לוקסנבורג מנסה להשתלט על סנטראל יורופיאן

סנטראל יורופיאן, בשליטת רות עופר (אלמנתו של יולי עופר) ונמרוד רינות, פועלת בתחום הנדל"ן במזרח אירופה

שנה לאחר ניסיון השתלטות עוינת שלא צלח על החברות סאני-סקיילקס של אילן בן דב, פועל יעקב לוקסנבורג (לוקסי) לביצוע מהלך השתלטות על חברת ההשקעות בנדל"ן סנטראל יורופיאן (CEE), הנמצאת במצב של חדלות פירעון.

סנטראל יורופיאן, בשליטת רות עופר (אלמנתו של יולי עופר) ונמרוד רינות, פועלת בתחום הנדל"ן במזרח אירופה. בעבר תמך בה המיליארדר יולי עופר, שבשנים 2009-2012 הזרים לה 126 מיליון שקל, כדי להימנע מהסדר חוב.

לאחר פטירתו נסקו תשואות האג"ח, החברה לא עמדה בתשלומים והיא מנהלת זה כמה חודשים דיונים מול מחזיקים האג"ח בנוגע להסדר בגין חוב אג"ח שהיקפו כ-130 מיליון שקל.

אתמול, זמן קצר לפני שהתכנסו מחזיקי האג"ח לדון בהצעה שהגישו החברה ובעליה, הפתיע לוקסי את המעורבים בהסדר, כשפרסם באמצעות חברת ההשקעות לפידות שבשליטתו מתווה דומה לזה שהגישה סנטראל, ואשר במסגרתו תיקח לפידות את השליטה בחברה לידיה.

גם סנטראל וגם לפידות מציעות "תספורת" אגרסיבית בהיקף של כ-75% מהחוב המתואם, עם הנפקת סדרת אג"ח חדשה בהיקף של כ-35 מיליון שקל, שמתוכה סכום של כ-3 מיליון שקל יועבר מיידית למחזיקים, יוקצו להם 20% ממניות החברה, תינתן אופציה לרכישת חלק המחזיקים בחברה, תמורה עתידית ממכירת נכסים וכמה תנאים נוספים. בניגוד להצעת סנטראל לא כוללת הצעת לפידות פטור מתביעות עתידיות.

לפידות מבקשת כחלק מהצעתה להעביר לידיה 80% ממניות סנטראל, ומנסה לפתות את המשקיעים בקבלת הצעתה, עם התחייבות למימון ביצוע חקירה בנוגע להתנהלות סנטראל, הגשת תביעות משפטיות בכפוף לתוצאות החקירה והעברת חלק מהתקבולים אל המחזיקים, אם יגיעו כאלה מאותן תביעות שיוגשו נגד נושאי משרה וצדדי ג'.

חברת רזניק פז נבו היא נאמן אג"ח סנטראל, שמואל אשר ומעין פז הם חברי נציגות מחזיקי האג"ח, ועו"ד רוני בר-ניר הוא בא כוחם. גורם המקורב לנאמן האג"ח אמר, כי לא צריך לפסול את הצעת לפידות על הסף, משום שלחברה יש הרבה כסף בקופתה.

כמו כן, המחזיקים בוחנים אפשרות למנות את עו"ד יוסי שגב לחוקר ולמפרק של סנטראל, שיבדוק את תרומתם של מנהלי סנטראל לקריסתה ואת תרומתו של העיזבון לכך.

סכסוך סביב מכירת אינוונטק

חברת לפידות, העוסקת בקידוחי נפט ומשקיעה בחברות שונות, נקלעה לפני זמן לא קצר לסכסוך מול סנטראל ומול עיזבון יולי עופר ז"ל, והיא הגישה תביעה נגדם בטענה להפרת הסכם לרכישת 11% ממניות חברת אינוונטק בכ-18 מיליון שקל מידיה.

לפידות טוענת, כי הנתבעים מפירים את החלק השלישי של הסכם שנחתם בשנת 2009, שבמסגרתו ניתנה ללפידות האפשרות לכפות על סנטראל לרכוש ממנה את נתח המניות המדובר במקרה שיולי עופר יחדל להיות בעל השליטה בסנטראל. במסגרת ההסכם בין הצדדים רכשה סנטראל 74% ממניות אינוונטק תמורת כ-108 מיליון שקל, ובהמשך רכשה כ-3% נוספים.

לפי לפידות, לאחר מותו של עופר בספטמבר 2011, יש לה הזכות לכפות את רכישת המניות ממנה.

מלבד הסכסוך בין הצדדים והתביעה העומדת ברקע, בלפידות מזהים הזדמנות בהשתלטות על סנטראל לאחר צמצום מצבת חובותיה.

סנטראל יורופיאן, הנושאת הערת "עסק חי", סיכמה את הרבעון הראשון של 2013 עם גירעון של 148 מיליון שקל בהון העצמי, וגירעון של 220 מיליון שקל בהון החוזר, ובשורה התחתונה הציגה הפסד רבעוני של 14 מיליון שקל, בהמשך להפסד שנתי של 83 מיליון שקל ב-2012.

החברה פועלת בתחום הייזום והבנייה במרכז אירופה ובמזרחה, ומחזיקה שם בכמה מרכזים מסחריים. עיקר פעילותה מתבצעת בהונגריה, וכן היא מחזיקה בזכויות בחברה של חברת הנדל"ן המניב ביג, העוסקת בפיתוח מרכזים מסחריים בסרביה.