אנחנו על המפה (לא בספורט, בטלוויזיה)

"שידורי התלת-ממד קרסו בכל העולם"; "בסביבה הקרובה, המצב של ישראל הכי טוב" ■ דני לנקרי, הבעלים של חברת "מזמור", על תעשיית הפקות הספורט

ניידת השידור ליד היכל נוקיה מפוצצת בכמעט 10 אנשי צוות כבר שעה ארוכה, למרות שהמשחק בין מכבי ת"א וירושלים רחוק מאוד מלהתחיל. עוד שתי ניידות HD מסיימות ממש באותו זמן טסט לנציגי אופ"א לקראת פתיחת היורו. בשבועיים הקרובים ייצאו מישראל שידורי ספורט לכל העולם בכמות שטרם נראתה כאן.

קצת מוזר בכלל להזכיר את העניין של היי-דפנישן ושידורי ספורט, כי HD כבר נהיה סטנדרט. אבל בכל זאת מתברר שוב שבזמן שבספורט עצמו אנחנו מקפידים ללכת כל הזמן לאחור או מקסימום לדרוך במקום, בעניין הטכנולוגי-טלוויזיוני שקשור לשידורי ספורט כבר סגרנו פערים מאירופה ואנחנו מובילים על חלק גדול מאוד מהמדינות. וזה לא עניין של מה בכך בהתחשב שרק ב-2009 שודר כאן לראשונה שידור HD.

"יש היום בישראל חמש ניידות HD", פותח דני לנקרי, הבעלים של חברת ההפקות "מזמור" שמחזיקה ארבע ניידות (החמישית שייכת לאולפני הרצליה). "בסביבה הקרובה שלנו מצבנו הכי טוב. בקפריסין כולה יש ניידת HD אחת, כשגם היא מתחלקת בין קפריסין ליוון. כבר קרה שהניידת שלהם היתה ביוון והם נתקעו עם שידור ספורט וביקשו שנשיט להם במעבורת מחיפה ניידת שלנו. פעם בכמה שבועות אנחנו יוצאים עם ניידת לירדן לשדר לכל נסיכויות המפרץ, כששוכרת אותנו חברה ירדנית בחסות המלכה ראניה".

ישראל החלה להחזיק ניידות HD בגלל הספורט. "בקיץ 2009, כשמכבי חיפה הגיעו למוקדמות ליגת האלופות, ערוץ הספורט קיבל הודעה מאופ"א שהמשחקים של חיפה חייבים להיות ב-HD. לא היו אז ניידות בארץ, ובאופ"א אמרו לערוץ הספורט ש'אין שום בעיה, נשיט לכם ניידת מאיטליה, זה יעלה לכם 210 אלף אירו'. רק הניידת, בלי הצוות. הסכום היה דמיוני. זו היתה הזדמנות שהביאה אותנו לשדרג ל-HD".

ומאז מה?

"לפני שלוש שנים הניידות שלנו עשו 100 שידורי HD בשנה, היום אנחנו עושים 600 שידורים. ערוץ הספורט שהבין שאפיק ה-HD שפתח הוא מקור ההכנסה הכי טוב עבורו והחליט שכל השידורים שהוא יצלם יהיו ב-HD. הוא גם הספק הכי גדול של שידורי HD בישראל, ושוכר בסביבות 350-300 ניידות HD בשנה. ערוץ 1 מגיע ל-100-70 ימי ניידת, וצ'רלטון שוכרים מאתנו בסביבות 60 ניידות בשנה".

כמה הספורט חזק ב-HD ביחס לשידורים אחרים?

"90% משידורי ה-HD בארץ הם שידורי ספורט, וה-10% הנותרים זה מוזיקה, תוכניות בישול וכו'. אחת הבעיות נובעת כמובן מזה שערוצים 10 ו-2 עוד לא עברו ל-HD. אבל גם הם מעדיפים לפעמים לשכור ניידות כאלו למרות שהן יותר יקרות, כי ברגע שאיכות הצילום טובה יותר זה בא לידי ביטוי גם בשידור הרגיל. לערוץ 10 שווה לשדר את מכבי ביורוליג ב-HD כי הוא מקבל איכות שידור יותר טובה. גם ערוץ 2 שעשה פה בנוקיה את גמר דה ווייס לקח ניידת HD כי זה גורם לכך שאיכות ההפקה נראית טובה יותר. נכון שזה עולה להם יותר, ניידת שידור עם שש מצלמות תעלה בסביבות 50-40 אלף שקל, אבל זה שווה להם".

