ארדואן על צניחת הבורסה: "זה שוק מניות, עולה ויורד"

המהומות בטורקיה נמשכות, הבורסה צונחת - אך ארדואן משדר קור רוח ■ ר"מ טורקיה: מדינות זרות וקיצוניים מקומיים עומדים מאחורי ההפגנות ■ כלכלנים: ההפגנות מהוות ‏"מכה נוספת לתחזית צמיחה חלשה ממילא" בטורקיה

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מתייחס בביטול לצניחת הבורסה בטורקיה נוכח ההפגנות בימים האחרונים. ‎שוק המניות הטורקי צנח אתמול בכ-10% - הירידה היומית החדה ביותר בעשור האחרון. המשקיעים חוששים כי המהומות יפגעו בכלכלת המדינה, ולפיכך שלחו גם את אגרות החוב הממשלתיות מטה.

בטיעון השגור בפיו של נשיא סוריה בשאר אסד, ארדואן טען אמש (ב') שמדינות זרות וקיצוניים מקומיים עומדים מאחורי ההפגנות, והודיע ששירותי הביון שלו מטפלים בנושא.

ארדואן התייחס בביטול לירידות בבורסה ואמר: "זה שוק מניות, עולה ויורד. הוא לא יכול תמיד להיות יציב".

אך לא כולם אדישים למצב כמו ארדואן. מוראט אוצ'ר, כלכלן בחברת גלובל סורס פרטנרז באיסטנבול, אמר ל"פייננשל טיימס" כי ההפגנות מהוות ‏"מכה נוספת לתחזית צמיחה חלשה ממילא. התסיסה היא פגיעה רצינית באמון בכלכלה, וההקשר הוא כבר שברירי מאוד". עם זאת, הוא שולל אפשרות של משבר פיננסי בטורקיה.

טורקיה תלויה במידה רבה בהשקעות הון פרטיות למימון הגירעון השוטף במאזן התשלומים שלה והצמיחה הכלכלית, שכבר הואטה מ-8.8% בשנת 2011 ל-2.2% בשנה שעברה. לממשלת ארדואן, שבתקופת כהונתה נרשמה עלייה דרמטית ברמת החיים במדינה בעשור האחרון, יש שאיפות גדולות לחדש את התשתית במדינה ולארח את אולימפיאדת 2020 - אך השקעות זרות ישירות היו עד כה איטיות.

טים אש, מנהל יחידת מחקרי השווקים המתעוררים בבנק הבריטי סטנדרד בנק, כתב בסקירה ששיגר ללקוחות כי יש לצמצם חשיפה לשוק הטורקי: "על בסיס פשוט של יחס סיכון-סיכוי, טורקיה אינה מציעה כנראה ערך משכנע בהווה, והמשקיעים ייטיבו לעשות אם יאמצו גישה זהירה".