יופי של ספרים: קבלו את היבול האחרון של ספרי האופנה

לקראת שבוע הספר: מבחר ספרי אופנה מלאי יופי וזוהר ■ ההיסטוריה המרתקת של האופנה יוצאת לאור

HOW TO READ FASHION: A crash course in styles, designers, and couture

מדריך החוקר ומפרשן אופנות וסגנונות ודרך התפתחותם. זהו הספר הראשון מסוגו שנועד לקהל רחב, והוא מכסה למעלה ממאתיים שנים בהיסטוריה של האופנה, מהקלאסי ועד הגותי, ממודרניזם לפאנק, מהצבאי לממותג, וכמובן כל קורותיה וגלגוליה של השמלה השחורה הקטנה. הספר כולל סקירה של הנושאים הנלווים לאופנה, כמו תכשיטים, אביזרים, עיצוב שיער וכולי, ומראה כיצד הסגנונות השונים קשורים זה בזה. ובמילים אחרות: מדובר במדריך האופנה המושלם עבור כל מי שמנסה להבין טוב יותר במובנים היסטוריים כיצד מתפתחת אופנה.

הוצאה: ריזולי, 2013

להשיג באמזון. 13 דולרים

POWER & STYLE: A WORLD OF POLITICS AND DRESS

כמעט בכל תרבות אנושית בגדים שימשו ומשמשים כביטוי להצגת כוח ומעמד. הספר מתמקד במשמעות הביגוד במונרכיות, במשטרים צבאיים ובדיקטטורות לאורך ההיסטוריה האנושית. חלק נוסף בספר עוסק בביגוד בעת לידתן של דמוקרטיות.

מהגלימות המעוטרות של קיסרים סיניים, עבור בשבטים באפריקה, ועד מגמות בבתי משפט באירופה שהולידו את חליפת העסקים המודרנית - כל אלה מוסברים בפירוט בספר באמצעות עשרות צילומים ואיורים. ולא, זה לא שיעור בהיסטוריה, אלא ההוכחה לכך שההיסטוריה בסגנונה יכולה להיות מרתקת ושסגנון לבוש יכול לחשוף לא מעט על החברה.

הוצאה: פלמריון, 2013

להשיג באמזון. 47 דולרים

WINDOWS AT BERGDORF GOODMAN - ANNIVERSARY EDITION

ניו יורק אוהבת את השואו-אוף, ואין כמו עונת החגים כדי להתרשם מחלונות הראווה האגדתיים של ברגדורף גודמן, המושכים אליהם אלפי מבקרים בכל שנה. העולמות הסוריאליסטיים המעוצבים מאחורי הזכוכית מגוונים, מקוריים וחד-פעמיים, והחזיונות האמנותיים שנוצרו בבית הכולבו היוקרתי בעשור האחרון מוצגים בשיא תפארתם בכרך הזה. בספר 300 עמודים, הכוללים למעלה מ-250 צילומים, והוא נמכר בכריכה קשה ארוזה בקופסה בעיצוב יוקרתי, לא פחות מעיצוב החלונות.

הוצאה: אסולין, 2012

להשיג באמזון. 165 דולרים

BULGARI SERPENTI

מאז 1940, עם יצירתו של שעון-תכשיט בצורת נחש, הפך הזוחל לאחד מהסמלים המזוהים ביותר של בית בולגרי האיטלקי. עבורם, הנחש מייצג לידה מחדש, יופי, סקס אפיל וחוכמה. הספר החדש, הכולל 120 עמודים, בהם מאה צילומים, בוחן את מורשת אוסף סרפנטי העשיר והאלגנטי, כאחד מהסמלים העכשוויים של בית התכשיטים; בין היתר יש בו צילומים היסטוריים של כוכבות שהתהדרו בנחשים השונים, כמו אליזבת טיילור בעת צילומי קלאופטרה בשנת 1962, מריסה ברנזון, דיאנה ורילנד ורבות נוספות.

הוצאה: אסולין, 2013

להשיג בסטימצקי, 650 שקלים

HARRY WINSTON

הארי ווינסטון פתח את שעריו בניו יורק בשנת 1932, ועד מהרה הפך לאחד המעצבים המובילים בתעשיית היהלומים הבינלאומית. הספר סוקר את ההיסטוריה הנוצצת של האיש המכונה "מלך של יהלומים" מתחילת דרכו, דרך מסלולי התצוגות והשטיחים האדומים ועד להפיכתו לסמל. הספר מלווה בתמונות של התכשיטים המעודנים והמרהיבים ביותר של ווינסטון, קמפיינים של פרסום, תמונות היסטוריות ותמונות של מפורסמים כמו אליזבת טיילור, גווינת פאלטרו, האלי ברי, וכמובן מרילין מונרו.