אתה בטח מכיר את הטענה שמאז שנכנס ה-HD, ערוצי הטלוויזיה הורידו בכוונה את איכות השידור 'הרגיל' כדי שאנשים יעברו ל-HD.

"שמעתי את התיאוריה הזאת. זה לא נכון. התחושה הזאת נובעת בעיקר מההבדלים העצומים. כשעברו מאנלוגי לדיגיטלי זו היתה תוספת של 20% באיכות התמונה ואת זה אנשים עוד עיכלו, אבל המעבר ל-HD שיפר את איכות התמונה פי חמישה. לכן, אם מישהו יעבור בבית מה-HD בסלון לטלוויזיה הישנה בחדר שינה הוא יחשוב שהיא מקולקלת, כמו אותה תחושה של מישהו שייסע באוטו חדש ואחר כך יחזור לנסוע בגרוטאה שלו".

***

אופ"א, שידועה בסטנדרטים המחמירים שלה, כבר דרשה אתמול לבצע תיקון בקטע הפתיחה של היורו, שכבר היה ערוך ומוכן לשידור. הסיבה: איזה בית קפה תל-אביבי שהשתרבב לתוך הקליפ ולא מצא חן בעיני האחראים מחו"ל.

עד כמה היורו הוא סיפור הפקה מורכב בהשוואה למה שאתם עושים ביומיום?

"היורו בסופו של דבר זה משחק כדורגל, אולי יש טיפה יותר הקפדה, אבל זה לא שונה בהרבה משידור כדורגל רגיל שאנחנו עושים פה. ערוץ 1 משדר את המשחק המרכזי בליגת העל עם 11 מצלמות. צ'רלטון משדרים את משחקי יום שבת עם 7-6 מצלמות. ביורו הדרישה של אופ"א מאתנו היא ל-11 מצלמות בשלב הבתים, ובחצי הגמר והגמר לעלות ל-13 מצלמות. במשחק כדורגל יש לך ניידת אחת, וזה שידור הרבה פחות מורכב למשל משידור ברק אובמה שעשינו, שבו בכל רגע נתון היו בשטח ארבע ניידות כי אובמה הולך מכאן לשם ואתה צריך להחזיק ניידת בכל מקום שהוא מגיע אליו. באירוע ספורט יש עוד יתרון - אתה יודע מתי הוא מתחיל ומתי הוא נגמר, להבדיל מתוכנית בישול שאנחנו עושים ויכולה להימרח 15 שעות".

אם אני אראה משחק ליגת אלופות בגרמניה או בישראל, עם אותה טלוויזיה בדיוק, איפה אני אראה יותר טוב?

"בגרמניה, אבל לא בגלל הטלוויזיה שלך או בגלל המצלמות שצילמו את המשחק. הדבר העיקרי שגורם להבדלים הוא איכות התאורה במגרש. המגרשים בבאר שבע למשל ובקרית אליעזר הם מאוד בעייתיים מבחינת תאורה כי הם לא נבנו ותוכננו לתקן תאורה של HD, וצילום HD ובעיקר מצלמות הסופר סלואו-מושן דורשות הרבה יותר אור".

איזה מגרש הכי טוב היום בארץ מבחינת איכות הפקה וצילום?

"היכל נוקיה לא נופל מאף אולם באירופה מבחינת איכות התמונה שנוציא ממנו. בכדורגל זה אצטדיון נתניה החדש, שכבר נבנה בסטנדרטים אירופיים מבחינת פסיליטיז ותאורה".

איפה מתבטא היתרון הגדול, מלבד איכות השידור?

