הזול - יותר יקר

איזו שיטה עדיפה - שיטת "מכרז המחיר" או שיטת "מכרז האיכות"?

קרב עתיק-יומין ניטש בין אנשי הכספים בארגונים ובין המנהלים המקצועיים המזמינים מוצרים ושירותים שונים, באשר למהותו המועדפת של מבנה המכרז: האם לנקוט את שיטת "מכרז המחיר", שבו המרכיב המרכזי הוא המחיר, או את שיטת "מכרז האיכות", שבו המרכיב המרכזי הוא האיכות.

תכנון איכותי משמעותו מבנים כלכליים, עמידים ויעילים יותר שלרוב גם מתפקדים טוב יותר. תכנון ובנייה נכונים עשויים לחסוך מיליוני שקלים באחזקה, בתיקונים ובשיפורים של המיזם. בעיקר במיזמי נדל"ן ותשתיות.

חיסכון בתכנון ההנדסי משמעותו חיסכון בחשיבה, במחשבה ובתכנון של המרכיבים הנ"ל. כשל באיכות התכנון טומן בחובו חריגה בעלויות הביצוע שמחירן עלול להיות גבוה פי עשרה מעבודת התכנון, לצד חריגה בלוחות-הזמנים של הפרויקט ועלייה בעלויות האחזקה שלו. מכאן, שהדילמה של מכרזי מחיר מול מכרזי איכות בענפי הנדל"ן והתשתיות היא קריטית לארגון.

מאז קיבלה הכנסת את חוק חובת המכרזים ואת תקנותיו צברה הממשלה ידע וניסיון הן בשיטת "מכרז המחיר" והן בשיטת "מכרז האיכות" (וגם, למרבה הצער, בשיטה הנפסדת של פטורים ממכרז אף כשהייתה ברירה מכרזית).

פרשות כגון תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, אסון ורסאי, התקשרויות עם חברות קבלן ההתקשרות לרכישת מערכת ניהול משאבים (ERP) הן דוגמאות להמחשת הדילמה העשויות לשמש תשתית לניתוח המצבים שבהם עולה משמעותית היתרון הקיים במכרזי איכות על פני מכרזי מחיר.

נזקים כבדים עקב הזנחת האיכות

בפרשות אלה הממשלה לא עמדה בשורת תנאים חיוניים, שיפורטו להלן, ואשר לא אפשרו לה לבצע מכרז איכות מהיר. וכך, בחרה הממשלה במכרזי מחיר במחשבה שגויה כי הפשטות של הכנת מכרז מחיר מחייבת ניהול התקשרות כפשוטה.

כביכול, מי שמסרב לטרוח בערב שבת יאכל במוצאי שבת. בפועל, הזנחתם של התנאים החיוניים חסכה זמן בהליך המכרז, אך הזמן שנחסך לא כיסה את הנזקים הכבדים שנוצרו עקב הזנחת האיכות.

המשותף לפרשות הנ"ל הוא רכישה של מוצר ו/או שירות מורכבים המחייבים איכויות של כוח-אדם מוכשר, מקצועיות גבוהה ורמות של אמינות, שקיפות ויושרה ללא פשרות. ברם, כוח-אדם, מקצועיות ואמינות הם מוצרי מדף שאינם קלים להגדרה אחידה וברורה, ולכן קשה לפגוע באיכותם.

בעייתם העיקרית של מכרזי מחיר - בסקטור הציבורי - היא, אפוא, שהם מאפשרים להתעלם משורת תנאים חיוניים להצלחת הליך הרכש, ובהם - חוסר ידע של עורכי המכרז; הצורך לשיתוף-פעולה בין עורכי המכרז ליחידות המשתמשות בשירות ו/או במוצר; והצורך לשיתוף-פעולה בין עורכי המכרז למשתתפים במכרז. במקרה של מכרז איכות ניתן להתעלם מתנאים חיוניים אלה ולדחות את מחיר ההתעלמות לשלב העתידי של ניהול ההתקשרות, שגורמים אחרים יהיו אחראים לו, ולא ועדות המכרזים.

מנגד, הפרקטיקה המקובלת בסקטור הפרטי היא הבחנה ברורה בין רכישת מוצרים ושירותים שניתן להגדירם בדייקנות (מוצרי ושירותי מדף) לבין רכישת שירותים שהערך המוסף של ההון האנושי בהם גבוה.

בראשון (מוצרים), תינתן עדיפות למכרזי מחיר (או הליכים תחרותיים דומים). בשני (שירותי הון אנושי), תינתן עדיפות למכרזי איכות (תוך שקלול מרכיב המחיר בניקוד, או קביעת המחיר מראש ועריכת המכרז בין מי שמוכנים לקבל ולהתחייב לעמוד במחיר שנקבע).

להגדיל את תקציבי הייעוץ לעורכי המכרזים

למכרזי איכות יש יתרונות רבים, בעיקר כאשר ההתקשרות מתמקדת בהעסקת כוח-אדם (לעומת מוצרי מדף מוגדרים), ובעיקר כשנדרש כוח-אדם מקצועי שצריך לעסוק במאפייני שירות מורכבים המחייבים הבנה מעמיקה של אופי ומערך מתן השירות והאינטרסים של ספק השירות וכן הבנה במערכות יחסים המחייבות אמינות, שקיפות ויושרה.

בה בעת, מכרזי איכות דורשים איכות גבוהה גם של עורכי המכרז, לרבות השגת ידע ורמה מקצועית גבוהה, נכונות לבזר את כוחם עם יחידות ממשלתיות שונות, לדעת לבקש את שיתוף-הפעולה של משתתפי המכרז ולעשות בהערותיהם ובבקשותיהם שימוש לא מתנשא ולא מנוכר, וכן להיות נתונים לחשיפה העלולה להגביר את הביקורת על פעולותיהם.

בהכירי את הרצוי מול המצוי, אני ממליץ כי המעורבים בדבר יירתמו לסייע לעורכי המכרזים במשרדי ובגופי הממשלה, כמו גם ליחידות הרכש - חברות ממשלתיות, גופים סטטוטוריים ורשויות מקומיות - לעמוד במשימה חיונית זו.

קונקרטית, מומלץ כי מנהל הרכש באגף החשב הכללי ייזום מערך הדרכות פרטני להדרכת מכרזי איכות, וכן כי אגף התקציבים במשרד האוצר יגדיל את תקציבי הייעוץ לעורכי המכרזים בבואם להכין את מכרזי האיכות.

פוטנציאל החיסכון והיעילות הגדולים במכרזי הממשלה מצדיקים את האתגר.

* הכותב הוא דיקן הפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו.