנים דווקא כן ייתן לי כוח וסוג של יתרון. ההנהלה סומכת עלי".

מישהו בא ואמר לך שתהיה שוער ראשון בעונה הקרובה?

"הרבה באו ואמרו לי. זה סוג של הבטחה למשהו שכתוב במילים אחרות גם בחוזה".

אתה כישרון גדול אבל גם ספגת הרבה שערים במשחקים העונה, כולל שתי שלישיות ממכבי חיפה ורביעייה מאבו חצירא. אתה מספיק מלוטש כדי להיות שוער ראשון בהפועל?

"עברתי הרבה, חטפתי הרבה, אבל אלה דברים שלומדים מהם. מפה מתקדמים. עשיתי כמה שנים בליגה לאומית, שנתיים כשוער שני בליגת על שלא היו כמו של כל שוער שני אחר, והוכחתי שאני יכול להיות שוער ראשון מוביל בליגת העל. הכל עניין של בטחון ואמונה. זה לא כמו פעם. היום יש יותר כספים, הרבה יותר אופציות, אז מביאים שוערים מחו"ל. זה מתחיל מפה. אחרי זה יש כתבות: למה אין שוערי עתיד".

מה חלום יותר גדול בשבילך: קריירה ארוכה בישראל כמו ניר דוידוביץ' או קריירה ארוכה בחו"ל כמו דודו אוואט?

"אני לא ממהר לצאת לחו"ל. כמה שנים טובות בליגת העל יעזרו לי מאוד בליטוש. אני כן רוצה לצאת לחו"ל, זו המטרה הסופית, אבל גם לשחק פה בארץ קבוצה גדולה, זה כבוד גדול".

***

דודו אוואט מבוגר ממך ב-13 שנים, דוידוביץ' פרש, אתה רואה את עצמך כובש בקרוב את עמדת השוער הראשון בנבחרת הבוגרת?

"תן לי קודם לשחק בקבוצה באופן סדיר בעונה הבאה ובעונות אחרי זה, ואחר כך נדבר על הנבחרת".

אבל אתה רואה את עצמך יורש של הגדולים?

"יש עוד שוערים: עמוס, אריאל הרוש, גיא חיימוב, מרציאנו".

אבל אף אחד הוא לא כזה שאתה לא יכול להתחרות בו.

"אם אשחק באופן סדיר זה ייתן לי המון ואז אני חושב שכולנו נוכל להתחרות. בכל מקרה, מדובר בשוערים מצוינים ובתחרות קשה".

שוער טוב הוא 'משוגע'. אתה משוגע?

"אני קופץ כשצריך לרגליים. אני לא מפחד. ניצן שירזי אמר לי שיש לי דם של רוסי, דם קר. אני משתדל לא להילחץ יותר מדי ולא לפחד לעשות טעויות. אני דווקא די רגוע, לא משוגע. לא פוחד לעשות דברים, אבל ברגוע".