לטובת החוסכים לפנסיה: עמוד אחד, בשפה פשוטה וברורה

משרד האוצר מפרסם טיוטה לדוח שנתי שיחייב את כל הקופות ■ בדוח תופיע בין השאר הקצבה הצפויה בפנסיה ופירוט של דמי הניהול

אחת המעטפות שנוטות להישאר סגורות בין התכתובות שעדיין מגיעות בדואר, היא זו המכילה דוחות שנתיים של החסכונות הפנסיוניים. הדוחות הארוכים, שלמרבית האוכלוסייה גם לא ממש ברורים, מרתיעים ומייאשים, כי אנחנו לא מצליחים להבין מהם כמה אנחנו חוסכים ובעיקר כמה נקבל בשעת הצורך, כשנגיע לפנסיה.

בדיוק בגלל החסם הפסיכולוגי הזה ותחושת האנטי הנפוצה בציבור, מפרסם היום (ב') משרד האוצר טיוטה לדוח שנתי מקוצר ומתומצת. הבשורה הזו באה לאחר בשורה חשובה אחרת של השקת האתר הייעודי לאיתור חסכונות פנסיוניים שעליו עדכן המשרד לאחרונה. מבנה הדוח השנתי לחיסכון פנסיוני יכלול עמוד אחד בלבד והוא ייכתב בשפה פשוטה ונגישה.

הטיוטה שפרסם הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחסכון, פרופ' עודד שריג, תחייב את כל הקופות (ברמת התוכן וברמה הוויזואלית ואפילו בגוני הדוח) והיא רלוונטית לדוחות 2013 שיישלחו לחוסכים עד סוף חודש מארס 2014.

הטיוטה המוצעת לא רק תאפשר לחוסך להבין את תוכן הדוח, אלא תאפשר לו לקבל החלטות מושכלות. הדוח מגיש את נתוני החיסכון בשלוש טבלאות והוא אמור לעורר שאלות אצל הצרכן באמצעות "בלוני שיחה", שאמורים בעיקר להניע אותו לבדוק ולהשוות את גובה החיסכון שהוא צבר וכמה הוא משלם לקופה. בדוח עולה השאלה האם הוא משלם דמי ניהול סבירים או שמא ניתן להפחיתם, ואפילו יתקבל נתון על אודות ממוצע דמי הניהול בקרן לעומת דמי הניהול שהוא משלם.

להגדיל הפרשות

עוד יוכל החוסך לראות מהו גובה הביטוח שיש לו למקרה של נכות או מוות ולפיכך יוכל לשנות את הכיסוי בהתאם לצרכיו. בנוסף, מצוינת בפניו הקצבה הצפויה לו לאחר פרישתו. כך יוכל להגדיל, בהתאם להכנסותיו, את ההפרשות לחיסכון.

הדוח יישלח בדואר ויוצג באופן מפורט באתר האינטרנט של הגוף המנהל את החסכונות. ההוראות החדשות מאפשרות לצרכן לקבל את הדוח רק באמצעות הדואר האלקטרוני - לפי בקשתו. בנוסף לדוח השנתי, ההוראות החדשות יאפשרו לחוסך לצפות בדוח רבעוני באתר האינטרנט של הגוף המנהל, במתכונתו החדשה והברורה.

דוח שנתי
 דוח שנתי