סטודנטים לראיית חשבון: הכשילו אותנו במבחן הגמר בחשבונאות

על בוגרי חשבונאות לעבור 5 מבחני מועצה - או ללמוד שנת השלמה שעולה 25 אלף שקל ולקבל פטור מ-3 בחינות, בהן פיננסית א' ■ נבחנים שנכשלו במבחן במאי: "מנסחי המבחן העלו את הקושי כדי לא לספוג פגיעה של מיליוני שקלים"

ע' א' (השם שמור במערכת) למד חשבונאות באוניברסיטה העברית ומעולם לא נכשל במבחנים. מלא אנרגיות וציפייה לקריירה שלו כרואה חשבון למד א' במרץ למבחני מועצת רואי החשבון. כיוון שהאמין בכישוריו ולאור הצלחתו בלימודים הוא ויתר על שנת הלימודים הרביעית - שנת רשות אשר סטודנטים שלומדים בה פטורים מ-3 מבחני גמר של המועצה - וניגש למבחנים לאחר תקופה ממושכת של לימוד עצמי.

גם לאחר שנכשל במבחן הגמר בפיננסית א' בסתיו 2012, א' לא אמר נואש. להיפך. הוא למד יותר קשה, עזב את כל עיסוקיו והקדיש זמן ממושך ללימודים לקראת הבחינה שנערכה בחודש שעבר. אבל כשקרא את שאלות המבחן הבין שגם הפעם הוא עומד להיכשל, והחליט לצאת למלחמה נגד מי שלטענתו הכשיל אותו.

"מנסחי המבחן הכשילו אותי ואת שאר הסטודנטים במבחן", אומר א' ל"גלובס". "כבר ב-2012 רמת המבחן עלתה דרמטית לעומת שנים קודמות, אבל במועד מאי 2013 ובמועד מיוחד קודם, שנערך למילואימניקים שיצאו למבצע עמוד ענן, פשוט עשו הכול כדי להכשיל את הסטודנטים".

א' לא לבד. לטענת סטודנטים רבים נוספים שפנו למערכת "גלובס", מועצת רואי החשבון פועלת בניגוד עניינים, "מנסה להכשיל אותנו במבחני המועצה, ובכך חוסמת את דרכנו למקצוע ראיית החשבון". זאת, לטענתם, במטרה לקדם רישום לשנת השלמה, שנה ד' שאינה חובה, בפקולטות לחשבונאות, שפוטרת מחלק ממבחני המועצה.

סטודנט נוסף לחשבונאות, א' (ששמו שמור במערכת), שחושש גם הוא כי נכשל במבחן פיננסית א' במאי, חרף הצטיינותו בלימודים, טוען כי "מחברי מבחן המועצה חשבונאות פיננסית א', שרק תלמידים שלא נרשמו לשנת ההשלמה חייבים לעבור אותה, מלמדים כמרצים בשנת ההשלמה במוסדות להשכלה גבוהה, והם מעלים את רמת הקושי של המבחן כדי לעודד רישום לשנה ד'".

עלות המבחן לסטאז'ר: 5,000 שקל

גם ש', שניגש לשני המועדים האחרונים של המבחן, מתוסכל. "הצטיינתי בלימודים ונכשלתי בבחינה. זה ברור שיש מגמה לחסום אותנו. אם במועצת רואי החשבון רוצים לחסום אותנו ולחייב אותנו להירשם לשנת השלמה, אז שיגידו מראש. אבל אל תסתירו. חבל לי על השנה שבזבזתי. כבר הייתי נרשם לשנת ההשלמה ונכנס לחובות. זה עדיף מאשר יכשילו אותי".

ע', סטודנט מאוניברסיטת תל-אביב, שנכשל אף הוא במועד אחד בבחינה וסבור כי ייכשל גם במועד האחרון, מספר: "ניגשתי לבחינה הזו עכשיו בפעם השנייה. למדתי באוניברסיטת תל-אביב וסיימתי עם ממוצע ציונים של 86, שהוא גבוה יחסית. קודם לא נכשלתי באף מבחן בחשבונאות באוניברסיטה.

"למדתי לבחינה חודשיים, מתוכם 5 שבועות אינטנסיביים תוך לקיחת חופשה מהעבודה. למדתי מ-09:00 בבוקר עד 20:00, ופרט להפסקת צהריים ול-3 הפסקות התרעננות של 5 דקות, למדתי ברצף. את הסימולציות שעשיתי עברתי בממוצע של 75-80, פרט למבחן שנערך במועד המיוחד למילואימניקים לאחר מבצע עמוד ענן".

