ז'אנה מודזגברישוילי מונתה למבררת תלונות נחקרים בשב"כ

שימשה בתפקידה הקודם כתובעת הצבאית הראשית ■ לאחרונה הועבר תפקיד המבת"ן למשרד המשפטים - גורם חיצוני לחלוטין לשב"כ

אל"מ (מיל') ז'אנה מודזגברישוילי תכהן כמבררת תלונות נחקרים בשב"כ (מבת"ן) במשרד המשפטים. כך החליטה אתמול (ד') ועדת בוחנים של נציבות שירות המדינה.

בתפקידה האחרון שימשה מודזגברישוילי כתובעת הצבאית הראשית במשך 4 שנים. היא השתחררה מצה"ל לפני כ-3 חודשים, אחרי 22 שנות שירות, שבהן שימשה במגוון תפקידים בפרקליטות הצבאית ואף כשופטת צבאית במשך כמה שנים.

לפי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ועל דעת ראש השב"כ, פרקליט המדינה ומנכ"ל משרד המשפטים, הועבר תפקיד המבת"ן למשרד המשפטים. עתה הושלמו ההליכים לאיוש התפקיד.

מזה שנים רבות, תלונות נחקרים נגד חוקריהם בשב"כ מועברות לבירור אצל מבקר תלונות נחקרים בשב"כ (מבת"ן). המבקר היה מאז ומתמיד איש שב"כ מבחינה מינהלית, אולם כדי להבטיח את עצמאות הבדיקה והגינותה, היה המבקר כפוף מקצועית אך ורק ל"ממונה על המבת"ן", שהוא פרקליט בכיר בפרקליטות המדינה, וכן היה כפוף לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה.

רק היועץ המשפטי ובכירי הפרקליטות היו יכולים להנחות את המבת"ן מבחינה מקצועית ולתת לו הוראות מקצועיות, ולא איש מעובדי השב"כ. הממונים על המבת"ן בפרקליטות היו מקבלים את ממצאי הבדיקה, ועל בסיסם היו צריכים להחליט אם תפתח בנדון חקירת משטרה.

ככלל, מונה לתפקיד המבת"ן עובד שב"כ שזה היה תפקידו האחרון בשב"כ, גם זאת כדי להבטיח את עצמאות פעולתו.

למרות הצעדים הללו שנועדו להבטיח את עצמאות הבדיקה ואת הגינותה, הושמעו במשך השנים טענות על כך שגורם השייך מינהלית לשב"כ הוא הבודק תלונות נגד עמיתיו לשירות.

על רקע טענות אלה ולאחר מספר דיונים בנושא שנערכו בעבר - החליט בשעתו היועץ המשפטי לממשלה, על דעת ראש השב"כ, פרקליט המדינה ומנכ"ל משרד המשפטים, כי אף שניתן להשיב לטענות אלה, הרי שלמען מראית פני הדברים, וכדי למנוע לזות-שפתיים ולהגביר את האמון הציבורי במוסד זה, יהפוך המבת"ן להיות חלק ממשרד המשפטים, כלומר, גורם חיצוני לחלוטין לשב"כ.