ייצוגית: הבורסה הרוויחה 650 מיליון שקל בגבייה לא חוקית של עמלות

לטענת התובע, "דרכה הבלתי חוקית של הבורסה הביאה לכך שדירקטוריון הבורסה רשאי כיום להוסיף עמלות ולשנות אותן, בלי שום פיקוח פרלמנטרי ובניגוד להוראות החוק" ■ מבקש לחייב את הבורסה להשיב את העמלות שנגבו שלא כדין

"הבורסה לניירות ערך הרוויחה בשנים האחרונות כ-650 מיליון שקל בגין גבייה לא חוקית של עמלות ותשלומים אחרים" - כך נטען בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הבורסה, שהוגשה לאחרונה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

לדברי התובע, ערן פטר, אי-החוקיות שבגביית העמלות על-ידי הבורסה "נובעת מהוראות חסרות תוקף הכלולות בתקנון הבורסה, שנוסחו באופן שנועד לאפשר לבורסה לעקוף את ההכרח החוקי באישור שר האוצר וועדת הכספים להוראות התקנון, ולרוקן את סעיפי חוק ניירות ערך מתוכנם בהקשר זה".

באמצעות משרד עורכי הדין נחושתן, ספרן, שרף, יפה ושות', טוען התובע כי "דרכה הבלתי חוקית של הבורסה הביאה לכך שדירקטוריון הבורסה רשאי כיום להוסיף עמלות ולשנות אותן, בלי שום פיקוח פרלמנטרי ובניגוד מוחלט להוראות החוק".

לטענתו, חומרה יתרה יש בכך שבית המשפט העליון כבר פסל בעבר הוראות של תקנון הבורסה בעניין זהה כמעט לחלוטין, לפני שנים רבות.

דרישה להחזר

לדברי התובע, הבורסה יודעת שהדרך שבה בחרה להעביר את סמכות קביעת העמלות (מהותן, עדכונן וכיו"ב - להבדיל משיעורן הכספי) לידי הדירקטוריון, בלי כל צורך באישור מינהלי ופרלמנטרי, אינה חוקית.

"בכך שהבורסה העבירה הוראות שהיו צריכות להיות על-פי חוק כלולות בתקנונה - אל עבר הנחיות שאותן קל לשנות, בלי פיקוח ציבורי כפי שקבע המחוקק, היא יצרה מצב שבו גביית כל העמלות והתשלומים אחרים על-ידה היא בלתי חוקית", נטען בתביעה.

בתביעתו מבקש פטר מבית המשפט לחייב את הבורסה להשיב את העמלות והתשלומים שנגבו שלא כדין, אך זאת בניכוי ההוצאות שאותן הוציאה הבורסה במתן השירותים שנתנה ישירות.

מהבורסה נמסר: "התביעה טרם הגיעה לידנו, וכשהיא תגיע, נגיב בהתאם בבית המשפט".