לדברי ע', "כל מבחן מועצה עולה למי שכבר נמצא בסטאז' כ-5,000 שקל, וברוב המקרים כישלון מעכב את הכניסה למשרה מלאה, כשרוב הסטודנטים עובדים פחות ממשרה מלאה כדי ללמוד תוך כדי השנה, ובכך מפסידים עוד כ-1,000-2,000 שקל בחודש למשך חצי שנה.

"רמת המבחן עלתה בעיקר ממועד סתיו 2012, כאשר סגנון המבחן השתנה. הוסיפו שאלות שמעולם לא שאלו קודם, כמו ביאור מס תיאורטי והמון שאלות עם מסים, והאריכו את המבחן".

ניגוד עניינים בכתיבת הבחינות

הרקע לתלונות הסטודנטים הוא מבחני מועצה רואי החשבון ופטורים שונים שניתנים מהם. במסגרת המסלול להסמכת רואי חשבון בישראל, על הסטודנטים לחשבונאות לעבור בהצלחה 15 בחינות מטעם המועצה, שלפי כלליה ישנם פטורים מחלק מהמבחנים לסטודנטים העומדים בתנאים שנקבעו. כך, מי שמסיים תואר ראשון במוסד לימודים מוכר, מקבל פטור מעשרה מבחנים.

לאחר סיום התואר הראשון הבוגר יכול לבחור באחת משתי אפשרויות: הראשונה - לגשת ל-5 המבחנים הנותרים מטעם מועצת רואי החשבון; השנייה - להמשיך ללימודי שנה ד' (שנת השלמה) במוסד הלימודים, ולקבל פטור מעוד 3 בחינות, כך שיהיה עליו לגשת לשתי בחינות בלבד מטעם המועצה. שכר הלימוד לשנת ההשלמה הוא כ-25 אלף שקל, בניגוד לשנה אקדמית רגילה שעלותה כ-10,000 שקל.

לטענת סטודנטים רבים שפנו ל"גלובס", ישנה מגמה הולכת וגוברת של סטודנטים לוותר על שנת ההשלמה, גם משיקולים כלכליים, ולגשת למבחנים.

הבחינה הראשונה שעל סטודנט שלא נרשם לשנת השלמה לעבור היא פיננסית א'. המועד האחרון של בחינה זו התקיים בחודש שעבר ב-19 במאי, ובעקבותיה הוטחה ביקורת עזה על רמת הקושי של המבחן והאינטרסים של המועצה להכשילם.

לטענת הסטודנטים, מועצת רואי החשבון פועלת בניגוד עניינים חמור בעניין כתיבת בחינות המועצה, כי היא מאפשרת למרצים בשנת ההשלמה לנסח את הבחינות, מרצים שיש להם אינטרס כלכלי שהסטודנטים יירשמו לשנת ההשלמה שבה הם מלמדים.

לטענתם, אותם מרצים מנסחים את הבחינה פיננסית א' באופן שיכשיל לכאורה סטודנטים ויעודד רישום לשנת ההשלמה הפוטרת אותם מהמבחן.

שיקולים זרים בעת כתיבת הבחינה

במכתב ששיגרו בשבוע שעבר למועצת רואי החשבון, מלינים הסטודנטים על הניסיונות להכשילם במבחני המועצה: "אנו, תלמידי אוניברסיטאות ומכללות מרחבי הארץ, נבחנו בבחינה בחשבונאות פיננסית שנערכה על-ידי מועצת רואי החשבון ב-19 במאי 2013. הננו אנשים משכילים, בעלי תואר ראשון בחשבונאות ממוסדות לימוד בארץ.

"כיוון שידענו שמדובר בבחינה לא פשוטה, למדנו לבחינה במשך זמן רב והשקענו את מרב המאמצים. רובנו המוחלט אנשים עובדים, ולצורך ההכנה לבחינה לקחנו חופשות מהעבודה - הכול בשביל להגדיל את סיכויינו להצליח. לצערנו, לאור אופי הבחינה, נדמה שכל מאמצינו היו לשווא".

במכתב מאשימים הסטודנטים את הלשכה בשינוי מכוון של הכללים: "נראה שבמועצת רואי החשבון הוחלט לאחרונה לשנות את 'כללי המשחק'. תוך זמן קצר הפכה רמת הקושי בבחינה לקשה ביותר, עד בלתי אפשרית.

"נציין כי קיבלנו חוות-דעת ממרצים מקצועיים, אשר לטענתם, הבחינה הייתה ברמת קושי בלתי סבירה לעומת מה שהיה נהוג בעבר, והם אף הטילו ספק ביכולתם לעבור את הבחינה.

