אקזיט ישראלי קטן: איאון סרג'יקל נרכשת בעשרות מיליוני דולרים

חברת האנדוסקופיה הישראלית, שהוקמה לפני 4 שנים בחממת רד ביומד, ושעוסקת בתחום של ניתוחים לפרוסקופיים, נרכשת ע"י Teleflex האמריקנית

חברת האנדוסקופיה Eon Surgical, שהוקמה לפני 4 שנים בלבד בחממת רד ביומד, נרכשת על-ידי חברת Teleflex האמריקנית, בסכום של כמה עשרות מיליוני דולרים.

איאון עוסקת בתחום של ניתוחים לפרוסקופיים - ניתוחים המבוצעים דרך חרכים קטנים בבטן במקום דרך חתך גדול בדופנה. מוצריה של החברה מאפשרים לבצע ניתוחים כאלה תוך פתיחה של כמה שפחות חורים בדופן. זאת על ידי כך שדרך חור אחד, מאפשרת החברה העברה של כלי ניתוח שונים ומגוונים, וזאת לעומת המצב קיים שבו כל כלי נוסף הנדרש למנתח, נכנס דרך חרך משלו. ככל שחוסכים בורים בניתוחים הללו, כך ההחלמה קלה יותר ונותרות פחות צלקות.

החברה הוקמה על ידי דני פרין, בעבר מנהל פרוייקטים בחברת sunrise המייעצת לחברות בהשגת מענקי מו"פ, ושאול שוחט, שייסד מספר חברות בתחום הרפואה הלא פולשנית וביניהן החברות המבטיחות PrePex (לשעבר CircMec), ביופרוטקס ואורתוספייס. מנהל המו"פ יהודה בכר גם הוא מגיע מתחום הרפואה הזעיר פולשנית.

החברה עדיין לא הגיעה למכירות, והעובדה כי נרכשה כבר בשלב כזה מעידה על כך שהטכנולוגיה שלה אכן יוצאת דופן, וכי התחום בו היא פועלת הוא תוסס ואטרקטיבי.

על פי נתוני IVC, באיאון סרג'יקל הושקעו רק מספר מיליוני דולרים על ידי חממת רד ביומד והמדען הראשי, המשקיע הפרטי זוהר גילון, שפעל עד לאחרונה בהצלחה ובדיסקרטיות בתחום ההיי-טק וזו לו ההשקעה המוכרת הראשונה בתחום הביומד וכן קרן Rutledge Vine Capital המתמחה בהשקעות באסיה.

זו הרכישה השנייה בשנתיים האחרונות של חברת חממה בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים, תוך זמן קצר ממועד הקמתה. באפריל 2012 נרכשה פוליטאץ' על ידי חברת הניתוחים קובידיאן בסכום של 30-40 מיליון דולר, זמן קצר לאחר שבגרה מחממת משגב מקבוצת טרנדליינס.

אמנם מדובר באקזיטים לא גדולים, אולם הם מהווים החזר משמעותי ביותר על ההשקעה ובהחלט יכולים להוות בסיס למודל עסקי מוצלח עבור החממות הטכנולוגיות.

הרוכשת, טלפלקס, היא ספקית בינלאומית של ציוד ניתוחי ורפואי ולה מכירות של 150 מיליארד דולר ברחבי העולם. היא נסחרת בבורסה של ניו יורק לפי שווי של 3.2 מיליארד דולר.