ביה"ד לעבודה אסר על הרכבת להפסיק תשלום מוניות לעובדים

הנהלת הרכבת הודיעה לעובדים כי היא מגבילה לאלתר את הוצאות הנסיעה שלהם במוניות ל-4,000 שקל בחודש לעובד ו-300 שקל לנסיעה בודדת ■ בית הדין לעבודה: "שוכנענו כי נושא ההסעות נוגע באופן ישיר לזכויות העובדים"

בית הדין לעבודה אוסר על הנהלת רכבת ישראל להגביל את הוצאות הנסיעה במוניות של עובדי החברה.

בעקבות גידול של קרוב ל-100% בהוצאות הנסיעה במוניות של עובדי הרכבת בשנים האחרונות, הודיעה הנהלת הרכבת לעובדים כי היא מגבילה לאלתר את הוצאות הנסיעה במוניות שלהם ל-4,000 שקל בחודש לעובד ו-300 שקל לנסיעה בודדת.

כמו כן הודיעה ההנהלה כי לא תאשר הוצאות נסיעה במונית בין השעות 6:00 בבוקר ל-20:00 בערב, כיוון שבשעות אלה ניתן להשתמש בשירותי תחבורה ציבורית.

בהנהלת הרכבת טוענים כי ההכרה בהוצאות למוניות, שעוגנה בהסכם קיבוצי משנת 1994, הביאה לכך שהוצאות הנסיעה תפחו לממדי ענק.

בהנהלת הרכבת טענו כי עובדים מנצלים לרעה את ההטבה, ובמקרים מסוימים אף שכרו מוניות עבור נסיעה בתוך שטח מתחמי התחזוקה והמוסכים של הרכבת.

העלות הכוללת של המוניות הולכת ותופחת עם הגידול בפעילותה של הרכבת: מ-8 מיליון שקל ב-2006 ל-14 מיליון ב-2011 ול-24 מיליון ב-2013. ב-30 למאי הודיעה ההנהלה כי תגביל את המימון לנסיעות במונית החל מ-4 ליוני.

ההסתדרות וועד העובדים של הרכבת עתרו בתגובה לבית הדין לעבודה וביקשו צו מניעה כנגד המהלך, בנימוק שמדובר בצעד חד-צדדי שנעשה ללא משא-ומתן עימם, ואף מבלי ליידע עובדי משמרת שנותרו ללא הסעה בסוף יום עבודתם.

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קיבל את טענות העובדים והוציא צו מניעה עד להגעה להסדר עם העובדים.

"שוכנענו כי נושא ההסעות נוגע באופן ישיר לזכויות העובדים באופן שאינו מאפשר לשנותו באופן חד-צדדי ללא הידברות מוקדמת", כתב הרכב הדיינים בראשות השופטת סיגל דוידוב-מוטולה.

בית הדין הוסיף כי "בין הצדדים החל להתנהל משא-ומתן, אך לאחרונה החליטה (הנהלת הרכבת ע"ב) לקטוע את המשא-ומתן באיבו ולנקוט בצעד חד-צדדי".

"מציאות אבסורדית"

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי הנהלת החברה סבורה כי על חברה ממשלתית ישנה החובה לפעול כל העת על מנת להתייעל ולחסוך בכספי ציבור משלמי המסים בישראל.

"לצערנו, במשך השנים נוצלה לרעה הוראת ההסכם הקיבוצי (משנת 1994), הקובעת כי מכיוון שהעבודה במתחמי הרכבת כוללת משמרות הנכנסות אל שעות הערב המאוחרות, בהן לא קיימת תחבורה ציבורית, יהיו זכאים העובדים למוניות (וזאת בתנאי שאינם זכאים להוצאות רכב).

"במשך השנים החל מספר הולך וגדל של עובדים לנצל את הזכאות, בניגוד למוסכם. התנהלות זו הביאה למציאות אבסורדית בה אצל חלק מהעובדים עלויות הנסיעה במונית, בה נושאת רכבת ישראל, הינן גבוהות משכרם.

"בדרך זו, אם בשנת 2006 שולמו כ-8 מיליון שקל בגין מוניות, הרי שבשנת 2011 עלות המוניות עמדה על כ-14 מיליון שקל. יש לציין כי צפי ההוצאות לשנת 2013, על-פי העלות מאז תחילת השנה, צפוי לעמוד על 24 מיליון שקל".

בהודעת הרכבת נאמר עוד כי "הצעדים המיידיים וההכרחיים אותן נקטה הנהלת הרכבת (הגבלת עלות ההוצאה על מוניות לעובד ל-4,000 שקל בחודש ולא יותר מ-300 שקל לנסיעה בודדת) הינם צעדים סבירים, ונציגי ההסתדרות עודכנו בנושא מבעוד מועד. יחד עם זאת, הנהלת רכבת ישראל תכבד כל החלטה שתתקבל על-ידי בית הדין לעבודה".