"העלייה המשמעותית ברמת הקושי בתוך תקופה קצרה זו מעוררת תהיות רבות בנוגע לשיקולים שגרמו לכך. לנו, הנבחנים, לא ברור מהם האינטרסים העומדים מאחורי החלטה זו, אך אנו חוששים שמא ישנה כאן השפעה של שיקולים זרים בעת כתיבת הבחינה".

בנסיבות אלה, כותבים הסטודנטים, "קיים חשש מהותי שלפיו המועצה מאפשרת ניגוד עניינים חמור. המרצים במוסדות האקדמאיים, המתפרנסים באופן ישיר מכך שכמה שיותר סטודנטים ימשיכו לשנת השלמה, הם אלה שכותבים את הבחינה של מועצת רואי החשבון המאפשרת 'לעקוף' את המוסד האקדמאי.

"אותם מרצים, בשליחות מוסדות הלימוד ובשיתוף עם מועצת רואי החשבון, העלו בצורה קיצונית את רמת הקושי של המבחן, כדי לא לספוג פגיעה כלכלית של מיליוני שקלים בשנה.

"החשד שלנו מתבסס בין השאר על עדויות ממספר סטודנטים שהמשיכו לשנת השלמה והעידו כי באחד ממוסדות הלימוד (המכללה למינהל בראשון-לציון), מרצה אמר להם כי הוחלט להעלות משמעותית את רמת הקושי של המבחן על מנת למנוע מהסטודנטים לוותר על שנת ההשלמה. זוהי אמירה חמורה ביותר שמעידה על ניגוד עניינים חמור והשפעת שיקולים זרים ופסולים בכתיבת הבחינה".

הסטודנטים ביקשו מהמועצה לחשוף את נתוני המעבר בבחינה המדוברת, פיננסית א', בשנים האחרונות, אך לטענם פניותיהם נתקלו בסירוב מצד מועצת רואי החשבון, והם כותבים:

"לצערנו, אין לנו יכולת לקבל סימוכין לאחוזי המעבר הנמוכים, כיוון שגם לאחר פניות חוזרות ונשנות מסרבת המועצה לפרסם סטטיסטיקות של אחוזי המעבר של הבחינה. זאת בניגוד לחוק חופש המידע, תוך פגיעה בזכויות האדם והתעלמות מזכות בסיסית במשטר דמוקרטי. המועצה מתעלמת מפניותינו בעניין זה פעם אחר פעם ומתנהלת לא כמו מוסד ציבורי המחויב לחוק".

המכתב נשלח גם אל מבקר המדינה, שרת המשפטים, האגף לביקורת פנימית ותלונות הציבור במשרד המשפטים, והתנועה לחופש המידע, שאליה פנו הסטודנטים בבקשה לחשוף את פרטי הנכשלים בבחינות האחרונות לעומת שנים קודמות.

טענה נוספת עלתה מקרב סטודנטים ששירתו במילואים בעת מבצע עמוד ענן, שבשל כך נערך להם מועד מיוחד לבחינת פיננסית א', אך לטענתם מטרת המבחן הייתה להכשיל אותם. במכתב ששיגרו 27 נכשלים במבחן למועצת רואי החשבון הם העלו טענות נגד רמת הקושי הבלתי סבירה של המבחן ביחס למבחני עבר.

משרד המשפטים: "דוחים על הסף כל ניסיון לייחס למועצה שיקולים זרים"

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה בשם מועצת רואי החשבון כי "מועצת רואי החשבון לא קיבלה כל החלטה על שינוי בדרגת הקושי של הבחינה מטעם זה או אחר. אף אחד מהצוות המקצועי המטפל בבחינה כעת אינו מלמד בשנת ההשלמה, ואנו דוחים על הסף כל ניסיון לייחס למועצה שיקולים זרים בעריכת הבחינות.

"לעניין המענה לפניות הנבחנים שנבחנו במועד המיוחד בבחינה בנושא חשבונאות פיננסית א' במועד סתיו 2012, הרי שכל הפונים למועצה נענו.

"באשר לבקשה לפרסום את נתוני המעבר בבחינה בחשבונאות פיננסית א', מועצת רואי החשבון החליטה בעבר לפרסם נתוני המעבר של הבחינות בחשבונאות פיננסית מתקדמת וביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות.

"במועצה התקבלו בימים האחרונים בקשות לפרסום אחוזי המעבר בבחינה בנושא חשבונאות פיננסית א', והנושא יועלה לדיון בישיבת המועצה שתתקיים בחודש יוני".