הערכות: כחלון יתמודד על הנהגת המדינה בבחירות הבאות

במערכת הפוליטית מסבירים את הפרת ההבטחה של רה"מ נתניהו למנות את כחלון ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל, בחששו של נתניהו מהתחזקות של כחלון - הקלף החברתי של הליכוד ■ כחלון בעבר לא הסתיר את כוונותיו לשוב לפוליטיקה

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", השר לשעבר משה כחלון לא ימונה ליו"ר מנהל מועצת מקרקעי ישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע היום (ג') לשר התקשורת לשעבר, כי מינויו לראש מועצת המנהל, כפי שהובטח ערב הבחירות, לא ייצא אל הפועל. בפגישה שקיימו היום השניים, טען נתניהו באוזני כחלון כי "תוצאות הבחירות לא מאפשרות לממש את כל התוכניות שהיו לנו".

מנגד, במערכת הפוליטית העריכו היום כי ההחלטה שלא למנות את כחלון לתפקיד נעוצה בחששו של ראש הממשלה מהתחזקותו האפשרית של כחלון וממיצובו כגורם כלכלי-חברתי שעלול לקחת את הקרדיט מנתניהו על הובלת פתרונות לבעיות הדיור ולאיים על מעמדו. בעבר לא הסתיר כחלון את כוונותיו לשוב למערכת הפוליטית לאחר פסק הזמן שנטל לעצמו, ולחזור להנהגת המדינה.

כזכור, ערב הבחירות כינס נתניהו מסיבת עיתונאים דרמטית, ובה נפנף במינוי של כחלון, הקלף החברתי של הליכוד, לתפקיד. נתניהו סיכם אז עם כחלון כי על מנת להעניק לו את התפקיד יבוצעו שני שינויי חקיקה: אחד כדי להעביר את התפקיד ממשרד השיכון לאחריות משרד ראש הממשלה, ותיקון נוסף שיפקיע משר הבינוי והשיכון את התפקיד, שכן על פי החוק כיום בתפקיד יו"ר המנהל נושא השר עצמו.

ואולם, הבוקר טען נתניהו בפני כחלון כי ההסכמים הקואליציוניים מונעים את העברת ראשות מועצת המנהל לאחריותו של ראש הממשלה, ומכיוון שהם נשארים במשרד השיכון, לא ניתן להוציא את המינוי אל הפועל. "אני מאמין שרק הכפפה של רשות מקרקעי ישראל למשרד ראש הממשלה, יחד עם מינויו של משה כחלון לתפקיד, היו יכולים להפחית משמעותית את מחירי הדירות לטובת כלל אזרחי ישראל", טען הבוקר נתניהו.

גם אם ראש הממשלה היה רוצה לעמוד בהבטחתו, יהיה לו קשה מבחינה פוליטית. על רקע הבעיות בתחום הדיור לכל המרכיבים הקואליציוניים ברור שמי שיצליח להביא לפתרון מצוקת הדיור ייהנה מקרדיט ציבורי ואלקטורלי.

בשבועות האחרונים כינס שר השיכון והבינוי, אורי אריאל (הבית היהודי), באופן לא שגרתי שתי ישיבות של מועצת המנהל בהפרש של כמה שבועות זו מזו, כאשר בדרך כלל ישיבות כאלה מתקיימות אחת לכמה חודשים. במערכת הפוליטית מפרשים את העניין כרצון של אריאל לקבע את מעמדו כיו"ר המועצה.

גם ביש עתיד עושים ניסיונות לזכות בקרדיט על קידום פתרונות בשוק הנדל"ן. השבוע הודיע שר האוצר יאיר לפיד על הקמת קבינט דיור, שבראשו יעמוד מקורבו אורי שני, ויהיו חברים בו גם נציגי משרד האוצר, החשבת הכללית, המועצה הלאומית לכלכלה, היועץ המשפטי לממשלה, משרד השיכון, מנהל התכנון במשרד הפנים ורשות מקרקעי ישראל וכן השרים הנוגעים בדבר.

בעקבות הודעתו של ראש הממשלה כי כחלון לא ימונה לראש מועצת מקרקעי ישראל, פנתה היום התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה והדגישה כי בהודעתו זו הפר את הבטחתו לבוחריו וכי בכך יצר תרבות קלוקלת הפוגעת בציבור הרחב . לטענת התנועה לאיכות השלטוןן, כפי שהוצגה בפני ראש הממשלה, כיוון שמדובר בהבטחה משמעותית שהוצגה ערב הבחירות כלב לבה של התחייבות מפלגת "הליכוד" לבוחריה, לא ברור מדוע לא עמד ראש הממשלה על מילוי ההבטחה, כקו אדום.

ככל שמפלגת הליכוד הייתה רואה עצמה מחויבת להבטחתה ערב הבחירות, ודאי ניתן היה להעניק ל"בית היהודי", שלא חרט על דגלו בעת הבחירות את סוגיית השיכון, משרד בכיר אחר ולשמור עבור מר כחלון את משרד השיכון. התנועה לאיכות השלטון מדגישה, כי נראה שסוגיה זו לא הייתה בראש סדר העדיפויות של הליכוד ונדחקה מפני אינטרסים ושיקולים פוליטיים - פנימיים וקואליציוניים אחרים.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, הסכם קואליציוני משקף תוצאות משא ומתן שמשמעותן היא שכל צד עומד על העניינים החשובים לו ביותר ומוותר תמורתן על עניינים חשובים פחות. במבחן התוצאה, לא עמד הליכוד על קבלת תיק השיכון והפר את הבטחתו לבוחריו.