השר יעלון מקדם את מינוי אודי אדם ליו"ר תעש

לאחר שמינוי האלוף יאיר נוה לתפקיד כשל - שר הביטחון מקדם את המינוי של אלוף פיקוד צפון לשעבר, בתיאום עם שר האוצר יאיר לפיד

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, מקדם מהלך למינוי האלוף (במיל') אודי אדם לתפקיד יו"ר התעשייה הצבאית (תעש) - כך נודע ל"גלובס". מאז 2008 אדם מכהן כמנכ"ל הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג) בדימונה. שר הביטחון מנסה לקדם את מינויו לתפקיד יושב ראש תעש במקום היו"ר היוצאת, עו"ד ניצה פוזנר, לאחר כהונה של שנתיים בתפקיד. תעש היא חברה ממשלתית ובסמכות שר הביטחון ושר האוצר למנות את יושב הראש שלה.

יעלון ולפיד כבר סיכמו באחרונה על המינוי של סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף יאיר נוה, לתפקיד יו"ר תעש. זאת, תוך הבהרה כי כהונתו הצפויה של נוה בתפקיד לא תחבל בסיכוייו להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל. אלא שהוועדה לבחינת מינויים בכירים בחברות הממשלתיות פסלה את נוה מלכהן בתפקיד, בשל החשש לניגוד עניינים - בהיותו לובש מדים. חרף נכונות מצד יעלון לפעול למען הכשרת המינוי, נוה הודיע לפני שבועות אחדים על הסרת מועמדותו לתפקיד. זאת, לאחר שכבר קיים מספר פגישות עם בעלי תפקידים בכירים בתעש במטרה ללמוד את מצב החברה ולהתעדכן בפעילות של חטיבות הפיתוח והייצור שלה, כמו גם על המהלכים שאמורים להוביל להפרטת החברה.

גורמים שמקורבים למהלך סיפרו ל"גלובס" כי יעלון מקדם את המינוי בתיאום עם לפיד. לדברי הגורמים, לפיד הביע את הסכמתו וטרם נפתחו ההליכים בנושא, אדם הביע עניין בתפקיד. כעת, הנושא נתון לבדיקות אחרונות, טרם יעלון יגיש את המינוי לאישור הוועדה למינויים בכירים בחברות הממשלתיות. על-פי הערכה, הליכים אלה יושלמו במהלך השבוע הקרוב.

בתפקידו האחרון בצה"ל כיהן אדם כאלוף פיקוד צפון, בעת שפרצה מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006. במהלך המלחמה, מינה הרמטכ"ל דאז, דן חלוץ, את סגנו, האלוף משה קפלינסקי, למתאם מטעם המטה הכללי בפיקוד צפון. מינוי זה התפרש בקרב רבים כהבעת אי-אמון באדם. מהלך זה העיב על היחסים בין אדם לחלוץ. ימים אחדים לאחר שהמלחמה הסתיימה - הודיע אדם על החלטתו לפרוש מצה"ל. אביו של אדם הוא האלוף המנוח יקותיאל (קותי) אדם, שנהרג במהלך מלחמת לבנון הראשונה.

מאז שנוה הודיע על הסרת מועמדותו לתפקיד יו"ר תעש, התלבט שר הביטחון לגבי מועמדותם של כמה בכירים אחרים במערכת הצבאית והביטחונית. גורמים המעורבים בהליכי המינוי אמרו כי יעלון תומך בהפרטה של התעשייה הצבאית ובקידום המתווה שאמור להוביל ליישום המהלך. כך, אם מינויו של אדם יבשיל - הרי שבתפקידו יידרש להמשיך ולפעול למען הכנת החברה להפרטה, לצד המנכ"ל אבי פלדר.

נחושתן בדרך לאלביט

בתוך כך, מסתמן כי מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') עדו נחושתן, נמצא בדרך לאלביט מערכות, כיועץ חיצוני בענייני אוויוניקה ומערכות מוטסות: בפעילותו בחברה הוא יתמקד בשווקים שבה היא פועלת ברחבי העולם. גורמים בחברה אמרו כי נחושתן ביקש להתמנות לתפקיד ופתח בהליכים לקבלת אישור לכניסה לתפקיד.

בימים האחרונים נכנס לתפקידו באלביט מערכות אלוף פיקוד המרכז לשעבר, האלוף (במיל') אבי מזרחי, שמונה לתפקיד בכיר במערך השיווק הבינלאומי שלה. מינויו של מזרחי התאפשר לאחר שאלביט מערכות התחייבה כי לא יועסק במהלך השנה הקרובה במיזמים שמנהלת החברה מול צה"ל, כדי למנוע מצב של ניגוד עניינים.