"איכות השידור מביאה אותך לקבל דברים שלא היית יכול לקבל מבחינת תכנון. הנה, רק לא מזמן צילמנו מהניידת הזאת את גיא פניני מקלל בדרבי. בשידור האנלוגי לא היית יכול לקרוא את השפתיים של פניני".

ועדיין, למרות המעבר ל-HD והיתרונות והכל, יש לא מעט משחקי כדורסל שמצלמים פה עם מצלמה אחת כמו בשנות השבעים.

"יש משחקים שלא צריך לצלם עם יותר ממצלמה אחת, מה גם שבתחשיב הכללי עדיף לתת חשיפה לכל הליגה, גם אם זה אומר לצלם משחק מסוים עם מצלמה אחת. בעניין הזה אני חייב להגיד שגם פה מצבנו עוד יותר טוב. נסענו למשחק של הפועל ירושלים באיטליה, משחק מהיורוקאפ, הגענו למקום ואני נפגש עם המקומיים ואומר להם נעשה ככה וככה ונשים אולי מצלמה פה ושם, והם אומרים לי 'על מה אתה מדבר? מצלמים את המשחק עם מצלמה אחת'". בסופו של דבר זה עניין של כמות הצופים שמשלמים עבור זה. באנגליה יש מיליונים שמשלמים על HD, כך שבשביל ה-200 אלף שמשלמים פה, מקבלים מעל ומעבר".

***

למרות שה-HD אוטוטו סוגר בישראל 5 שנים, ערוצי הספורט עדיין רחוקים מכמות המנויים שהיו רוצים. הציבור מתקשה לשלם עוד ועוד על השידורים היקרים. "לערוץ הספורט יש היום בסביבות 220-200 אלף מנויי HD, לצ'רלטון אני מעריך שיש בסביבות 120-100 אלף".

אולי אנשים מחכים ל-3D?

"נושא התלת-ממד קרס בכל העולם. היו בעולם שלוש ניידות תלת-ממד, אחת כבר פורקה. מה הסיבה? הגדיר את זה יפה איש חכם מהתעשייה בישראל, שאמר שיש שני מנועים לטלוויזיה - פורנו וספורט. כשנמצאים כל החבר'ה ורואים ספורט, אתה לא יכול להסתדר עם המשקפיים האלו ועוד לחפש את הפיצוחים והבירה. ובעניין הפורנו תבין לבד את הבעיה. ה-HD נשאר חזק בעיקר בגלל שהתלת-ממד מת לגמרי. תיכנס היום לחנות חשמל ותשאל אם יש להם טלוויזיית תלת-ממד, הם ישאלו אם השתגעת. הדבר הבא מבחינת איכות צפייה יהיה ה"פור קי'" (4K), שזו טכנולוגיית שידור באיכות פי ארבעה יותר טובה מה-HD שיש היום. היום מצלמים עם זה רק פרסומות. בגלל שכל העולם בסוג של מיתון ואף אחד לא ממהר כל כך לרוץ ולהשקיע בציוד חדש, אני מעריך שזה ייקח עוד 7-5 שנים לפחות עד שהטכנולוגיה הזאת תיכנס לבתים".

מה הדבר הכי מטורף ומורכב שעשיתם מבחינת הפקת HD?

"דווקא לא שידור ספורט. לפני שבוע הזמינו אותנו לצלם ב-HD את חתונת נכדו של האדמו"ר של חסידות בעלז. שידור ישיר לכל מקום בעולם שיש בו חסידות. חתונה באמצע הרחוב, בירושלים, עם 12 מצלמות, ועם משגיחי כשרות שישבו אצלנו בניידת כדי שבטעות לא נצלם נשים או דברים לא ראויים. קניתי 15 כיפות לכל אנשי הצוות שלי, והנה דוגמה לאירוע שהוא הרבה יותר ארוך ממשחק כדורגל - התחלנו בשתיים בצהריים וסיימנו למחרת בעשר בבוקר".

והעלות?

"בהתאם. מעל 100 אלף שקל הם שילמו על ההפקה הזאת".