"משביחת" השחקנים הכי מוצלחת בכדורגל האירופי: ברצלונה

מחקר כלכלי של ארגון CIES מצא: המועדון הקטאלוני השביח את תג המחיר של שחקניו ב-366 מיליון ליש"ט ■ ארסנל מוליכה בקטגוריה מבין האנגליות

ברצלונה היא הקבוצה שנהנית מיכולת השבחת השחקנים הטובה ביותר בכדורגל האירופי: המועדון הקטאלוני הוא המוצלח ביותר בחמש הליגות הבכירות ביבשת (ספרד, אנגליה, גרמניה, איטליה וצרפת) בכל הקשור להעלאת תגי המחיר של שחקניו. כך עולה מבדיקה מקיפה שערך הארגון השווייצרי CIES Football Observatory, המבצע בשיתוף עם פיפ"א ועם אוניברסיטת נוישאטל השווייצרית מחקרים בנוגע לענף הכדורגל. על עיקרי המחקר, שממצאיו המלאים יפורסמו במהלך השבוע, דיווח השבועון הבריטי "מייל און סאנדיי".

המודל הכלכלי שפיתחו החוקרים לקח נתונים קשיחים כגון תארים בהם זכו השחקנים, גילאים, אורך החוזים שלהם, מספר הופעות בנבחרות הלאומיות ודמי העברות ששולמו עבורם (או לא שולמו כלל במקרה של שחקני בית), על מנת לקבוע את תגי המחיר האובייקטיבים שלהם, ככל שניתן. מדובר על כלל השחקנים שהרכיבו את סגלי מועדוני חמש הליגות הבכירות בעונה החולפת (2012/13).

מהבדיקה, עולה כי ברצלונה השביחה את שחקני הסגל שלה מ-194.44 מיליון ליש"ט, עד שכיום שוויים הריאלי עומד על 560.01 מיליון אירו. המשמעות: השבחה בסך 365.57 מיליון ליש"ט.

מעניין לציין משביחות בולטות נוספות: למשל, שתי הפיינליסטיות של גמר הצ'מפיונס ליג העונה - סגנית אלופת אירופה, בורוסיה דורטמונד, ששחקניה שווים כיום 199.26 מיליון ליש"ט, השבחה של 147 מיליון ליש"ט; אצל באיירן מינכן, ההשבחה הסתכמה ב-120.28 מיליון ליש"ט (שווים כיום 314.34 מיליון ליש"ט). מבין הקבוצות האנגליות, ארסנל היא אלופת המשביחות (השבחה בסך 101.21 מיליון ליש"ט). באיטליה, הכבוד שמור ליובנטוס (השבחה בשווי 86.92 מיליון ליש"ט).

אגב, היריבה הגדולה של ברצלונה, ריאל מדריד, רושמת דווקא השבחה שלילית: שווי שחקניה שלה ירד ב-5.72 מיליון ליש"ט, אל סך של 425.48 מיליון ליש"ט. משביחות שליליות בולטות נוספות הן ליברפול, צ'לסי, מנצ'סטר סיטי ואינטר.

הבדיקה מצאה גם כי ליונל מסי, כוכבה הארגנטיני של בארסה, הוא השחקן בעל תג המחיר הגבוה ביותר בעולם כיום - 185 מיליון ליש"ט. הנמסיס שלו, כריסטיאנו רונאלדו, הרחק מאחור עם 86.87 מיליון ליש"ט "בלבד".