משרד התקשורת: קמפיין הסברה למודל החדש בשוק הסיטונאי

במודל שמציע אגף הכלכלה במשרד התקשורת, ספק האינטרנט קונה מחברת התשתית צינור אינטרנט רחב, והוא זה שמנהל את תעבורת האינטרנט ללקוחותיו

סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת הרן לבאות פתח במסע הסברה בקרב המפעילים, על מנת לקדם את המודל החדש לשוק הסיטונאי - מודל שאותו הוא רואה כאמצעי שיבוא בנוסף למודל המסורתי והבסיסי לשוק הסיטונאי של קניית קו מקצה לקצה מחברת התשתית.

הרן נפגש עם חברות התשתית ועם ספקיות האינטרנט ביחד עם אנשי הצוות שלו וזאת על מנת להסביר כיצד המודל החדש משפר את התנהלותם של שני הצדדים, אך בעיקר מסייע לספקיות שרוצות להיכנס לתחרות בשוק הקווי ובעיקר בשוק הטלוויזיה.

במודל המסורתי ששמו המקצועי הוא Bit-stream access ספקית האינטרנט רוכשת מחברת התשתית קו מקצה לקצה בקצב מסוים. זהו מודל שדומה מאד למודל הקיים היום. במודל החדש שמציע אגף הכלכלה במשרד התקשורת, ספק האינטרנט קונה מחברת התשתית צינור אינטרנט רחב והוא זה שמחלק ומנהל את תעבורת האינטרנט ללקוחות שלו בצורה עצמאית. באופן הזה הוא יכול להציע ללקוח חבילות גלישה וקצבים שונים ממה שמציעות חברות התשתית בזק והוט, ועל-ידי ניהול מושכל, לנצל ביתר יעילות את רוחב הפס בין הלקוחות.

על-פי המודל החדש, יוכל ספק האינטרנט להחליט שהוא מספק שירותים באיכויות שונות ללקוחות. כך, ספק שיודע לזהות שלקוח מסוים נחשב למשתמש כבד, ניתן יהיה לספק לו תמיכה רשתית כך שביצועיו יהיו טובים יותר. לעומת זאת, לקוח שפרופיל השימוש שלו יהיה יותר צנוע, כמות המשאבים שתוקצה לטובת ניהול הקו שלו, תהיה יותר נמוכה.

בשפה המקצועית קוראים למונח יחס העמסה, שמשמעותו היא מהירות המינימום שספק האינטרנט יעניק ללקוחות שלו בשעת שיא. ככל שיחס העמסה גדול, אזי הספק מאפשר ללקוחות שלו ביצועים טובים יותר בשעות עומס, וההיפך.

רשתות התקשורת פועלות לפי יחסי העמסה משום שהן רשתות סטטיסטיות - לא ניתן לספק לכולם את כל המשאבים בנקודת זמן נתונה, ולכן הרשת מנוהלת על-פי יחס הביקושים מול המשאבים.

אחת הבעיות שנוצרו בשוק האינטרנט היא שבזק והוט שדרגו לקוחות למהירויות גבוהות, כאשר חלק מהלקוחות בכלל לא צריכים את המהירויות הללו. במודל החדש שמציע אגף הכלכלה, לקוח שמזוהה כמי שלא צורך קצבים גבוהים, הספק יוכל לתעדף את התעבורה שלו בהתאם.

בשבוע הבא אמורים המפעילים לקיים דיון נרחב בסוגיה במסגרת הפורום ההנדסי של המפעילים במשרד התקשורת ושם אמור לבאות להציג את המודל שלו. השאלה המרכזית שנשארת פתוחה היא האם המודל החדש עשוי להביא להורדת המחירים במסגרת השוק הסיטונאי לעומת המודל המסורתי.

כאן המקום לציין שבשל המחיר הגבוה שנקבע במשרד התקשורת עבור הקו המסורתי שעבורו ישלמו ספקיות האינטרנט לבזק ולהוט (60-70 שקלים לקו) ישלב המשרד במחיר הקו גם חבילת דקות טלפוניה כדי להגביר את האטרקטיביות של ההצעה.