הוצאה: ריזולי, 2012

להשיג בסטימצקי. 350 שקלים

THE LITTLE BLACK JACKET: CHANEL'S CLASSIC REVISITED

שתי אושיות האופנה החשובות קרל לגרפלד וקארין רויטפלד מעניקים בספר במה מכובדת במיוחד לז'קט השחור הקטן האייקוני של שאנל. לגרפלד עיצב מחדש את הז'קט והפך אותו לבגד מודרני, ובצילומים השונים של הספר מוכיח את יכולת ההסתגלות של הז'קט כמעט לכל תנאי. לגרפלד הוא גם זה שצילם את הספר, הכולל תמונות של מגוון ידוענים - שחקנים מוכשרים, מוזיקאים, מעצבים, דוגמניות, סופרים ובמאים - הלובשים את הז'קט; לפעמים במראה קלאסי, לפעמים במראה זרוק, אבל תמיד שאנל. בין הכוכבים בספר תמצאו את קלאודיה שיפר, אומה תורמן, קניה ווסט, טילדה סווינטון, יוקו אונו ואת שרה-ג'סיקה פרקר. על הסטיילינג אמונה קארין רויטפלד, והתוצאה מראה את הרבגוניות המדהימה של חזונה של שאנל בידיו של לגרפלד, המבטיח לשמר את הז'קט השחור הקטן כקלאסיקה נצחית.

הוצאה: סטיידל, 2012

להשיג בצומת ספרים ובאלמנטו. כ-500 שקלים

FASHION JEWELRY: THE COLLECTION OF BARBARA BERGER

אוסף התכשיטים של ברברה ברגר הוכר כאחד האוספים המובילים בעולם ונחשב לאחד המשמעותיים במאה ה-20. הספר כולל למעלה ממאתיים דוגמאות ראויות לציון מתוך כ- 4,000 יצירות שלה, והוא הראשון שעוסק באופן מובהק באנתולוגיית התכשיטים שלה.

הספר כולל צילומים וטקסט אינפורמטיבי שנכתב על-ידי סימונס מילר, סופרת ויועצת של תכשיטי וינטג' וקוטור. ספרה הראשון של מילר, "ביגוד קוטור ותכשיטים" (רנדום האוס, 1990) הפך למדריך הרשמי של מחירי תכשיטים, וממשיך להיות התנ"ך של אספנים ברחבי העולם. מאז, מילר כבר השתתפה בשידורי טלוויזיה רבים ופרסמה מאמרים, בין היתר בניו יורק טיימס, בוול סטריט ג'ורנל ובווג היפני.

הוצאה: אסולין, 2013

להשיג באמזון. 42 דולרים

Paris Haute Couture

מאז 1860, אופנת עילית פריזאית הייתה מקור להערצה ולקסם. אף שההעמדה ושיטות העבודה של הוט קוטור התפתחו לאורך זמן, הדגש על עיצוב מעודן ועל אומנות מוקפדת הניע את התחום לחזית תעשיית האופנה. מיצירותיו של ז'אן לנוון וכריסטיאן דיור, ועד עמיתיהם המודרניים ז'אן פול גוטיה או ויקטור ורולף - המחקר הכרונולוגי שמציג הספר משרטט את ההיסטוריה של בתי האופנה המוערכים של פריז, בוחן את תפקידו של המעצב ואת ההשפעה על תעשיית האופנה הרחבה יותר. תשומת לב מיוחדת מוקדשת ליחסים בין הוט קוטור לבין הלקוחה ולתחום ההוט קוטור המודרני. הספר עשיר באיורים ובתמונות של היצירות מעולות ביותר שנוצרו על-ידי מעצבים אוונגרדיים, גלגולים שונים של התיק המרופד הנצחי של שאנל, צעיפי משי ובקבוקי בושם אלגנטיים, ומוכיח כי הוט קוטור זה לא רק בגדים.

הוצאה: פלמריון, 2013

להשיג בסטימצקי ובצומת ספרים. כ-340 שקלים

BRITISH FASHION DESIGNERS

מהדורה מיני כיפית במיוחד של הספר הראשון, שיצא לפני כארבע שנים על-אודות האופנה הבריטית והשפעתה על תעשיית האופנה הבינלאומית. הספר האינפורמטיבי מלא בהשראה ועוקב אחר מעצבים בריטים שמאז שנת 2000 השפעתם גלובלית; למשל מעצבים כמו סטלה מקרטני, אלכסנדר מקווין, חוסיין שלאיין, ויויאן ווסטווד, ג'ון גליאנו, ג'וליאן מקדונלד, מתיו וויליאמסון ופול סמית. לכל מעצב מוקדש פרק המתמקד בתהליך העבודה שלו - כיצד משפיעה עליה הבריטיות שבו - בחלל הסטודיו. הפרק מלווה טקסט של שאלות ותשובות שעוסק בהשראה ובסגנון.

הוצאה: לורנס קינג, 2013

להשיג בצומת ספרים. 90 שקלים

IN VOGUE - AN ILLUSTRATED HISTORY OF THE WORLD'S MOST FAMOUS FASHION MAGAZINE

הספר מעניק מבט מרתק על ההיסטוריה של המגזין המשפיע ביותר בעולם האופנה - ווג. הספר מסביר את גלגולו של המגזין דרך תיעוד ישיבות מערכת, חשיבות הטורים שנכתבו בגוף ראשון, ראיונות עם עורכים ועם צלמים, וקטעים מסיפורים שנכתבו במגזין על-ידי סופרים וקולנוענים ידועי שם בעולם, כמו טרומן קפוטה, ריצ'רד ברטון, פדריקו פליני ומרצ'לו מסטרויאני. הספר כולל גם צילומים של מאות משעריו הזכורים של המגזין, וכן הצצה אל מאחורי הקלעים של חלק מהצלמים-אמנים המוערכים ביותר, כמו אנני לייבוביץ', ריצ'רד אבאדון, הלמוט ניוטון, סטיבן קליין ומריו טסטינו.

הוצאה: ריזולי, 2012

להשיג בסטימצקי, 460 שקלים